Eureka Mignon Specialita lange maaltijd

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Eureka Mignon Specialita lange maaltijd

Berichtdoor Ypuh » wo 02 jun 2021, 13:36

Zojuist de nieuwe Eureka Specialita maalschijven ontvangen en er tijdens de lunch even in gezet. Wat een verschil. De maaltijd is gehalveerd van 17-18s tot 9.7s en de machine liep de eerste kop ook gewoon vast (geen druppel). Heb hem uiteindelijk één cijfer grover moeten draaien, maar het afstellen was na 2 koppen ook gepiept. Ook heeft de koffie nóg meer crema en is de smaak ook iets beter.

Afbeelding
Afbeelding

Had niet verwacht dat het verschil zo groot zou zijn, op het oog zijn de maalschijven exact hetzelfde. Duidelijk verschil zijn de 2 logo'tjes (Eureka & HS) op de onderkant van de nieuwe schijven. Begin nu toch te twijfelen om de Mignon XL ongeopend weer terug te sturen :oops: :lol: .
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Eureka Mignon Specialita lange maaltijd

Berichtdoor mr Blanc » wo 02 jun 2021, 14:38

Dat is veelbelovend! Ik hem mijne via Italie gekocht en al bericht gekregen dat ik ook een nieuw setje kan krijgen maar dan wel verzendkosten moet betalen, als dat niet te hoog uitvalt ook maar doen. Anders setje kopen via website is ongeveer 35 euro volgens mij...ook nog de moeite waard
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Eureka Mignon Specialita lange maaltijd

Berichtdoor Ypuh » wo 02 jun 2021, 15:00

Dat is veelbelovend! Ik hem mijne via Italie gekocht en al bericht gekregen dat ik ook een nieuw setje kan krijgen maar dan wel verzendkosten moet betalen, als dat niet te hoog uitvalt ook maar doen. Anders setje kopen via website is ongeveer 35 euro volgens mij...ook nog de moeite waard
Als je nu in de 16s+ range zit zou ik er zeker nog een keer €35 aan wagen (hij was ook al 1.5 jaar oud toch?).

In de vorige setup kon ik nou niet zeggen dat hij defect was en de espresso was ook wel gewoon te drinken, maar gevoelsmatig kreeg ik niet de prestaties waarom de Specialita zo geprezen werd. Nu bij de eerste kop is er wel direct een halvering in maaltijd en ook het WDT'en -voor zover dat nodig was- lijkt overbodig geworden (had niet per se last van klonten, maar maalsel is nu wel fluffy'er). Ook qua crema had ik al een flinke laag, maar ga nu meer richting de tiger stripes. Belangrijkste is dat ik nu zo'n 3 hele cijfers van true zero af zit voor een fijne espresso. Heb nu dus volop afstelruimte over om fijner/grover te gaan.

Beetje vreemd dat dit nodig is bij een nieuwe maler en dat je dit zelf op moet merken als consument. Ook maar weer een les dat bij dit soort apparatuur het beter is om lokaal te kopen (al ben ik prima geholpen door de Duitse retailer). Dit zou in principe gewoon een grote recall moeten zijn, of retailers zouden gewoon bij voorbaat het apparaat even moeten testen/nieuwe maalschijven klaar hebben liggen. Ik heb nog geen 50g koffie nodig gehad om het verschil tussen beide schijven te merken.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Eureka Mignon Specialita lange maaltijd

Berichtdoor mr Blanc » wo 02 jun 2021, 15:06

Dat is veelbelovend! Ik hem mijne via Italie gekocht en al bericht gekregen dat ik ook een nieuw setje kan krijgen maar dan wel verzendkosten moet betalen, als dat niet te hoog uitvalt ook maar doen. Anders setje kopen via website is ongeveer 35 euro volgens mij...ook nog de moeite waard
Als je nu in de 16s+ range zit zou ik er zeker nog een keer €35 aan wagen (hij was ook al 1.5 jaar oud toch?).

In de vorige setup kon ik nou niet zeggen dat hij defect was en de espresso was ook wel gewoon te drinken, maar gevoelsmatig kreeg ik niet de prestaties waarom de Specialita zo geprezen werd. Nu bij de eerste kop is er wel direct een halvering in maaltijd en ook het WDT'en -voor zover dat nodig was- lijkt overbodig geworden (had niet per se last van klonten, maar maalsel is nu wel fluffy'er). Ook qua crema had ik al een flinke laag, maar ga nu meer richting de tiger stripes. Belangrijkste is dat ik nu zo'n 3 hele cijfers van true zero af zit voor een fijne espresso. Heb nu dus volop afstelruimte over om fijner/grover te gaan.

Beetje vreemd dat dit nodig is bij een nieuwe maler en dat je dit zelf op moet merken als consument. Ook maar weer een les dat bij dit soort apparatuur het beter is om lokaal te kopen (al ben ik prima geholpen door de Duitse retailer). Dit zou in principe gewoon een grote recall moeten zijn, of retailers zouden gewoon bij voorbaat het apparaat even moeten testen/nieuwe maalschijven klaar hebben liggen. Ik heb nog geen 50g koffie nodig gehad om het verschil tussen beide schijven te merken.

Ja echt top dat je zo op je "strepen" bent gaan staan en gewoon vond dat het beter moest zijn. Had dit topic wel aangemaakt maar nooit de gedachte gehad dit bij de leverancier te melden! Volgende week kan mijn leverancier ze leveren dus ff afwachten en anders die 35euro neertikken, zit ik nog steeds goedkoper als in NL kopen maar ben het eens dat we over het algemeen onze lokale mensen moeten steunen! En idd apparaat al 1,5 jaar maar schijven moeten toch wel wat langer mee kunnen over het algemeen toch?
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Eureka Mignon Specialita lange maaltijd

Berichtdoor Ypuh » wo 02 jun 2021, 15:58

Volgens mij moeten de schijven pakweg 1.000kg mee kunnen gaan. Ik ben met 3 kilo bonen per maand een grote liefhebber, maar dan nog zijn we ~30 jaar verder voor je dat punt bereikt. Dat is een verdubbeling van mijn huidige leeftijd :lol:.

Al met al ben ik tevreden als het apparaat het 6-10 jaar volhoudt.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

jevendik
Berichten: 59
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 08:35

Re: Eureka Mignon Specialita lange maaltijd

Berichtdoor jevendik » ma 07 jun 2021, 14:51

Inmiddels ook de nieuwe schijven ontvangen en in de Specialita gezet. Resultaat: ook bij mij terug naar 10 seconden maaltijd voor 16 gram! En het maalsel is minder klonterig.

Conclusie: zeer aan te bevelen om bij je leverancier om nieuwe 'HS' schijven te vragen als je een langere maaltijd hebt dan volgens de specs en reviews mogelijk zou moeten zijn.

Blijft wel een raar verhaal dat er machines in omloop zijn met de verkeerde (?) of slechte (?) schijven...

PS is een klusje van 30 minuten voor iemand zoals ik met twee linker handen die rustig aan doet

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Eureka Mignon Specialita lange maaltijd

Berichtdoor mr Blanc » ma 07 jun 2021, 16:12

Inmiddels ook de nieuwe schijven ontvangen en in de Specialita gezet. Resultaat: ook bij mij terug naar 10 seconden maaltijd voor 16 gram! En het maalsel is minder klonterig.

Conclusie: zeer aan te bevelen om bij je leverancier om nieuwe 'HS' schijven te vragen als je een langere maaltijd hebt dan volgens de specs en reviews mogelijk zou moeten zijn.

Blijft wel een raar verhaal dat er machines in omloop zijn met de verkeerde (?) of slechte (?) schijven...

PS is een klusje van 30 minuten voor iemand zoals ik met twee linker handen die rustig aan doet
Ook ik heb nieuwe schijven gekregen van de leverancier hopelijk ook de HS waar je het over had. Ze komen vandaag aan! Ik ben zeer benieuwd :D
Edit: eindelijk binnen en ook de HS variant (zou deze voor High Speed staan). Deze week er proberen op te zetten.
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Eureka Mignon Specialita lange maaltijd

Berichtdoor mr Blanc » wo 09 jun 2021, 13:42

Ik heb ze eindelijk kunnen vervangen...onderste schijf zat aardig vast door koffieresten maar het is gelukt!

Toen ook maar gelijk de kalibratie van Ypuh geprobeerd en kwam tot +/-80% wat ik genoeg vond, toch een aardig gedoe. Nu de eerste kopjes koffie gehad...bizar. Maal tijd van 18 naar 11sec van stand 0.6 naar 1.8

Gek was dat mijn oude maalschijven al wel die incriptie van Eureka en HS hadden (wel wat vager) verder leek de binnenkant van de ring iets minder dik dan de nieuwe verder weinig verschil te zien.

Ik ben er iig erg blij mee! Mocht je nog de originele schijven hebben en last hebben van een lange maal tijd of erg fijn moeten malen is het zeker de moeite waard!

Een mooie afsluiting van dit topic en bedankt Ypuh voor je doorzettings vermogen en tips die je hebt gedeeld!
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Gebruikersavatar
Joste
Berichten: 894
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 14:26

Re: Eureka Mignon Specialita lange maaltijd

Berichtdoor Joste » wo 09 jun 2021, 15:57

Goed om te lezen. Ik zal er ook nog eens naar kijken. Ik zie dat van Pommeren twee varianten maalschijven voor de Specialita heeft.
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Eureka Mignon Specialita lange maaltijd

Berichtdoor mr Blanc » wo 09 jun 2021, 16:21

Goed om te lezen. Ik zal er ook nog eens naar kijken. Ik zie dat van Pommeren twee varianten maalschijven voor de Specialita heeft.
Ja alleen de eerste hadden die hele dure set. Daarna hebben de laatste modellen de bredere rand. Bij van Pommeren staat het verschil uitgelegd. Loont zeker om even te checken.
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron