Eureka Olympus 75E 900 rpm vraagjes

zurebak
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 19:55

Eureka Olympus 75E 900 rpm vraagjes

Berichtdoor zurebak » ma 01 mar 2021, 10:14

Beste Forumleden,

Ik heb een beetje aan het rondkijken naar een nieuwe maler. Ik heb nu een Sette 270. Inmiddels al een gearbox vervangen en ben een beetje klaar met de herrie.

Ik kan een Eureka Olympus 75E (non HS model) krijgen. Weten jullie het antwoord op de volgende vragen?

* Is de 900 RPM stiller dan de HS (1400RPM) model?

* Hoe is dit in vergelijking bv met een Atom?

* Ik heb gelezen dat het 'oudste' model van de 75E niet goed werkt met Mythos TiN schijven. Ik heb wel reviews gelezen waar de zetten van de mythos schrijven wel gewoon goed lukt. Is er een nieuwere versie van de non HS waar het wel goed gaat?

* Zijn er verder nog dingen waar je op moet letten bij de 75E?

thnx!

De B. Cormorant
Berichten: 540
Lid geworden op: zo 03 feb 2019, 19:08

Re: Eureka Olympus 75E 900 rpm vraagjes

Berichtdoor De B. Cormorant » ma 01 mar 2021, 11:13

Sorry dat ik je niet beter kan helpen, ik heb een HS met Mythos schijven. Was direct mijn eerste maler dus kan ook niet vergelijken.
Ik kan alleen zeggen dat ik een tevreden maar onwetende man ben op dat en nog zoveel andere vlakken.

Succes

Gebruikersavatar
Tekork
Berichten: 509
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 22:21
Locatie: Emmeloord

Re: Eureka Olympus 75E 900 rpm vraagjes

Berichtdoor Tekork » ma 01 mar 2021, 12:17

Welkom Zurebak op ons pittoreske forumpje, even een introductie van jezelf in het voorstel topic vinden we leuk.

Ik bezit een 75e oud model met SSP. Geluid heeft mij nooit echt bezig gehouden, maar geruisloos gaat het nooit worden.

Daarnaast heb ik een niche (conisch) en het maalsel komt hier meer fluffy uit en heeft minder nabewerking nodig (roeren/levellen ed) is mijn ervaring.

Lichte branding doet het op smaak vaak iets beter op vlakke schijven. Als de prijs en het formaat je past zou ik het gewoon proberen.

Zeker is dat je een stap in kwaliteit gaat “sette”
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

PadreCappuccino
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 27 mar 2017, 12:39

Re: Eureka Olympus 75E 900 rpm vraagjes

Berichtdoor PadreCappuccino » ma 01 mar 2021, 21:59

Ik denk niet, dat je een volledig en perfect antoord vindt op al je vragen, maar ik kan een bijdrage leveren. Ik heb een Eureka Olympus 75E 900 rpm versie met Mythos TiN schijven, gekocht in december 2015. Mijn Olympus werkt voortreffelijk. Voor wat ik begrijp is deze combinatie zeer populair geworden, doordat Dave Corby (DaveC) dit uitteste en propageerde in het artikel "Eureka Olympus 75E (with titanium Mythos burrs) mini review" uit juni 2015. Genoemd artikel is opgesteld onder auspiciën van Bella Barista. In dit artikel beschrijft DaveC: "A quick phone call confirmed that the Mythos Titanium Burr set would fit this grinder and a set was on it's way to me".
Mogelijk, dat jou vraag meer diepgaand werd beantwoord in nov. 2016 door onder meer Erik82 (www.koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php? ... &start=110). De discussie aldaar geeft veel detail-informatie.
Ik denk, dat maar weinigen (incluis ikzelf) op basis van firsthand ervaring iets over de verschillen in geluid kunnen zeggen. Ik sluit mij graag aan bij de woorden van Tekork: "Geluid heeft mij nooit echt bezig gehouden, maar geruisloos gaat het nooit worden". Mijn advies (indien je vooraf in de gelegenheid bent): luisteren en wanneer je dan nog zin hebt in espresso of cappuccino: kopen.
De beste bron van informatie in deze is natuurlijk Van Pommeren (excellent service). Ik zie op hun site nu geen losse Mythos TiN schijven te koop (deze werden in het verleden wel door hen aangeboden).

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Eureka Olympus 75E 900 rpm vraagjes

Berichtdoor Pti » di 02 mar 2021, 07:17

Ze kunnen de schijven op bestelling leveren, maar je zou dan ook SSP schijven kunnen overwegen.
VP leverde zelf hun ATOM75 standaard met de kleine hopper en de TiN schijven, de Olympus is bij hun volgens mij helemaal uit de roulatie genomen.

Volgens Eureka is er trouwens geen verschil in maal/slijpprofiel tussen de "gewone" 75mm, de TiN gecoate en de nieuwe "diamond inside" maalschijven anders dan het (coating) materiaal. Het heeft enkel invloed op de levensduur en knappe jongen die het blind kan proeven, itt populaire internet-profetie uit het verleden.

Nu, de snelheid is een ander verhaal. Experimenten met de recente ontwikkelingen in molen land, daarmee bedoel ik de serieus goed uitgelijnde single dosers met variabele toerentallen, wijzen wel degelijk op verschillende resultaten met verschillende toerentallen.
Jouw voordeel is dat vele neigen naar een laag toerental, maar je zou een non-HS naast een HS molen moeten zetten om die voorkeur enige ruchtbaarheid te geven.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Eureka Olympus 75E 900 rpm vraagjes

Berichtdoor gilleko B. » wo 28 apr 2021, 20:28

Niet alleen het geluid,.maar de snelheid is op zijn minst van gelijkwaardig belang. Ik heb liever een molen die 2 keer zo snel maalt in vergelijk met een molen die minder snel enkele DB's minder produceert. En als je 's morgens in donker met je voeten op het koude zeil met amper je ogen open de maler aanzet is dat altijd herrie (hee hee kejje nagaan!) Dat kan het best zo kort mogelijk duren.





Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron