Molen voor filterkoffie

Koffiekoffietijd81
Berichten: 9
Lid geworden op: za 23 jan 2021, 22:51

Re: Molen voor filterkoffie

Berichtdoor Koffiekoffietijd81 » wo 27 jan 2021, 22:43

De Kinu is net als bijvoorbeeld een Lido of Feldgrind prima bruikbaar voor filter. Alleen de Comandante doet het gewoon een stuk beter. Die laatste produceert minder fines. De pour-over burr voor de Kinu maakt hem wel wat beter dan de stock burr maar niet op Comandante niveau. Mijn mening.

De Fellow Ode en de Vario + steel burrs zijn niet echt beter dan de Comandante. Wil je echt beter dan kom je uit bij iets als een Lagom P64 met uninodale burrs, een EG1 of EK43 etc. Dan heb je het wel over driecijferige bedragen.
Helder. Het komt qua genoemde opties dus neer op enigszins (gebruiks)gemak van een elektrische molen en een kwaliteit van een handmolen als de comandante. De Baratza Forté BG is een mooi ding overigens.

BucharestBlues
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 08 mei 2020, 16:57

Re: Molen voor filterkoffie

Berichtdoor BucharestBlues » wo 27 jan 2021, 22:45

Hier lang moccamaster + baratza encore naar volle tevredenheid gebruikt.
Water tot de zes, 45 gram bonen door de encore op standje 13-14 (geloof ik). Kind. Was.
Qua bonen kwam het allemaal niet zo precies.
Dank! Zou je terugkijkend, en wellicht ervaring met een upgrade qua koffiemolens, rendement kunnen hebben gehad met een molen die net iets constanter maalt dan de Encore?
Nee, ik zou niet echt weten hoe. Het is met zo’n moccamaster toch een lekkere van dik hout zaagt men planken methode. No fuzz, grote pot koffie zetten, dat is nou eenmaal het succesverhaal van die machine. Niet het gefrobel van mannen met baarden, soft focus, lazy jazz, youtubes.

Ik paarde hem met een barratza, omdat ik oude snelfiltermaling beu was. En dat bracht inderdaad meer smaak.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Molen voor filterkoffie

Berichtdoor bvds » do 28 jan 2021, 07:02

De Baratza Forté BG is een mooi ding overigens.
Ja. En handig met die "grind by weight" funcie. Overigens tzt ook een prima espresso maler. Je hoeft dan enkel de keramische schijfjes er in te zetten. Die kosten maar een paar tientjes.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Koffiekoffietijd81
Berichten: 9
Lid geworden op: za 23 jan 2021, 22:51

Re: Molen voor filterkoffie

Berichtdoor Koffiekoffietijd81 » do 28 jan 2021, 07:33


Ik paarde hem met een barratza, omdat ik oude snelfiltermaling beu was. En dat bracht inderdaad meer smaak.
Tactisch sterk!
De Baratza Forté BG is een mooi ding overigens.
Ja. En handig met die "grind by weight" funcie. Overigens tzt ook een prima espresso maler. Je hoeft dan enkel de keramische schijfjes er in te zetten. Die kosten maar een paar tientjes.
Is te overwegen. Als de smaakpapillen in de toekomst naar meer verlangen heb ik al een molen achter de hand.

Gebruikersavatar
Nomad
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 15:02

Re: Molen voor filterkoffie

Berichtdoor Nomad » vr 10 sep 2021, 14:12

Even dit topic een schopje geven omdat het wel aansluit bij mijn vraag.

Al eerder heb ik wel vragen gesteld voor een nieuwe maler voor filterkoffie. Qua handmalers zijn we het allemaal redelijk eens en zijn er enkele goede opties. Ik wil alleen niet met de hand malen, maar een elektrische. En de tijd staat niet stil, er zijn enkele leuke malers bijgekomen afgelopen jaren.

Mijn Encore is nu op, hij heeft speling op plekken waar dat niet zou moeten en het is allemaal plastic, dus repareren is geen optie.

Optie 1:
Eureka Mignon Brew Pro:
Stalen 55mm schrijven, ontworpen specifiek voor filterkoffie. En een behuizing die erg lijkt op de specialita en ook even zo stil is.
Met 470 euro niet goedkoop, maar nog wel betaalbaar

Optie 2:
Fellow Ode:
Mooi consistent en ook mooi stil...maar hij kan maar net aan fijn genoeg malen voor V60 en dat is nu juist wat ik bijna altijd doe. 15 tot 20 gram batches V60, wat hij dus net wel net niet aan kan qua maling.
Er zou in 2021 een update qua maalschijven komen, maar ik heb nog niets gehoord erover?

Optie 3:
Wilfa Svart Uniform:
Goed maalsel, goed instelbaar, ruime range om alles mee te zetten wat je wilt. Maar ook lawaaiiger dan de anderen en een stuk langzamer. En eigenlijk niet vaak op voorraad.

Optie 4:
Eureka Mignon Filtro:
Goedkoop, beter bouw dan een Encore die ik nu heb en lijkt algeheel "wel ok". Heeft wat meer fines dan de Mignon Brew pro en is een stukje lawaaiiger, maar niet onoverkomelijk.

Waar zouden jullie voor gaan? En/of weten jullie meer over de Fellow Ode V2 schijven die zouden moeten komen?
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Molen voor filterkoffie

Berichtdoor bobbee » vr 10 sep 2021, 16:08

Ditting kr805 of mk 43s
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Molen voor filterkoffie

Berichtdoor Keyser » vr 10 sep 2021, 19:20

Ditting kr805 of mk 43s Afbeelding
Als instapperAfbeelding

Gebruikersavatar
Nomad
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 15:02

Re: Molen voor filterkoffie

Berichtdoor Nomad » do 16 sep 2021, 15:52

Na jullie constructieve feedback gegaan voor de Fellow Ode. VanPommeren is er erg enthousiast over en op zich genoeg anderen ook. Het zit op het randje of die fijn genoeg kan, maar als die het net wel kan, dan is het ook prima verder. En er komen dit jaar nog nieuwe schijven aan schijnt, eventueel kan ik die dan plaatsen. En vind hem net even meer bijzonder dan de Eureka Brew pro.
-Conscience keeps more people awake than coffee-

Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten

cron