Wat is wijsheid? Nieuwe schijven Macap M4D, Niche of iets anders.

Hessel
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 19 mar 2012, 12:52

Wat is wijsheid? Nieuwe schijven Macap M4D, Niche of iets anders.

Berichtdoor Hessel » ma 05 apr 2021, 17:57

Goedenmiddag,

Vandaag mijn M4D uit elkaar gehaald om schoon te maken en er kunnen wel een setje nieuwe schijven in. Kosten zo’n 35 euro. Maar ik kijk ook met een schipuin oog naar iets anders zoals bv een Niche. Alleen heeft de Niche conische schijven uit een mazzer Kony en ik heb alleen ervaring met vlakke schijven. Of... er zijn natuurlijk ook andere opties op de markt zoals een eureka atom.

Ik wil er natuurlijk wel echt op vooruit gaan als ik iets nieuws koop, maar kan alleen uitgaan van reviews en ervaringen. Is de Niche een echte serieuze upgrade van mijn Macap? Weet dat er betere malers bestaan dan de Macap. Als ik upgrade wil ik niet meer dan zo’n 600 a 650 betalen.

Ook zie ik allemaal nieuwe maler op de markt komen zoals de G-iota, ook bekend onder andere benamingen.

Dus, wat is wijsheid? En waar kan ik dan het beste naar kijken? Hoor graag van jullie. En oh ja, naast de molen staat een Lelit Bianca...

Dank,

Hessel
Lelit Bianca + Macap M4D

Gebruikersavatar
Eckspresso
Berichten: 41
Lid geworden op: di 12 jan 2021, 16:14

Re: Wat is wijsheid? Nieuwe schijven Macap M4D, Niche of iets anders.

Berichtdoor Eckspresso » ma 05 apr 2021, 21:35

Ik hoop spoedig ook een Lelit Bianca te hebben staan met daarnaast een G-iota molen. Maar voor nu wacht ik nog even de test resultaten af van de molen experts hier op het forum. Succes met je keuze.

Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk


bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Wat is wijsheid? Nieuwe schijven Macap M4D, Niche of iets anders.

Berichtdoor bvds » do 08 apr 2021, 21:02

Afhankelijk van je budget zou ik de G-iota pakken als je single dosen aantrekkelijk vindt. Anders de Eureka Specialita. Beiden ca 400 euro. De Eureka is stiller en heeft een wat gevoeligere afstelling. De G-iote grotere maalschijven. Qua prestaties ontlopen ze elkaar niet veel. De G-iota is te upgraden met SSP burrs maar dat heb ik nog niet getest. Als je bereid om dik 700 euro neer te tellen voor de Niche dan zou ik zeker ook de Eurela Mignon XL serieus overwegen. Niks ten nadele van de Niche maar de huidige (lees veel hogere) prijs maakt hem niet meer automatisch de beste keuze.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Hessel
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 19 mar 2012, 12:52

Re: Wat is wijsheid? Nieuwe schijven Macap M4D, Niche of iets anders.

Berichtdoor Hessel » zo 11 apr 2021, 07:16

Dank voor jullie reacties.

Ik heb vorige week gekeken naar een Niche, maar nu de UK geen onderdeel is van de EU en ze alleen vanuit de UK verzenden, komt een Niche nu op ongeveer 750 thuis. Is te veel, zeker als je kijkt wat je daar verder nog voor kan krijgen. Dus de Niche maar laten schieten.

Ik ga nog even nadenken. Wellicht is er binnenkort meer ervaring met de G-iota en is dat een goed alternatief. single dosing vind ik prima. Nu eerst maar even door met de M4D met nieuwe schijven.
Lelit Bianca + Macap M4D

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Wat is wijsheid? Nieuwe schijven Macap M4D, Niche of iets anders.

Berichtdoor bvds » zo 11 apr 2021, 09:36

Ik heb vorige week gekeken naar een Niche, maar nu de UK geen onderdeel is van de EU en ze alleen vanuit de UK verzenden, komt een Niche nu op ongeveer 750 thuis. Is te veel, zeker als je kijkt wat je daar verder nog voor kan krijgen. Dus de Niche maar laten schieten
Dat laatste is relatief. Voor 750 is er geen andere single dose grinder met groot maalwerk en zonder noemenswaardige retentie. Handmalers met dat type maalschijven zijn al (veel) duurder.

Kortom, de Niche is duurder dan hij was en geen prijspakker meer, maar hij heeft nog steeds weinig concurrentie. En dit malertje heeft zich inmiddels bewezen als uiterst betrouwbaar. Jammer dat er geen normaal dealer netwerk is opgezet.

De Giota met SSP burrs is op papier een geduchte concurrent met de betere papieren voor light roast, maar dat wil ik eerst nog testen alvorens daar uitspraken over te doen. In de loop van volgende weer komen mijn SSP multi-purpose burrs aan...

De enige andere serieuze concurrent is de Eureka XL. Die heeft dan wel een hopper maar kenmerkt zich door heel weinig retentie, een stille loop, gevoelige afstelling en mooie maalschijven. Alle andere malers in deze prijsklasse hebben min of meer het nakijken als je het mij vraagt.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Pti
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Wat is wijsheid? Nieuwe schijven Macap M4D, Niche of iets anders.

Berichtdoor Pti » zo 11 apr 2021, 10:41

Nieuwe schijven in de macap en de kat even uit de boom kijken inderdaad.

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wat is wijsheid? Nieuwe schijven Macap M4D, Niche of iets anders.

Berichtdoor HanR » zo 11 apr 2021, 11:09

Totdat jezelf of een huisgenoot de singledose-maler met de rest van je koffie setup het raam uit sodemietert.
Het alternatief is namelijk een stuk. Gebruiksvriendelijker. Verkoop je Macap en ren naar de winkel voor een Eureka XL.
Geniet van de stilte, de snelheid, het fluffy maalsel en van je espresso natuurlijk.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15097
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is wijsheid? Nieuwe schijven Macap M4D, Niche of iets anders.

Berichtdoor fransg » zo 11 apr 2021, 11:18

Ik ben bijzonder tevree met de XL. Gaat ook mee als ik uit logeren ga. Wanneer 'afwisselen' tussen bonen gewenst is, gewoon extra maler(s) kopen waar de andere bonen in gaan. Of geen extra maler(s) kopen maar je huidige maler(s) niet meteen wegdoen. Het gehannes van single dosing (de nieuwe afstelling voor die andere bonen terugvinden, ingrepen als druppelen, antistuiterschermpjes etc) bespaar je ermede.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13269
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Wat is wijsheid? Nieuwe schijven Macap M4D, Niche of iets anders.

Berichtdoor bobbee » zo 11 apr 2021, 12:10

Ik heb een Niche en ik denk dat ik ook de Eureka XL zou kopen als ik nu een maler zou willen kopen.
Ik zou hem heel graag eens willen proberen thuis. Wellicht koop ik er een keer 1.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten