Mignon XL ter vervanging van Mazzer SJ?

NVDH
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 08 apr 2019, 19:59

Mignon XL ter vervanging van Mazzer SJ?

Berichtdoor NVDH » ma 22 nov 2021, 20:32

Beste forumleden,

Even geleden dat ik iets postte, maar bij deze dus nog eens een vraagje :D

Al ruim 2 jaar enorm tevreden met mijn set (profitec pro500 + mazzer SJ) en espresso-pogingen.

Momenteel echter nieuwe keuken aan het plaatsen waarin de mazzer toch zal moeten sneuvelen door zijn groot formaat (vrouwlief vindt hem te lomp).

Ik lees erg goeie dingen over de Mignon XL en vraag me af of er leden zijn die er iets kunnen over zeggen in vergelijking met de SJ?

Is dit een upgrade voor de koffie? Of klopt mijn vermoeden dat dit verwaarloosbaar is?

PS: ik ben op de hoogte van de Niche, en zeker ivm kleine footprint, maar voel me niet aangetrokken tot single dosing (onbekend onbemind?)

Groeten
Nicolas
Profitec Pro 500 / Eureka Olympus 75e HS

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Mignon XL ter vervanging van Mazzer SJ?

Berichtdoor fransg » ma 22 nov 2021, 20:44

Allebei uitstekend. Ik zou de SJ er gewoon bij houden. Misschien kan die in de bijkeuken? Dan kun je nog eens afwisselen. Tweedehands krijg je er toch niet al teveel voor.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

jorgen83
Berichten: 101
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 19:06

Re: Mignon XL ter vervanging van Mazzer SJ?

Berichtdoor jorgen83 » ma 22 nov 2021, 21:08

Ik snap niet waarom je dit zou doen. De Mazzer is krachtiger, beter gebouwd, om te bouwen tot single dosen, en pakt SSP maalschijven. Het scheelt 1mm (Mignon XL 65mm, Mazzer 64mm). Bovendien is de Mazzer veel handiger qua instellen, de XL heeft zo'n mini wieltje.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Mignon XL ter vervanging van Mazzer SJ?

Berichtdoor fransg » ma 22 nov 2021, 21:21

Ik snap niet waarom je dit zou doen.
Lezen:
de mazzer toch zal moeten sneuvelen door zijn groot formaat
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

jorgen83
Berichten: 101
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 19:06

Re: Mignon XL ter vervanging van Mazzer SJ?

Berichtdoor jorgen83 » ma 22 nov 2021, 21:23

Ik snap niet waarom je dit zou doen.
Lezen:
de mazzer toch zal moeten sneuvelen door zijn groot formaat
Prima, maar dit is een downgrade is mijn punt.
Ik zou de SJ er gewoon bij houden.
Lezen, Frans.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Mignon XL ter vervanging van Mazzer SJ?

Berichtdoor bvds » ma 22 nov 2021, 21:31

Ik snap niet waarom je dit zou doen. De Mazzer is krachtiger, beter gebouwd, om te bouwen tot single dosen, en pakt SSP maalschijven. Het scheelt 1mm (Mignon XL 65mm, Mazzer 64mm). Bovendien is de Mazzer veel handiger qua instellen, de XL heeft zo'n mini wieltje.
Ik wel. De XL is compacter, maalt stiller, heeft minder retentie, maalt lekker snel en luchtig en die schijven zijn hartstikke fraai. En juist het fine tunen gaat veel subtieler dan via de krans van de Mazzer. Dus why not? Okay de Mazzer is gebouwd als een tank maar de Eureka steek ook prima in elkaar. Mijn voorkeur moge duidelijk zijn, waarbij ik wil opmerken dat de Mazzer heus een goede maler is.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Mignon XL ter vervanging van Mazzer SJ?

Berichtdoor Ypuh » ma 22 nov 2021, 22:10

Het voelt misschien wel als een stap opzij. Anderzijds denk ik dat de Mignon XL de beste prestaties in het kleinste jasje biedt en ook nog eens tegen de beste prijs.

Die van mij zijn nu een ~15kg bonen door heen gegaan, en heb het idee dat hij nog iets beter wordt (maalsel is nu fluffier dan voorheen, en het kost ook nog maar weinig moeite om hem snel goed af te stellen). Qua retentie, consistentie, vermogen, snelheid etc. gewoon allemaal goed. Vind hem niet echt mooi, maar ook niet lelijk.

Het compacte formaat en simpliciteit (it simply works) zijn wel de grote pluspunten. Een SJ zou er niet snel inkomen, maar zou nu toch eerder naar bijv. een Atom 75 Specialty kijken die ook weer 2x zo duur is.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
trabuca
Berichten: 43
Lid geworden op: za 25 mei 2013, 19:40

Re: Mignon XL ter vervanging van Mazzer SJ?

Berichtdoor trabuca » di 23 nov 2021, 12:44

Grappig, ik heb ze beide nu naast elkaar staan.

De SJ met SSP schijven, die wint het op veel vlakken. Hij is,

Degelijker en veel zwaarder gebouwd,
Maalsel is beter,
Maalt veel sneller,
De espresso's smaken me beter,
Consistenter.

e.e.a. komen zeker door de SSP schijven.


De Mignon XL heeft voor mij twee dingen die ik graag zocht in een andere molen: geen Doser en een timer. Verder is hij stiller, kleiner, mooier die voor mij ook mee tellen.

Welke blijft.... ik denk de Mignon. Maar niet omdat dit een upgrade is. Op eerder genoemde punten zelfs een downgrade.
Profitec Pro 700 | Eureka Mignon XL

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Mignon XL ter vervanging van Mazzer SJ?

Berichtdoor fransg » di 23 nov 2021, 13:42

downgrade of 'sidegrade' ;-)

Prima bonen gebruiken en genieten!

Ik heb een paar malers naast mekaar staan maar de maler die 'teveel' zou zijn staat gewoon in een achterkamer paraat voor als ik die toch weer eens aan het werk wil zetten. Het hoeft geen of/of te zijn maar kan als er reserve plek is ook en/en wezen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Mignon XL ter vervanging van Mazzer SJ?

Berichtdoor bvds » di 23 nov 2021, 14:47

Grappig, ik heb ze beide nu naast elkaar staan.

De SJ met SSP schijven, die wint het op veel vlakken. Hij is,

Degelijker en veel zwaarder gebouwd,
Maalsel is beter,
Maalt veel sneller,
De espresso's smaken me beter,
Consistenter.

e.e.a. komen zeker door de SSP schijven.


De Mignon XL heeft voor mij twee dingen die ik graag zocht in een andere molen: geen Doser en een timer. Verder is hij stiller, kleiner, mooier die voor mij ook mee tellen.

Welke blijft.... ik denk de Mignon. Maar niet omdat dit een upgrade is. Op eerder genoemde punten zelfs een downgrade.
Zal ook sterk van iemands smaakvoorkeur afhangen. Ik vond bijvoorbeeld de SSP Multi-purpose burrs vrij beperkt en lang niet altijd lekkerder dan mijn Niche. Over SSP burrs lopen de meningen sowieso uiteen. De shorts uit de XL bevallen mij erg goed. He je een maalsel als beter moet classificeren is zonder gevalideerde meetmethode ook niet zo eenvoudig. Ik weet niet hoe veel sneller de SSP burrs zijn, maar ik vind de XL met 2-2,5 g/s voldoende snel. Belangrijkste is dat espresso's je beter smaken ;) Het blijft allemaal hoogst subjectief. Ik vind overigens de impact van de boontjes en extractie parameters veel bepalender dan de maler.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron