keuzestress

Waterman
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 12 apr 2021, 09:42

keuzestress

Berichtdoor Waterman » ma 26 apr 2021, 17:17

Goedemiddag, ik begeef mij op het terrein van het maken van echte koffie. En er gebeurt iets wat ik volgens mij vaker mee ga maken...Ik heb mijn budget al twee keer verhoogd... :lol:
De machine die aangeschaft gaat worden is hoogstwaarschijnlijk een Rocket Giotto/mozzafiato. Bereidingen zullen worden: Espresso, Americano, cappucino, totaal een stuk of 8 per dag. Wil dan nu proberen om wel in de buurt te blijven. Ik heb een budget voor de maler gezet op € 500, max 600. In mijn eerste budget had ik een bezzera maler in gedachten, maar met het upgraden kom ik nu uit op een aantal keuzes die toch weer ingewikkelder lijken te worden voor mij:
- Eureka Specialita
- Macap M42
- Quamar M80e
De Rocket Faustino heb ik reeds afgevoerd want die lijkt gewoon een 50mm Eureka. Is mijn voorkeur op dit moment voor de Specialita terecht?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: keuzestress

Berichtdoor bobbee » ma 26 apr 2021, 20:20

De weg die je hebt ingeslagen is leuk! Koop slim en je geniet nog meer.

De Eureka specialita is geweldig, maar ik zou de XL daarvan pakken. Misschien kun je ergens een demomodel scoren.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Waterman
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 12 apr 2021, 09:42

Re: keuzestress

Berichtdoor Waterman » ma 26 apr 2021, 22:21

Dank, toch de maalschijf weer. ik ga eens snuffelen.

Gebruikersavatar
Joste
Berichten: 894
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 14:26

Re: keuzestress

Berichtdoor Joste » ma 26 apr 2021, 22:55

Is de XL echt merkbaar beter?
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: keuzestress

Berichtdoor Marcje » ma 26 apr 2021, 23:59

Ik heb de Quamar gehad. Mooie molen om te zien, en een aardig maalsel, maar ik vond de getrapte verstelling niet fijn. En hij is best luid.
UIt dat rijtje zou ik voor de Spcialita gaan. Of je budget weer even verhogen en de Atom Specialty75 inslaan! ;)
dus...

Waterman
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 12 apr 2021, 09:42

Re: keuzestress

Berichtdoor Waterman » di 27 apr 2021, 09:29

Ik heb de Quamar gehad. Mooie molen om te zien, en een aardig maalsel, maar ik vond de getrapte verstelling niet fijn. En hij is best luid.
UIt dat rijtje zou ik voor de Spcialita gaan. Of je budget weer even verhogen en de Atom Specialty75 inslaan! ;)
Weer verhogen :o :o moet ik dan stiekem gaan doen….en mijn vrouw uitleggen dat een atom specialty hetzelfde is als een mignon specialita :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: …toch maar niet… :)

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: keuzestress

Berichtdoor Pti » di 27 apr 2021, 09:39

De stap van de specialita naar de XL is de laatste stap die je kunt maken waar de prestaties verdubbelen zonder dat de prijs verdubbeld.

Hoewel de specialita en mozzafiato best wel met elkaar in balans zijn als "serieuze instappers"

Als mensen bij ons komen voor een Mara X acht ik de specialita altijd voldoende om de machine niet in zijn kunnen te beperken. Wanneer mensen voor een Bianca gaan zeg ik altijd dat de specialita het minimale is dat je nodig hebt en dat de XL en Atom75 de overweging waard zijn. Het gaat vooral om de balans tussen de machine en de molen, die balans moet eigenlijk altijd gelijk óf in het voordeel van de maler zijn.

Waterman
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 12 apr 2021, 09:42

Re: keuzestress

Berichtdoor Waterman » di 27 apr 2021, 11:45

De stap van de specialita naar de XL is de laatste stap die je kunt maken waar de prestaties verdubbelen zonder dat de prijs verdubbeld.

Hoewel de specialita en mozzafiato best wel met elkaar in balans zijn als "serieuze instappers"

Als mensen bij ons komen voor een Mara X acht ik de specialita altijd voldoende om de machine niet in zijn kunnen te beperken. Wanneer mensen voor een Bianca gaan zeg ik altijd dat de specialita het minimale is dat je nodig hebt en dat de XL en Atom75 de overweging waard zijn. Het gaat vooral om de balans tussen de machine en de molen, die balans moet eigenlijk altijd gelijk óf in het voordeel van de maler zijn.
Dank voor die feedback. Ik had ergens gelezen dat over de duim 1/3e van je budget aan de molen besteden enige vorm van balans bracht. Dat lijkt dus aardig uit te komen!

Gebruikersavatar
Joste
Berichten: 894
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 14:26

Re: keuzestress

Berichtdoor Joste » di 27 apr 2021, 13:07

Dan moet ik die XL ook maar eens gaan uitproberen. Heb nu de Specialità naast een R58
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

Waterman
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 12 apr 2021, 09:42

Re: keuzestress

Berichtdoor Waterman » di 11 mei 2021, 16:14

uiteindelijk toch bij de specialita gebleven en niet voor de XL gegaan...budget dingetje...goede deal kunnen maken met de specialita in combinatie met een Profitec Pro 600. Voelen beide aan als een mooie, mooi gebouwde machines. Blij mee. Hier kan ik wel even mee vooruit, en anders ga ik een keer upgraden ;) . Dank voor de feedback.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten

cron