Kopi Deva - weer een nieuwe single dose maler

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Kopi Deva - weer een nieuwe single dose maler

Berichtdoor fransg » vr 21 mei 2021, 08:32

Zijn de Etzmax molens trouwens conisch?
Ik heb destijds de module voor "snel malen" vervangen door die voor "tevens lichte branding" (die toch ook vrij snel maalt) dus kan ik je die eerste laten zien zonder de maler open te moeten maken:
IMG_2539.JPG
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Kopi Deva - weer een nieuwe single dose maler

Berichtdoor fransg » vr 21 mei 2021, 08:50

Frans, dank voor de info, dat wordt sparenAfbeelding, maar het is een buitengewone molen. Jij hebt een grote schare aan molens gebruikt, maar is dit nu van al die molens de heilige graal voor je espressomachine? Ik volg nu Christiaan Etzinger op instagram!
Ik gebruik 'm evenveel als de XL. Toen ik nog de verschillende Compak malers had staan en de EtzMAX probeerde vond ik het een groot verschil, maar ik denk dat elke hele goeie maler die je voor het eerst probeert een 'openbaring' ervaring kan geven.

De GRRR /R120 maler kan denk ik wel de allerbeste shot geven, maar dan moet men er echt de tijd voor nemen en een paar handenvol bonen willen verspillen voor "de top" -- maar als de eerste shot van de dag reeds verrukkelijk is, zie ik geen aanleiding om nóg hoger te mikken, het is immers geen wedstrijdje maar gewoon een geluksmoment.

Er zijn momenteel, als je bereid bent te betalen voor kwaliteit, geen echt slechte malers meer, vind ik. Als je uitstekende bonen hebt van een geweldig goeie brander kan er maar heel weinig misgaan.

De EtzMAX ziet er lekker héél anders uit dan de anderen, dat vind ik leuk, en de Grind By Weight is ontzettend slim, zoals die zich in enkele shots aanpast en steeds precieser wordt nadat je een andere boon hebt gelaaien of de maalinstelling een stuk hebt veranderd.

Men moet er wel even bij nadenken, zo kan je de maalinstelling met een ring "fijnafstelling" aanpassen maar ook met de "grote stappen" ring een heel stuk fijner draaien, alleen moet je die grote ring pas fijner draaien als er even geen bonen in het maalwerk zitten, dus even de toevoer afsluiten, de 7-9g wegmalen, dan aanpassen. In de horeca is dat weleens misgegaan wanneer bijdehante 'baristas' denken "het moet er in principe tegen kunnen en het is toch niet van mij'. Als de motor dan blokkeert omdat de kaken / schijven klem zijn gedraaid, en de 'barista' forceert de machine toch aan ook al kermt die "HELP!" dan verbetert dat de ervaring niet.

Verder slim bedacht, makkelijk in onderhoud, en het hele systeem van 'uitlijnen' en 'schijven vervangen' is versimpeld. Je trekt de module eruit, stuurt die op, ontvangt de nieuwe schijf en "klikt die erin" (de procedure staat in youtube clips uitgelegd). In de fabriek kunnen ze de module uitlezen en zien hoe vaak en hoe hard die is gebruikt. De reden om die schijven-vervangen procedure is versimpeld is omdat Christian Etzinger zegt "you can never be good at something you only do every couple of years."
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Kopi Deva - weer een nieuwe single dose maler

Berichtdoor gilleko B. » vr 21 mei 2021, 10:58

Mooi informatief verhaal. Prijs is flink, maar hij heeft echt alles. Vormgeving is ook eigenwijs maar met een gepaste eenvoud zonder gekunsteld extreem de aandacht te willen trekken. Zal nog wel een tijdje duren maar zal iedere maand wat opzij leggen. Een tweede molen zit al een tijd in de maak, maar als je dan weer vanwege de prijs dan genoegen neemt met wat minder dan geef je ook een boel uit en iedere keer als ernaar lijkt zit het toch niet lekker. Ik heb mijn zinnen erop gezet, alleen nu thuis voorzichtig uitrollen. Mooi allemaal!




Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Kopi Deva - weer een nieuwe single dose maler

Berichtdoor GuidovW » vr 21 mei 2021, 17:48

Ja, de Etzmax staat bij mij ook hoog op het verlanglijstje.
Maar ook hoog als in; onbereikbaar. :)

Ach, aan een Etzmax heb ik m’n Atom 60 te danken en die levert ook mooi maalsel af.
(Wel erg off-topic, btw :lol: )
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Kopi Deva - weer een nieuwe single dose maler

Berichtdoor fransg » ma 24 mei 2021, 10:16

Update van de Kopi people mailing list:
KOPI Deva Pre-Launch Updates
Schermafbeelding 2021-05-24 om 10.17.02.png
Only 1 week left till the KOPI Deva goes live on Kickstarter on May 31st, 9am BST! We are getting in touch with a few updates ahead of the launch.

Many of you have messaged us, asking if the KOPI Deva is compatible with SSP burrs. SSP has very kindly sent us a pair to test out, and we are happy to let you know that testing has shown positive results. We feel confident to say that they are compatible. In fact, when buying the Deva on Kickstarter, it will be possible to select the SSP burrs (High Uniformity or Unimodal) as an add on for £220. Please keep in mind that it takes up to 20kg of coffee to season the burrs before achieving optimal results, and that upgrading to SSP burrs requires more battery power than the stock burrs, reducing battery life to 1.5 kg of coffee.

What about a portafilter holder? Portafilters come in many different sizes. Rather than a 58mm standard portafilter holder stuck to the machine, we've opted for a customisable solution to fit your portafilter. In addition to the KOPI Deva, our Kickstarter campaign will include the Espresso Kit depicted above. Should you pledge to buy, we will message you to confirm your portafilter size ahead of delivery. The Espresso Kit is available in oak or walnut at £49 and comes with a dosing funnel (not depicted). It will be possible to buy this separately or with the KOPI Deva.

By popular demand, we will also be offering the KOPI Deva in a Matte Black powder coating as part of our Kickstarter campaign for £599.

We can't wait to share more details with you when we go live next week. Thank you for your interest and support!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

B003
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 13:38

Re: Kopi Deva - weer een nieuwe single dose maler

Berichtdoor B003 » ma 24 mei 2021, 20:45

Update van de Kopi people mailing list:
KOPI Deva Pre-Launch Updates
Schermafbeelding 2021-05-24 om 10.17.02.png
Only 1 week left till the KOPI Deva goes live on Kickstarter on May 31st, 9am BST! We are getting in touch with a few updates ahead of the launch.

Many of you have messaged us, asking if the KOPI Deva is compatible with SSP burrs. SSP has very kindly sent us a pair to test out, and we are happy to let you know that testing has shown positive results. We feel confident to say that they are compatible. In fact, when buying the Deva on Kickstarter, it will be possible to select the SSP burrs (High Uniformity or Unimodal) as an add on for £220. Please keep in mind that it takes up to 20kg of coffee to season the burrs before achieving optimal results, and that upgrading to SSP burrs requires more battery power than the stock burrs, reducing battery life to 1.5 kg of coffee.

What about a portafilter holder? Portafilters come in many different sizes. Rather than a 58mm standard portafilter holder stuck to the machine, we've opted for a customisable solution to fit your portafilter. In addition to the KOPI Deva, our Kickstarter campaign will include the Espresso Kit depicted above. Should you pledge to buy, we will message you to confirm your portafilter size ahead of delivery. The Espresso Kit is available in oak or walnut at £49 and comes with a dosing funnel (not depicted). It will be possible to buy this separately or with the KOPI Deva.

By popular demand, we will also be offering the KOPI Deva in a Matte Black powder coating as part of our Kickstarter campaign for £599.

We can't wait to share more details with you when we go live next week. Thank you for your interest and support!
Mat zwart, oei dan wordt hij wel erg aantrekkelijk voor mij!
Jammer dat we alleen maar beauty shots zien en weinig techniek en details.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Kopi Deva - weer een nieuwe single dose maler

Berichtdoor fransg » ma 24 mei 2021, 21:12

Jammer dat we alleen maar beauty shots zien en weinig techniek en details.
Deze twee laten wat zien van de exemplaren die ze testen:

https://www.instagram.com/josh.l.williams90/

https://www.instagram.com/p/COaFe7nhUOz/

https://www.instagram.com/ukespresso/

https://www.instagram.com/p/CPLJ-FQhpz8/
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Kopi Deva - weer een nieuwe single dose maler

Berichtdoor GuidovW » ma 24 mei 2021, 22:18

Ga je hem bestellen, Frans?
Gr, Guido



La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

B003
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 13:38

Re: Kopi Deva - weer een nieuwe single dose maler

Berichtdoor B003 » ma 24 mei 2021, 22:58

Jammer dat we alleen maar beauty shots zien en weinig techniek en details.
Deze twee laten wat zien van de exemplaren die ze testen:

https://www.instagram.com/josh.l.williams90/

https://www.instagram.com/p/COaFe7nhUOz/

https://www.instagram.com/ukespresso/

https://www.instagram.com/p/CPLJ-FQhpz8/
Iedereen is positief zo te lezen. Ik hoop dat ze hem ook nog filmen hoe de burrs toegankelijk zijn. En het type accu. Zou mooi zijn als dat "standaard" LiPo of Li-ion cellen zijn, zoals in die Mola molen die nooit uitgebracht is.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Kopi Deva - weer een nieuwe single dose maler

Berichtdoor fransg » di 25 mei 2021, 04:29

Ga je hem bestellen, Frans?
Nee ik denk het niet. Ik heb drie mooie malers naast elkaar staan en een goeie maar lawaaiige maler in een achterkamer. Het is wel goed zo.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron