'Return of the King' Mahlkönig herstart lijn voor thuis

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: 'Return of the King' Mahlkönig herstart lijn voor thuis

Berichtdoor bvds » do 13 mei 2021, 08:05

De retentie die hij in het filmpje laat zien is echt niet zo hoog toch?
Die paar tienden is verschil tussen in en out. Dat kunnen bijna alle malers. De vraag is wat de exchang is. Gezien de grote gap en lange neus kan dat best tegenvallen. De grind path lijkt stukken groter dan bij de oude Vario. Of het valt niet tegen. En dat hoop ik. Kwestie van uitproberen dus.
Laatst gewijzigd door bvds op do 13 mei 2021, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: 'Return of the King' Mahlkönig herstart lijn voor thuis

Berichtdoor bobbee » do 13 mei 2021, 08:11

Je zou dat in beeld kunnen brengen door koffie te malen, daarna witte rijst. Op moment dat je wit ziet tov het bruin, zie je wat de exchange is. Helaas niet te wegen maar dat maakt meer duidelijk.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: 'Return of the King' Mahlkönig herstart lijn voor thuis

Berichtdoor RoosW » do 13 mei 2021, 08:37

De retentie die hij in het filmpje laat zien is echt niet zo hoog toch? Alleen gaat er wel 6 gram of zo en de hoeken en zo bij de allereerste maling zitten. Daarna is het een paar tienden van een gram.

Verder hoeft grind by weight echt niet zo duur te zijn. Bouw gewoon een redelijk snelle weegschaal met een trigger uitgang en laat die de motor bedienen. Qua weegschaal is het alleen iets programmeerwerk.
De data is beschikbaar want te lezen op het display. Net zo simpel als een timer. Een losse weegschaal is veel makkelijker dan hem bij het maalwerk in te bouwen denk ik.

Maar ja er zal altijd wel kans zijn dat er achteraf nog koffie uit de uitgang valt.
Ik schrok eerst ook van hoeveel hij achterhield, tot ik mij realiseerde dat dit de allereerste ontmoeting met koffiebonen was, en als ik kijk hoeveel crud er in alle hoeken en gaten van echt elke maler die ik open gehad heb zwerft, dan valt dat nog wel mee.
De 6 keer o.i.d daarna met 20 gr bonen per maling gaf hij prima resultaten (zelfs heel af en toe boven de 20 gr, daar kwam dus wat van die 6 gram los) beter resultaten als ik met mijn Compak 3 & 6 had en ook beter als mijn La San Marco (met zijn 83mm schijven).
Het verstelbare tuitje vind ik een prima idee, ook fijn dat dat makkelijk los te halen is (dat biedt modificatie mogelijkheden!).
Het blijft jammer dat ze een timer hebben gekozen, al is de bediening & instelling wel lekker makkelijk.
Alleen, 35 stappen op de instelling, daar heb ik nog niemand over horen mopperen? Ik dacht dat traploos hier een gewenst item was?

Ik zou er overigens ook niets op tegen hebben hem een week of twee aan de tand te voelen ;)
Dat mogelijk nog koffie uit de uitgang hebben vallen is een programmeer kwestie, hoewel ik vermoed dat all factoren (luchtvochtigheid, hardheid bonen, fijnheid maalsel) dat een moeilijk te beheersen factor maken.
Misschien moet je gaan voor een hopper weger, die kan dan meten hoeveel gewicht bonen er door de maler is gegaan (cq exit hopper) al is dat iets gecompliceerder, althans dat denk ik, zou best wel eens niet mogelijk kunnen wezen met die open verbinding van hopper/maler.
Ik hoop alleen niet dat ze de maalschijven prijzen zo idioot hoog houden als bij bv de Vario, vergeleken met andere malers zijn ze niet zoveel beter dat dat een dergelijk prijsverschil behoeft.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: 'Return of the King' Mahlkönig herstart lijn voor thuis

Berichtdoor bvds » do 13 mei 2021, 17:16

Alleen, 35 stappen op de instelling, daar heb ik nog niemand over horen mopperen? Ik dacht dat traploos hier een gewenst item was
Hij is traploos af te stellen! De 35 stappen zijn enkel de schaalverdeling. No worries hier.
De 6 keer o.i.d daarna met 20 gr bonen per maling gaf hij prima resultaten (zelfs heel af en toe boven de 20 gr, daar kwam dus wat van die 6 gram los)
Dat hangt dus af van de exchange. Ik sluit niet uit dat gezien de gap en snuit er eerder sprake zal zijn van enkele grammen dan tienden van grammen dynamische retentie.Tenzij de sweepers heel efficiënt werken en de flap niet te veel weerstand heeft. Dat hoop ik. Ter vergelijk: een Eureka Specialita doseert ook op enkele tienden nauwkeurig, maar de exchange ligt in de orde van 2 gram. Pakweg 10% exchange vind ik overigens heel acceptabel. Als het meer gaat worden dan vooraf even een paar gram wegmalen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: 'Return of the King' Mahlkönig herstart lijn voor thuis

Berichtdoor bvds » zo 16 mei 2021, 10:01

[youtube]https://youtu.be/BRwGOI760TE[/youtube]
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: 'Return of the King' Mahlkönig herstart lijn voor thuis

Berichtdoor bvds » zo 16 mei 2021, 10:02

[youtube]https://youtu.be/BRwGOI760TE[/youtube]

Hoe krijg ik zo'n filmpje ook al weer ingevoegd?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: 'Return of the King' Mahlkönig herstart lijn voor thuis

Berichtdoor fransg » zo 16 mei 2021, 10:17

Hoe krijg ik zo'n filmpje ook al weer ingevoegd?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: 'Return of the King' Mahlkönig herstart lijn voor thuis

Berichtdoor fransg » zo 16 mei 2021, 10:19

De hele link plaatsen zoals die in de URL regel van je browser staat, dwz niet die 'ingekorte' die YouTube je aanbiedt om te 'delen' en dan de s van https weghalen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: 'Return of the King' Mahlkönig herstart lijn voor thuis

Berichtdoor fransg » zo 16 mei 2021, 10:31

In het begin belooft hij aan het slot uit te leggen waarom het 'Loch' in de deckel zit maar er is een klein stukje tekst uit de video geknipt:
https://youtu.be/BRwGOI760TE?t=1350
"hinweise steh'n, das man keine Kastn///krenamiek"

Hij wil uitleggen dat er geen water in het deckel mag blijven staan, maar maakt niet duidelijk waarom / hoe het deckel dan ondersteboven onder een waterkraan zou liggen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: 'Return of the King' Mahlkönig herstart lijn voor thuis

Berichtdoor bvds » zo 16 mei 2021, 18:24

De hele link plaatsen zoals die in de URL regel van je browser staat, dwz niet die 'ingekorte' die YouTube je aanbiedt om te 'delen' en dan de s van https weghalen.
Thanks Frans!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron