Df64 G-iota V5 of Df 83

Webreal
Berichten: 23
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 16:56

Df64 G-iota V5 of Df 83

Berichtdoor Webreal » di 30 jan 2024, 13:31

Beste koffieliefhebbers,

Zijn er mensen met ervaring van deze molens?
Is het zo dat het 83mm model ook meteen beter is dan de 64?

Ik zoek een molen voor espresso.
Eureka Olympus 75E TIN - Expobar Leva - Brewista Smart Scale - DutchBaristaCoffee fan

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Df64 G-iota V5 of Df 83

Berichtdoor bobbee » di 30 jan 2024, 13:54

Nee niet meteen beter.

Df64v kun je ook erbij zetten
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

MeZZiN
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 30 jul 2008, 13:10

Re: Df64 G-iota V5 of Df 83

Berichtdoor MeZZiN » di 30 jan 2024, 15:01

Maar over het algemeen is dat de DF83 weer net even beter is dan de DF64 als ik de influencer mag geloven.

Maar het is ook weer een prijs verschil. plus iets grote molen.

Het is een step up vanaf de DF64 of je het echt gaat merken dat is altijd de grote vraag en ook welke maal schijven je gebruikt.

Maar de DF83 heeft een super sterke motor vs de DF64 plus hij heeft minder static issues maar goed het zijn geen wereld schokkende dingen.

Als je het geld heb zou ik zelf de DF83 nemen als je wat kosten wil besparen ga voor de DF64.

Het is een upgrade maar je gaat al naar diminishing returns een stap duurder na de DF64 geeft je niet de zelfde upgrade als je vanaf goedkoper naar DF64 gaat. Dus ja maar misschien is beter maar je kan ook met het verschil in prijs een betere espresso machine kopen. of een betere basket of andere dingen. je kan je geld maar 1 keer uitgeven.

Plus deze hobby is al behoorlijk duur geworden.

Zelf net een df83 overgenomen van iemand op het forum en voor mij zal deze redelijk de top zijn in mijn reis naar lekkere koffie. Zeker met de espresso burrs maar voor andere een stap naar nog beter. Voor nu super tevreden met mijn keuze. En ga rustig kijken naar de juiste espresso machine of handmatige. Even nu mooie bonen scoren en lekker genieten van verse bonen.
Lelit Mara x, Aeropress, Bialetti Venus Moka pot samen met een DF83 maler en Nespresso Essenza Mini

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Df64 G-iota V5 of Df 83

Berichtdoor bobbee » wo 31 jan 2024, 07:24

De df64 v5 vegelijken met een df83 is niet helemaal terecht. Naast een df83 zou je een df64 gen 2 moeten zetten of een df64v. De laatste vanwege de lagere prijs maar meer voordelen zoals variable rpm en verwijderbare chute en overall design.

Naast de diameter die vaak als beter wordt gezien maar niet opgaat vanwege het gat wat groter wordt bij de 83mm schijf en daardoor nauwelijks meer maaloppervlak heeft heeft de 64mm ook als voordeel dat de ssp schijven veel goedkoper zijn. Allemaal punten die ik heb meegenomen in mijn switch van conisch naar plat. Ik heb de df64v staan met ssp mp erin.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
robinfcb
Berichten: 322
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 13:55

Re: Df64 G-iota V5 of Df 83

Berichtdoor robinfcb » wo 31 jan 2024, 09:10

De df64 v5 vegelijken met een df83 is niet helemaal terecht. Naast een df83 zou je een df64 gen 2 moeten zetten of een df64v. De laatste vanwege de lagere prijs maar meer voordelen zoals variable rpm en verwijderbare chute en overall design.

Naast de diameter die vaak als beter wordt gezien maar niet opgaat vanwege het gat wat groter wordt bij de 83mm schijf en daardoor nauwelijks meer maaloppervlak heeft heeft de 64mm ook als voordeel dat de ssp schijven veel goedkoper zijn. Allemaal punten die ik heb meegenomen in mijn switch van conisch naar plat. Ik heb de df64v staan met ssp mp erin.
Links de DF83 burrs, rechts de DF64 burrs. Oordeel zelf over het maaloppervlak ;)

Afbeelding
Bijlagen
burr-surface-area-comparison-v0-7maw6hc0jota1.png
🟤 Ascaso Steel Uno PID × Hedone Honne × Superkop × NanoFoamer PRO 🟤

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Df64 G-iota V5 of Df 83

Berichtdoor bobbee » wo 31 jan 2024, 09:21

Gaat om de loop van de rand. Het pad wat de boon aflegt. Ja diameter maakt hem groter maar het stukje waar de boon doorheen gaat om gemalen te worden is niet veel verschil.
Een 78 of 80 mm schijf heeft een dikkere rand zeker tov 64mm.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

MeZZiN
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 30 jul 2008, 13:10

Re: Df64 G-iota V5 of Df 83

Berichtdoor MeZZiN » wo 31 jan 2024, 09:27

Duidelijk ;) denk alleen dat er meer verschillen zijn dan alleen oppervlakte maar de 83 is bijna 2x zoveel dan de 64 wat me wel opvalt dat de kleinere niet veel kleiner zijn dan de 64.

