Eureka Mignon Specialita lange maaltijd

Gebruikersavatar
Joste
Berichten: 894
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 14:26

Re: Eureka Mignon Specialita lange maaltijd

Berichtdoor Joste » do 02 dec 2021, 12:45

Let wel als je er een maalschijf uit schroeft, ervan uitgaande dat de schijven fabriek af juist gekalibreerd zijn, je de maalschijven wel weer kalibreert.

Afbeelding
Of kan je dat laten doen, bijvoorbeeld bij van Pommeren?
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Eureka Mignon Specialita lange maaltijd

Berichtdoor mr Blanc » do 02 dec 2021, 17:31

Klopt Specialtia is HS niet diamond inside (deze passen volgens mij niet eens) prijsverschil is ook flink als ik het goed herinner. Je leverancier van de specialita zou je een setje vervangende schijven moeten kunnen leveren op basis van dit verhaal. Meerdere hier hebben een gratis nieuw setje gehad. En het verschil is idd significant.

Heeft te maken welke versie je hebt de eerste specialitas hebben ander schijf afmetingen dus dat even nakijken/opmeten.
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Gebruikersavatar
Joste
Berichten: 894
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 14:26

Re: Eureka Mignon Specialita lange maaltijd

Berichtdoor Joste » vr 03 dec 2021, 07:47

Ga ik doen, dankjulliewel!
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

tvanarnhem
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 24 jul 2019, 23:11

Eureka Mignon Specialita lange maaltijd

Berichtdoor tvanarnhem » ma 18 jul 2022, 15:56

Beste allen, ik ga ook een duit in het zakje doen. Ik ben nu zo’n twee jaar lang eigenaar van een Specialita. Sinds enkele tijd merk ik dat mijn maaltijd flink was toegenomen en dat ik heel dichtbij ‘zero point’ moest malen om een acceptabele maalgraad te krijgen. Met de tips in dit topic heb ik aanspraak gemaakt op een nieuw setje schijven onder service, in de hoop dat deze problemen daarmee zouden verdwijnen. Het resultaat voor de maaltijd is indrukwekkend, deze is met zo’n 1/3e afgenomen (nu rond de 9 seconden voor 15g). Echter het probleem met de fijnafstelling is nog niet gerepareerd. Ik merk dat ik zo’n 0,5 punt vanaf het punt waarop de vlakke randen van de maalschijven elkaar raken een acceptabele fijnheid voor espresso krijg. En dat is met redelijk donder gebrande bonen. Elders op internet lees ik dat de maalgraad voor espresso tussen de 1-3 ‘volle’ cijfers van ‘zero point’ zou moeten liggen, dat lijkt mij niet in lijn met mijn resultaat. Ook lukt het mij vooralsnog niet om de maalgraad zo fijn te krijgen dat mijn machine er niet van doorloopt (choked). De smaak van mijn espresso is tot nu toe redelijk, maar ik heb het gevoeg dat er meer uit te halen moet zijn en dat mijn maler om een of andere reden niet goed functioneert.

Een logische oorzaak voor mijn probleem zou zijn dat het met de afstelling/alignment te maken zou hebben. Met aluminimumfolie heb ik de afstelling zo goed als parallel weten te krijgen (absoluut niet perfect, maar wel zo goed als het mij lukt). Dit heeft de problemen met de fijnafstelling echter niet noemenswaardig minder gemaakt, waardoor ik begin te denken dat er een andere oorzaak is voor het niet fijn genoeg kunnen malen. Wat betreft mijn instellingen: ik gebruik een 12-18g VST bakje en zet 15g espresso met een 1:2 ratio in rond de 25 seconden. Ik ontvang graag jullie advies alsook ervaringen van anderen, alvast dank!

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Eureka Mignon Specialita lange maaltijd

Berichtdoor bobbee » ma 18 jul 2022, 16:25

Welke koffie? Wanneer gebrand?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

tvanarnhem
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 24 jul 2019, 23:11

Re: Eureka Mignon Specialita lange maaltijd

Berichtdoor tvanarnhem » ma 18 jul 2022, 22:46

https://www.fleurdecafe.nl/koffie-van- ... urbon-1-kg

Op dit moment merk ik het met deze bonen, branddatum 1 juli jl.

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Eureka Mignon Specialita lange maaltijd

Berichtdoor mr Blanc » di 19 jul 2022, 14:39

Goede WDT en distributie in de basket helpt soms ook anders weet ik t ook niet. Lijkt er op dat je aardig veel hebt gebruikt. Ik zelf zit idd rond de 1,5-2 van het echte 0 punt (waar de schijven elkaar aanraken) dit verschilt echt wel per boon en zit vaker rond de 1 - 1,5 punt rotatie. Choken lukt mij ook niet met fijnmalen
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron