Eureka Mignon Specialita lange maaltijd

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Eureka Mignon Specialita lange maaltijd

Berichtdoor bobbee » wo 12 mei 2021, 12:14

Verse koffiebonen is vereiste nummer 1. Eigenijk algemeen bekend maar goed dat je dit nu zelf hebt uitgevonden!
Oude koffie smaakt smerig en moet je heel fijn malen om nog wat tegendruk te creëren. Eigenijk kan je er niks mee is als koffienerd en je weet, dat zijn wij.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Eureka Mignon Specialita lange maaltijd

Berichtdoor fransg » wo 12 mei 2021, 12:52

aanschaf ouwe meuk om maler snel de eerste kg's te laten wegmalen is tevens onverstandig omdat je in de verleiding komt de maler ongezond lang en veel achtermekaar te laten werken waardoor je na dit 'inmalen' een door oververhitting onwel geworden maler hebt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Eureka Mignon Specialita lange maaltijd

Berichtdoor mr Blanc » wo 12 mei 2021, 17:04

Ja ik heb dus ook wel ervaring dat de wat donkere gebrande boontjes wat fijner/langer nodig hebben om te malen. Ik vroeg mij eigenlijk af of de versheid van ongebrande bonen ertoe doen! Er wordt altijd gepraat over de branddatum maar geen idee hoe oud de ongebrande bonen worden. Ik heb wel eens bonen gehad die na fijn malen alsnog super hard doorlopen en significant meer maalsel en fijner maalsel nodig hebben om een enigszins normale doorlooptijd te krijgen.
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Eureka Mignon Specialita lange maaltijd

Berichtdoor Pti » wo 12 mei 2021, 18:29

In de basis wil je met groene bonen altijd actuele oogst. Zodra de nieuwe oogsten binnen komen wordt de oude als "old crop" of "past crop" bestempeld en met trapjes afgeprijsd. Als dat langegenoeg duurt komen de inkopers van de Lidl voorbij om hun nieuwe delicieux kerst-specials te scoren. :P

Maar ff zonder gekheid, alles staat en valt met bewaarklimaat en de oorspronkelijke kwaliteit van de groene boon. Een groene boon droogt langzaam uit en de sprankelende aciditeit neemt af, bij sommige bonen kan dat snel gaan en is de impact groot. Bijvoorbeeld een gewassen centraal Afrikaanse boon uit bijvoorbeeld Uganda of Rwanda kan vrij snel (al na 9maanden) afvlakken in smaak. Terwijl andere bonen, dikwijls naturals en/of bonen met een hoge dichtheid uit landen waar hoog gekweekt wordt (Guatemala, Costa Rica, Ethiopië, etc) het vaak véél langer volhouden.

Voor veel van deze verschillen moet je de koffie regelmatig, of zelfs naast elkaar proeven om de verschillen echt op te pikken. Maar als een koffie echt vlak, houterig en saai smaakt terwijl 'ie wel vers gebrand en goed gezet is, dan kun je er vanuit gaan dat de groene boon zijn glorietijd gepasseerd is.

Gebruikersavatar
Eckspresso
Berichten: 41
Lid geworden op: di 12 jan 2021, 16:14

Re: Eureka Mignon Specialita lange maaltijd

Berichtdoor Eckspresso » wo 12 mei 2021, 20:19

Interessant om te lezen. Gelukkig kan ik vanaf morgen zelf een onderzoek starten met een vers geplukte Mignon XL en een zak huis gebrande Black Betty :)

Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk


mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Eureka Mignon Specialita lange maaltijd

Berichtdoor mr Blanc » wo 12 mei 2021, 23:03

In de basis wil je met groene bonen altijd actuele oogst. Zodra de nieuwe oogsten binnen komen wordt de oude als "old crop" of "past crop" bestempeld en met trapjes afgeprijsd. Als dat langegenoeg duurt komen de inkopers van de Lidl voorbij om hun nieuwe delicieux kerst-specials te scoren. :P

Maar ff zonder gekheid, alles staat en valt met bewaarklimaat en de oorspronkelijke kwaliteit van de groene boon. Een groene boon droogt langzaam uit en de sprankelende aciditeit neemt af, bij sommige bonen kan dat snel gaan en is de impact groot. Bijvoorbeeld een gewassen centraal Afrikaanse boon uit bijvoorbeeld Uganda of Rwanda kan vrij snel (al na 9maanden) afvlakken in smaak. Terwijl andere bonen, dikwijls naturals en/of bonen met een hoge dichtheid uit landen waar hoog gekweekt wordt (Guatemala, Costa Rica, Ethiopië, etc) het vaak véél langer volhouden.

Voor veel van deze verschillen moet je de koffie regelmatig, of zelfs naast elkaar proeven om de verschillen echt op te pikken. Maar als een koffie echt vlak, houterig en saai smaakt terwijl 'ie wel vers gebrand en goed gezet is, dan kun je er vanuit gaan dat de groene boon zijn glorietijd gepasseerd is.

Interessant! Thanks voor het delen van deze info! Heeft dit ook invloed op de doorlooptijd? Zelfde bonen (Ethiopie) gekocht bij brander eerste keer gewoon hele goede koffie zelfde stand en gram als brazil. Tweede keer bestel ik en is de brazil hetzelfde qua setting en dosering en loopt de ethiopie als een gek erdoor en krijg ik m bijna niet goed afgesteld! Of zou die dan te lang gebrand kunnen zijn?
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Eureka Mignon Specialita lange maaltijd

Berichtdoor Ypuh » do 20 mei 2021, 15:50

Ik blijf een beetje prutsen met de Specialita en begin -als perfectionist- een beetje te twijfelen of dit de juiste machine voor mij is of dat hij gewoon niet 100% functioneert. Heb o.a. het nulpunt opgezocht en de maalschijven afgesteld volgens deze video, maar dat heeft niet echt verschil gemaakt.

De maler moet op +0.5 vanaf het nulpunt ingesteld worden om een doorloop tijd van +/- 25 seconden te bereiken (18gr in, 37/38g uit) en de espresso is dan nog lichtelijk zuur . Ook doet de maler er dan +/- 18-19 seconden over om tot 18gr te komen en het maalsel al redelijk klonterig, wat een stuk langzamer is dan de meeste tijden die ik online voorbij zie komen (+/- 9-13 seconden). Nog fijner afstellen zodat de doorlooptijd naar 30 seconden gaat lukt nog wel (+/- 0.1 geeft al een paar seconden verschil) maar komt de maaltijd niet ten goede.

Qua variabelen heb ik al het nodige uit kunnen sluiten:
- Oude bonen doen er nog veel langer over (23s+)
- Verse bonen ca. 18s
- Maalschijven staan recht
- WDT methode/distributie tool
Met de tijd kan ik nog wel leven, maar doordat de maler praktisch dicht staat is er nog maar weinig ruimte over om met verschillende bonen te gaan spelen.

Via verschillende fora lees ik dat er wel meer mensen met 'problemen' zijn en er een tijdje machines met mindere maalschijven afgeleverd zijn. Er worden zelfs type nummers genoemd (PH00121... zou goed moeten zijn, de mijne is nog PH00120...).

Meer mensen die niet helemaal tevreden zijn/waren met hun Specialita? Verder vind ik het een prachtige machine, lijkt degelijk gebouwd, makkelijk te onderhouden, compact, stil etc. Misschien dat ik hem ook wel gewoon inruil op de Mignon XL.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Eureka Mignon Specialita lange maaltijd

Berichtdoor Pti » do 20 mei 2021, 16:28

HanR heeft mij laatst vertelde dat de aller eerste generatie specialita's een iets andere maalschijfdrager en schijven heeft. Hierdoor passen de "goeie" diamond inside schijven niet in de maler.

Misschien heeft jouw maler ooit een steentje oid voor de kiezen gekregen of is er iets anders niet in de haak. Een opstopping in de snuit, of anti-statische flap die klem zit, kan ook voor problemen zorgen.
Visuele inspectie is dus aan de orde, maak dat ding eens open!

Als je overigens de optie hebt de maler met een goede deal in ruilen op een XL, zou ik gelijk een volmondig DOEN willen roepen.

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Eureka Mignon Specialita lange maaltijd

Berichtdoor Ypuh » do 20 mei 2021, 16:48

...
Thanks. De maler is nog praktisch nieuw (pas een kleine 2kg aan bonen), vandaar dat ik me afvraag of alles wel klopt. Ben verre van een expert, maar heb het gevoel dat de Specialita wanneer alles klopt net sterk genoeg is om consistent een fijn espresso maalsel te produceren. Anderzijds; misschien is het ook wel zo simpel als de schijven een keer vervangen of gewoon accepteren dat het wat langer duurt (misschien wordt het na 5-10kg bonen wel beter) en je altijd even moet roeren (WDT) voor het tampen?

Edit: Heb hem nog een tweede keer open gehad om naar de afstelling van de schijven te kijken -de bovenste burr was nog niet helemaal goed- en het lijkt nu beter te zijn. I.p.v. +0,5 vanaf het nulpunt zit ik met dezelfde bonen rond het 2-2.5 punten van dat de schijven elkaar raken en de espressomachine 'choked' wanneer je te fijn maalt. Verder klontert hij iets minder en benodigde maaltijd ook weer met 2 seconden gedaald naar ~17s voor 18g. Allemaal kleine maar merkbare verschillen!

Meeste espresso's zijn nog iets aan de zure kant, maar dat kan ook gewoon aan de boon of een andere variabele liggen. In ieder geval heb ik nu wat meer afstelruimte op de molen gekregen om mee te spelen.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Eureka Mignon Specialita lange maaltijd

Berichtdoor mr Blanc » vr 21 mei 2021, 15:25

...
Thanks. De maler is nog praktisch nieuw (pas een kleine 2kg aan bonen), vandaar dat ik me afvraag of alles wel klopt. Ben verre van een expert, maar heb het gevoel dat de Specialita wanneer alles klopt net sterk genoeg is om consistent een fijn espresso maalsel te produceren. Anderzijds; misschien is het ook wel zo simpel als de schijven een keer vervangen of gewoon accepteren dat het wat langer duurt (misschien wordt het na 5-10kg bonen wel beter) en je altijd even moet roeren (WDT) voor het tampen?

Edit: Heb hem nog een tweede keer open gehad om naar de afstelling van de schijven te kijken -de bovenste burr was nog niet helemaal goed- en het lijkt nu beter te zijn. I.p.v. +0,5 vanaf het nulpunt zit ik met dezelfde bonen rond het 2-2.5 punten van dat de schijven elkaar raken en de espressomachine 'choked' wanneer je te fijn maalt. Verder klontert hij iets minder en benodigde maaltijd ook weer met 2 seconden gedaald naar ~17s voor 18g. Allemaal kleine maar merkbare verschillen!

Meeste espresso's zijn nog iets aan de zure kant, maar dat kan ook gewoon aan de boon of een andere variabele liggen. In ieder geval heb ik nu wat meer afstelruimte op de molen gekregen om mee te spelen.
He Ypuh wat was er mis met de bovenste schijf dan? En wat heb je gedaan? Op welke afstelling zit je nu als je op de sticker kijkt? Ik zit nu vaak op 0.6 en ongeveer zelfde maal tijd maar ligt ook een beetje aan de boon kan ik zeggen...en soms gewoon een slechte batch ofzo (zoals ik boven beschreef) waarbij je eigenlijk niet fijn genoeg kan malen en het er door stroomt. Een echte verklaring heb ik nog niet gevonden. Hopelijk kan Pti hier nog wat licht op schijnen.
Laatst gewijzigd door mr Blanc op vr 21 mei 2021, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten

cron