En de df83 wordt hoog aangeschreven als bijna eind game grinder en ja van degene waar ik hem van gekocht heb heeft echt een end game grinder Kafatek wat een machine maar totaal overdreven voor thuis gaaf en geweldig maar totaal overbodig voor de boven gemiddeld koffie drinker.

Uiteindelijk gaat het om de smaak en maal kwaliteit anders gooi ik mijn bonen even hier om de hoek bij de molen die zijn pas groot.

Meer oppervlakte is beter toch :shock:
Lelit Mara x, Aeropress, Bialetti Venus Moka pot samen met een DF83 maler en Nespresso Essenza Mini

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Df64 G-iota V5 of Df 83

Berichtdoor bobbee » wo 31 jan 2024, 09:30

Het gaat om het randje waar de boon doorheen gaat, en natuurlijk het profiel.

https://youtube.com/shorts/mrBUhfUbzfA? ... psavewD0Lc
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Df64 G-iota V5 of Df 83

Berichtdoor fransg » wo 31 jan 2024, 09:46

Toen ik net serieus in de espresso dook, ongeveer 12-13 jaar terug, was het heel belangrijk om een grote maalschijf te hebben.

Op het Amerikaanse forum ging het over "titan grinders" en wie het zich kon veroorloven voegde zich bij de groep die zoiets in bezit had. Want wie een "titan" had staan, die telde mee, die was het heertje, die mocht overal over meepraten dus dat wilde ik wel.

Op een gegeven moment lukte het mij een maler met 120mm schijven te verwerven. Die kostte toen gelukkig nog maar de helft van wat er vandaag de dag voor moet worden neergeteld.

Met een koffiemakker ging ik naar de winkel en we kregen een karretje te leen om de zware vracht naar de personenwagen te rollen.

De enkele keren dat ik ermee speel merk ik wel, misschien tengevolge van wishful thinking, dat na een aantal shots en aanpassingen er een meer dan superieure espresso mee is te maken.

Maar alle andere dagen gebruik ik gewoon een van de andere malers in de huiskamer.

Omdat het grote bakbeest een teringherrie maakte doordat er een hamer door de motor werd aangedreven die tegen een metalen blad sloeg om te voorkomen dat statistische elektriciteit het maalsel zou doen ophopen in de te vullen kilozakken heb ik eerst die 'hamer en aambeeld' constructie gesloopt en later heb ik Tije de vrije hand gegeven om de maler deels te slopen en vervolgens geheel anders weer op te bouwen waardoor het nu alsnog een fantastische blikvanger is geworden, een fijn stuk maalmeubilair.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

MeZZiN
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 30 jul 2008, 13:10

Re: Df64 G-iota V5 of Df 83

Berichtdoor MeZZiN » wo 31 jan 2024, 10:19

Even los van de Burr grote de df83 heeft een grotere motor en kan sneller malen verder heb je zat Burr keuze. En door de zware motor die minder belast wordt gaat hij waarschijnlijk langer mee.

En toen ik ooit 15 jaar geleden begon was het flat Burr en zo groot mogelijk plus onderzoek werd maar weinig gedaan dus het meeste was hoe het ervaarde en daarom zijn er nu nog een hoop fabels en regels die daar uit voorkomen. Zoals de grootste burr is de beste.

Conische was fout en flat was het beste en dat is ook al lang niet meer zo.maar toch wilde ik perse een flat waarom rationeel geen echt goede reden smaak verschil weet ik niet eens.

Maar terug naar het hoofd advies: geen slechte keuze eerder budget kan je het missen ga voor de DF83 of een DF64 met SSP burrs anders een van de DF64 en gooi die 200 euro naar een andere verbetering van je workflow. Elke keuze maakt super goede espresso / v60 etc.
Lelit Mara x, Aeropress, Bialetti Venus Moka pot samen met een DF83 maler en Nespresso Essenza Mini


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron