'Return of the King' Mahlkönig herstart lijn voor thuis

manduca
Berichten: 868
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: 'Return of the King' Mahlkönig herstart lijn voor thuis

Berichtdoor manduca » ma 17 mei 2021, 09:48

Hij wil uitleggen dat er geen water in het deckel mag blijven staan, maar maakt niet duidelijk waarom / hoe het deckel dan ondersteboven onder een waterkraan zou liggen.
Vaatwasser?
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: 'Return of the King' Mahlkönig herstart lijn voor thuis

Berichtdoor gilleko B. » zo 23 mei 2021, 20:03


bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: 'Return of the King' Mahlkönig herstart lijn voor thuis

Berichtdoor bvds » zo 23 mei 2021, 22:00

Ja had deze gezien. Een delta van ~2 gram met hopper vol is niet gering.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Livonias
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 11:01

Re: 'Return of the King' Mahlkönig herstart lijn voor thuis

Berichtdoor Livonias » zo 30 mei 2021, 17:59

Hele gave maler vind ik het, kan niet wachten tot hij in NL te verkrijgen gaat zijn, ik ga ‘m zeker halen! Mocht iemand tips hebben dat hij (eerder)leverbaar is houd ik me graag aanbevolen :roll:

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: 'Return of the King' Mahlkönig herstart lijn voor thuis

Berichtdoor turboyeast » ma 31 mei 2021, 08:51

LS.,
Ik heb ook even zitten kijken, 500 euro is een mooie prijs.
Ik vind de overmaat aan elektronica wel opvallend. Allerlei instellingen, wifi??? Een maler is een simpel ding. Twee schijven die overelkaar heen bewegen met een bepaalde RPM. Als er iets in die elektronica kapot gaat (en dat gebeurt gewoon), zit je wel raar te kijken. We mogen hopen dat Mahlkonig ook een hele goede aftersale service heeft. Enne, anders een handmalertje in de la houden...

Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Marc O.
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 23:30
Locatie: Zell am Ziller

Re: 'Return of the King' Mahlkönig herstart lijn voor thuis

Berichtdoor Marc O. » ma 31 mei 2021, 09:22

Als je deze Mahlkönig vergelijkt met een Eureka Mignon Specialita, die een stuk goedkoper is maar verder volgens mij redelijk vergelijkbaar, waar zou dan de voorkeur naar uitgaan (los van esthetica)?
ECM Synchronika - Mahlkönig K30 Vario

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: 'Return of the King' Mahlkönig herstart lijn voor thuis

Berichtdoor bvds » di 01 jun 2021, 09:43

Als je deze Mahlkönig vergelijkt met een Eureka Mignon Specialita, die een stuk goedkoper is maar verder volgens mij redelijk vergelijkbaar, waar zou dan de voorkeur naar uitgaan (los van esthetica)?
Dat is de hamvraag. Voor 100 euro minder koop je de Specialita met identieke burr size. Die is net zo stil en heeft bovendien minder retentie. Voor 100 euro meer koop je de XL met grotere maalschijven, potentere motor, nog minder retentie. Kortom, Eureka is wel echt de benchmark op dit moment.

Echter Mahlkonig maakt doorgaans wel gebruik van kwalitatief erg mooie Ditting maalschijven. Die presteren allemaal above class. Bovendien lijken ook de Ditting steel burrs voor de Vario/Forte ook te passen. En die geven een erg mooi "unimodaal" maalsel. Dus als de alignment goed voor elkaar is kan dat ook een argument zijn. En wellicht presteren de stock burrs ook goed.

Ik ben vooral benieuwd naar de dynamische retentie. Als die dik 6 gram is dan vind ik dat wel een afknapper. Maar het zou me niet verbazen als de 6 gram de totale retentie is en de dynamische retentie een stuk lager ligt. Zo lang de prijs zal niet hoger gaat worden dan die 500 euro en de retentie in de praktijk mee blijkt te vallen dan is dit toch echt wel een mooi aanbod.

PS. ook de Eureka burrs zijn kwalitatief dik in orde!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Marc O.
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 23:30
Locatie: Zell am Ziller

Re: 'Return of the King' Mahlkönig herstart lijn voor thuis

Berichtdoor Marc O. » di 01 jun 2021, 12:24

De Eureka XL zit rond de 700,-, dus dat is 200,- duurder (er vanuit gaande dat die Mahlkönig daadwerkelijk voor 500,- gaat worden verkocht). Gezien de grotere burrs en lagere retentie denk ik dat dat goed besteed geld is. Denk dat ik de 'gewone' Specialita op mijn wensenlijstje ga vervangen door die XL.
ECM Synchronika - Mahlkönig K30 Vario

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: 'Return of the King' Mahlkönig herstart lijn voor thuis

Berichtdoor Ypuh » di 01 jun 2021, 14:08

De Eureka XL zit rond de 700,-, dus dat is 200,- duurder (er vanuit gaande dat die Mahlkönig daadwerkelijk voor 500,- gaat worden verkocht). Gezien de grotere burrs en lagere retentie denk ik dat dat goed besteed geld is. Denk dat ik de 'gewone' Specialita op mijn wensenlijstje ga vervangen door die XL.
Mijn nog geen maand oude Specialita gaat deze week de verkoop in zodra de Mignon XL geleverd wordt (ik verwacht morgen) :oops:. Hopelijk beantwoord dat je vraag; enerzijds dat Eureka en het model prima bevalt, anderzijds dat ik hem net niet perfect vind (vooral traag, met zo'n 17-18s voor 18g maalsel).

Deze Mahlkonig lijkt me toch een stapje minder qua performance. Als je vanuit gaat dat je ook nog een deel van de prijs voor de merknaam en bouwkwaliteit betaald, betaal je €500 voor een maler met effectief de prestaties van een €300-400 maler.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

mr Blanc
Berichten: 549
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: 'Return of the King' Mahlkönig herstart lijn voor thuis

Berichtdoor mr Blanc » di 01 jun 2021, 16:17

De Eureka XL zit rond de 700,-, dus dat is 200,- duurder (er vanuit gaande dat die Mahlkönig daadwerkelijk voor 500,- gaat worden verkocht). Gezien de grotere burrs en lagere retentie denk ik dat dat goed besteed geld is. Denk dat ik de 'gewone' Specialita op mijn wensenlijstje ga vervangen door die XL.
Mijn nog geen maand oude Specialita gaat deze week de verkoop in zodra de Mignon XL geleverd wordt (ik verwacht morgen) :oops:. Hopelijk beantwoord dat je vraag; enerzijds dat Eureka en het model prima bevalt, anderzijds dat ik hem net niet perfect vind (vooral traag, met zo'n 17-18s voor 18g maalsel).

Deze Mahlkonig lijkt me toch een stapje minder qua performance. Als je vanuit gaat dat je ook nog een deel van de prijs voor de merknaam en bouwkwaliteit betaald, betaal je €500 voor een maler met effectief de prestaties van een €300-400 maler.
Had je nog die nieuwe maalschijven gehad en erop gezet? Geen verbetering merkbaar?
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron