Schoonmaken maalschijven en alignment

Werner vg
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 06 okt 2019, 18:31

Schoonmaken maalschijven en alignment

Berichtdoor Werner vg » vr 10 nov 2023, 12:03

Na 5 jaar gebruik te maken van mijn Profitec T64 acht ik het tijd om de maalschijven even schoon te maken.
Voorheen gebruikte ik om de paar maanden Grindz.
Geen idee hoe het daarbinnen gaat maar hij maalt nog goed...al kan dat een misperceptie zijn.
Openmaken zal geen probleem stellenmaar heb een beetje koffievrees mbt de alignment van de maalschiijven bij assemblage en hoe dit te verifiëren.
Vind ook geen instruction vids over deze molen mbt maalschijven en alignment
Espresso : Profitec 600 pid / Profitec pro T64
Filter : MoccaMaster Select / Commandante C40 MK4
Brander - Coffee bar : Cross Roast - Caffe Mundi Antwerpen

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Schoonmaken maalschijven en alignment

Berichtdoor Pti » vr 10 nov 2023, 12:53

Als je de maalschijven niet losschroeft maar alleen de molen open maakt en schoonmaakt hoef je niets uit te lijnen.

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Schoonmaken maalschijven en alignment

Berichtdoor Erik82 » vr 10 nov 2023, 18:10

En als je de maalschijven los gaat halen maakt dat ook niet uit want ze zullen niet met shims uitgelijnd zijn. Alleen even onthouden welke schijf boven zat en welke onder en eventueel dezelfde gaten gebruiken maar dat kan je makkelijk doen door met een marker een puntje op de onderkant van de schijf en de houder te zetten bij 1 gat.

Het maakt namelijk wel een stuk fijner schoon door ook de schijven uit de maler te halen maar is zeker geen must. Zolang je zorgt dat echt alles schoon is er geen kruimel koffie onder de schijven komt hoef je je om uitlijning geen zorgen te maken. Eens in de 1-2 jaar is een grondige schoonmaakbeurt geen overbodige luxe.

En je zou nu juist kunnen kijken hoe de uitlijning is met de marker test als je alles teruggeplaatst hebt. Maar alleen als je dat leuk vindt.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Werner vg
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 06 okt 2019, 18:31

Re: Schoonmaken maalschijven en alignment

Berichtdoor Werner vg » za 11 nov 2023, 18:43

Na schoonmaak zonder de maalschijven te verwijderen alsnog deze verwijderd om grondiger schoon te maken.
Dank voor beide tips.
Foto's illustreren wat er nog verstopt zat na de eerste schoonmaak zonder de maalschijven te verwijderen.

Montage
Vooraf schroefdraad voor instellen grof-fijjn nog gereinigd & ingevet met Loxeal.
Bij monteren van de bovenste maalschijven eerst antiklok gedraaid richting coarse...tot een klik...om de juiste draad te pakken...dan met de klok mee...richting fine...maw dichtdraaien...zit er recht op en draait goed tot moment bij de onderste schroefdraden...als maalschijven nog niet raken gaat het allemaal stroef en lijken schijven niet dichter te komen naar elkaar...

Enig idee wat er hier speelt ?
Bijlagen
MVIMG_20231111_112910~2.jpg
MVIMG_20231111_112925~2.jpg
MVIMG_20231111_103854~2.jpg
MVIMG_20231111_103517.jpg
Espresso : Profitec 600 pid / Profitec pro T64

Filter : MoccaMaster Select / Commandante C40 MK4

Brander - Coffee bar : Cross Roast - Caffe Mundi Antwerpen

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Schoonmaken maalschijven en alignment

Berichtdoor Erik82 » za 11 nov 2023, 18:54

Waarschijnlijk heb je de boel wel heel ver losgedraaid vwb de maalgraadafstelling. Dit zal neem ik aan niks te maken hebben met de schijven (de)monteren aangezien dat ze alleen los- en weer vastmaken is.

Als ik op internet kijk dan zie ik dat je maler bovenop de grote zwarte schijf waarmee je de maalgraad versteld een schroef zit. Die dingen blokkeren meestal dat je ze meer dan 1 rotatie kunt verstellen. Als je hem dus nu door demonteren meer dan 1 keer rond hebt gedraaid dan verwacht ik dat daar je probleem zit. Probeer die beveiliging er eens uit te draaien en kijken of je hem dan wel verder in kunt draaien. Het is even een gok op de ervaring die ik met andere malers heb en de beperkte info nu.
T64.jpg
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Werner vg
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 06 okt 2019, 18:31

Re: Schoonmaken maalschijven en alignment

Berichtdoor Werner vg » za 11 nov 2023, 19:14

Ik heb de top maalschijven er zonder de zwarte instelschijf ingedraaid.
Zoals op laatste foto bovenvermelde.
Wat ik wel merk is dat ik op gegeven moment niet verder kan draaien en dat de onderste maalschijven een fractie meedraaien en dat alles dan lockvast zit.
Opt eerste gezicht raken de schijven niet.
Kan het zijn dat ze toch al raken langs de zijkant waar dit niet te zien is ?
Blijft nog dat ik nog schroefdraad overheb die nog niet is ingedraaid....Niet op gelet of dit bij demontage ook reeds was.
Laatst gewijzigd door Werner vg op za 11 nov 2023, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso : Profitec 600 pid / Profitec pro T64

Filter : MoccaMaster Select / Commandante C40 MK4

Brander - Coffee bar : Cross Roast - Caffe Mundi Antwerpen

Werner vg
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 06 okt 2019, 18:31

Re: Schoonmaken maalschijven en alignment

Berichtdoor Werner vg » za 11 nov 2023, 19:31

Ben even aant meedenken.
Volgens diagram rust gedeelte van top maalschijven op het platformpje gevormd door part 17.
Wat er mogelijk voor zorgt dat schiijven niet aan elkaar kunnen plakken...
Veiligheidsmaatregelen...
Blijft nog wel dat ik een weinig schroefdraad overheb...of tappen ze daar iets ruimer op dan nodig ?
Bijlagen
Screenshot_20231111_192455_Drive.jpg
Espresso : Profitec 600 pid / Profitec pro T64

Filter : MoccaMaster Select / Commandante C40 MK4

Brander - Coffee bar : Cross Roast - Caffe Mundi Antwerpen

Werner vg
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 06 okt 2019, 18:31

Re: Schoonmaken maalschijven en alignment

Berichtdoor Werner vg » za 11 nov 2023, 20:08

Nog filmpje gevonden van reinigen burrs ECM Automatic 64...gelijkaardige molen.
Hierbij is ook nog leftover schroefdraad zichtbaar voor demontage.
Tevens wordt er gezegd vast te draaien tot onderste schijven meedraaien en dan zit hij vast.
Dan kwart slagje terug en zwarte instelschijf installeren.
Tenzij er nog bedenkingen zijn beschouw ik deze topic als gesloten.
Dank voor alle tips.
Espresso : Profitec 600 pid / Profitec pro T64

Filter : MoccaMaster Select / Commandante C40 MK4

Brander - Coffee bar : Cross Roast - Caffe Mundi Antwerpen

Werner vg
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 06 okt 2019, 18:31

Re: Schoonmaken maalschijven en alignment

Berichtdoor Werner vg » za 11 nov 2023, 21:20

Blijkbaar niet ok.
Maalt te grof op bijna 1 a 2 slagen van helemaal vast.
Even zonder verdere ideeën...
Espresso : Profitec 600 pid / Profitec pro T64

Filter : MoccaMaster Select / Commandante C40 MK4

Brander - Coffee bar : Cross Roast - Caffe Mundi Antwerpen

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Schoonmaken maalschijven en alignment

Berichtdoor Erik82 » zo 12 nov 2023, 09:01

Het blijft lastig zonder de maler voor je neus te hebben maar ik ga het proberen. Een maler is niet zo'n lastig ding dus eerst even de basics op een rijtje zetten.

Bij schoonmaken draai je de bovenste maalschijfdrager helemaal los. Dat is niks anders dan een plak aluminium met wat schroefdraad waarop de bovenste maalschijf is gemonteerd. Die heb je ook losgehaald, schoongemaakt en de schijf weer op de drager geschroefd. Dat is deel 1.

Daarna heb je de onderste maalschijfdrager en die zit vast. Je hebt als het goed is alleen de schijf losgemaakt, alles schoon gemaakt en de schijf weer op zijn plek gezet. Dat is stap 2.

Als er ook maar 1 koffiekruimel onder de schijf is gekomen kan dat al grote gevolgen hebben dus het is heel belangrijk om daar zeker van te zijn. Je praat over stapjes van microns dus een korrel koffie geeft gigantische afwijkingen.

Vervolgens is het de bovenste maalschijfdrager weer op de maler schroeven en ervan uitgaande dat je dit recht hebt gedaan kan er daar verder niks verkeerd zijn gegaan. Daar zit dan meestal een schroef in die ervoor zorgt dat je niet verder kan draaien om dummies te beschermen tegen het beschadigen van de maler maar die kan je er als test wel uit gaan laten. De enige beperking die er is dat zijn de schijven die elkaar raken en niet de schroefdraad dus die zouden zo op elkaar moeten kunnen draaien.

Daarnaast heeft je maler een zogeheten wormwiel op de achterkant zodat je makkelijk kleine stapjes kunt maken. De meeste malers hebben dit niet en daar draai je gewoon direct aan de bovenste schijf. Die zal ook een beperkte range hebben dus weet ik ook niet hoe ver je die los hebt gehaald. Als die los is geweest kan je even testen of je zonder het wormwiel wel de schijven op elkaar kunt krijgen want dan heb je in ieder geval gevonden in welk deel het probleem zit.

Deze heb ik gevonden https://support.wholelattelove.com/hc/e ... -Calibrate. Zoekopdracht was "reassembling a profitec t64 after cleaning".
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron