Review Probarista G-iota VS aka DF64V

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13291
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Review Probarista G-iota VS aka DF64V

Berichtdoor bobbee » ma 30 okt 2023, 14:05

Dankjewel voor de review. Ik was erg enthousiast over de reviews van de df64v. Ik merk dat jouw filmpje met maalgeluid mij erg aan het twijfelen maakt. Dit is een heel naar geluid.
Lagom p64 heeft ook zo'n soort geluid met dezelfde burrs. Check maar op youtube. Ik denk dat het wel meevalt als je hem in huis hebt.

https://youtube.com/shorts/CCC04SNvZ4o? ... leJ5lXBKkl

https://youtube.com/shorts/p7-ZWlWa1to? ... 2YpEo5Ic-e
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2908
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Review Probarista G-iota VS aka DF64V

Berichtdoor Erik82 » ma 30 okt 2023, 19:38

De schijven maken inderdaad een zeer onaangenaam geluid. Gelukkig kan je er ook gewoon SSP schijven voor bestellen en dan heb je dat probleem niet. Het zit hem namelijk alleen in de schijven en niet de maler zelf want stop de schijven in welke andere 64mm maler en die zal precies zo klinken. Er zijn wel meer schijven die zo'n uiterst irritant geluid maken maar deze lijken wel de kroon te spannen.

Voor de prijs zijn deze malers geweldig dan zeker de goedkopere gen 2. Variabele rpm is vooral handig voor filter en voor espresso niet echt nodig. Alleen voor filter heb je weer weinig aan de standaard DLC schijven.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 102mm blind burrs (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Review Probarista G-iota VS aka DF64V

Berichtdoor bvds » ma 30 okt 2023, 20:33

ja geen fijn geluid inderdaad. maar in de het filmpje wordt het wel uitvergroot.

zoals gezegd passen er andere burrs in. de Italmill titanium is een relatief goedkope burr set geschikt voor klassieke espresso. ze SSP HU is een dure variant voor eveneens klassieke espresso. de MP doen het goed voor lichtere espresso branding en filter.

de DLC burrs doen het ook heel aardig voor filter.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

JanvD
Berichten: 10
Lid geworden op: di 24 okt 2023, 13:04

Re: Review Probarista G-iota VS aka DF64V

Berichtdoor JanvD » ma 30 okt 2023, 22:14

Kun je kiezen met welke schijven je de maler koopt?

Extra schijven kosten tenslotte ook geld en daarmee komen andere malers ook binnen bereik. Daar bovenop is het zonde om schijven te hebben die ongebruikt blijven en die niemand wil hebben vanwege de herrie.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13291
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Review Probarista G-iota VS aka DF64V

Berichtdoor bobbee » ma 30 okt 2023, 22:15

Je kunt ze er als extra bijkopen, niet als vervanging. Je betaalt dus extra voor de extra schijven. De orginele worden niet verekend ofzo.

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Review Probarista G-iota VS aka DF64V

Berichtdoor bvds » ma 30 okt 2023, 22:36

Kun je kiezen met welke schijven je de maler koopt?

Extra schijven kosten tenslotte ook geld en daarmee komen andere malers ook binnen bereik. Daar bovenop is het zonde om schijven te hebben die ongebruikt blijven en die niemand wil hebben vanwege de herrie.
Ik zou de DLC burrs niet tekort doen. Okay ze klinken niet top, maar ik ken zo veel malers die niet lekker klinken. Wat de DLC's wel goed doen is malen. De meeste mensen vinden de DLC burrs een stuk beter dan standaard Italmill burrs. En veelzijdig zijn ze ook. De trade-off is het minder aangename geluid. Maar er is altijd een trade-off, ook met anders maalschijven en/of malers.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Barre Koffie
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 15 mar 2023, 21:54

Re: Review Probarista G-iota VS aka DF64V

Berichtdoor Barre Koffie » di 31 okt 2023, 07:59

Ik heb vrij snel last van irritant geluid. Ik koos de df64v boven de df83 vanwege het geluid. Bij df 83 trilde en rammelde er van alles mee.
Df64v loopt heel mooi en rustig. Geluid met bonen is iets hoger maar valt mij in de praktijk helemaal niet op. In de filmpjes maken ze allemaal best irritant geluid. :):):)

Wel erg mooie uitgebreide review, thanks.

Erik82
Berichten: 2908
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Review Probarista G-iota VS aka DF64V

Berichtdoor Erik82 » di 31 okt 2023, 08:28

Kun je kiezen met welke schijven je de maler koopt?

Extra schijven kosten tenslotte ook geld en daarmee komen andere malers ook binnen bereik. Daar bovenop is het zonde om schijven te hebben die ongebruikt blijven en die niemand wil hebben vanwege de herrie.
Ja je kunt ze direct met SSP schijven bestellen bij Frekko, alleen dan is de maler 260 euro duurder. De standaard schijven kosten maar een paar tientjes. Juist het verwisselen van schijven is een grote pré omdat je niet een nieuwe maler hoeft te kopen maar kan variëren. En ja SSP schijven zijn duur maar ook heel goed. En dan komen andere malers inderdaad binnen bereik maar zit je nog steeds met mindere schijven dus schiet je er alsnog weinig mee op naar mijn mening.

Als je alleen van donkere branding houdt en geen complexe en heldere filterkoffie wilt dan voldoen de standaard schijven goed. Als je wat lichtere brandingen gewend bent dan wil je echt wel andere schijven maar dat geld ook voor andere malers. Het is dus meer een kwestie van voorkeur. Ik zou nooit met de standaard schijven kunnen leven en er direct MP of cast schijven in zetten maar iedereen heeft een andere voorkeur. Als het geluid je echt irriteert en je van meer donkere branding houdt dan is het probleem met de HU schijven opgelost maar ben je wel 260 euro duurder uit voor net iets betere espresso.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 102mm blind burrs (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

JanvD
Berichten: 10
Lid geworden op: di 24 okt 2023, 13:04

Re: Review Probarista G-iota VS aka DF64V

Berichtdoor JanvD » di 31 okt 2023, 22:06

Ik drink voornamelijk lichte en medium brandingen. Begrijp ik je dan goed dat je er dan sowieso verstandig aan doet met wisselen van maalschijven?

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Review Probarista G-iota VS aka DF64V

Berichtdoor bvds » di 31 okt 2023, 22:33

De standaard schijven kosten maar een paar tientjes
De DLC burrs zijn niet echt goedkoop hoor. Standaard Italmill is inderdaad een paar tientjes. Italmill titanium iets duurder. De DLC's zijn ca 100 euro.
Laatst gewijzigd door bvds op di 31 okt 2023, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten