Eureka Mignon Single dose maler of toch een ander?

JanvD
Berichten: 10
Lid geworden op: di 24 okt 2023, 13:04

Eureka Mignon Single dose maler of toch een ander?

Berichtdoor JanvD » di 27 feb 2024, 12:39

Voor mijn verjaardag binnenkort wil ik mijzelf een koffiemaler geven. Ik neig erg naar de Eureka Mignon Single dose.

De reden daarvoor is als volgt:
1. Ik kan makkelijk wisselen tussen bonen en de retentie zorgt dat ik weinig koffie hoef weg te gooien. Ik zal veel wisselen tussen bonen met cafeïne en zonder.
2. Lokaal te koop voor garantie e.d.
3. Ziet er elegant uit.
4. Past binnen mijn budget van ong. € 600,-

Ik wil graag een maler kopen waar ik de komende 15-20 jaar wel mee zou kunnen doen. Ik koop liever wat duurders dat langer mee gaat (en waar ik naartoe kan groeien qua leercurve) dan dat ik later verlang naar iets beters. Dit vanwege belasting van het milieu. Ik maak nu nog gebruik van een espressopotje, maar na deze aanschaf verder sparen voor iets in de richting van een Lelit Mara X (volgende verjaardag). Als persoon ben ik zo'n type die alles uit z'n kop koffie wil persen wat mogelijk is binnen het budget. Ik hou wel van de ontdekkingstocht om de ideale kop koffie naar mijn smaak te krijgen. Beetje type ambachtsman en perfectionistisch. Genieten van het goede van het leven.

Waar ik nog mijn twijfels over heb:
- het geluid: ik heb moeite met herrie met een hoge toon. We hebben een open keuken. Heb ik daar bijv. last van als er gasten over de vloer komen?

Is er iemand in de buurt van Delft met deze maler bij wie ik binnenkort langs mag komen om deze te beluisteren?

Ik heb ook gebeld met een winkel in Den Haag die deze verkoopt of ik het kon komen beluisteren, maar hij had het niet staan. Hij raadde mij deze maler sowieso af en zei dat ik beter af zou zijn met de Specialita. Hij zei dat die veel stiller zou zijn, even weinig retentie zou hebben en dezelfde maalkwaliteit levert.

Hoe kijken jullie naar deze opmerking? Betekent dit dan ook dat het kwaliteitsverschil in smaak tussen 55mm en 65mm verwaarloosbaar is?

Twee andere malers die ik overweeg: DF64v en de Niche Zero.
- De DF64v is voor mij ook bij een winkel te koop dat nog enigszins in de buurt is (Breda, <60 min. rijden). Dezelfde overwegingen en twijfel geldt voor deze maler. Is het geluid hiervan beter? Een extra nadeel is dat er wellicht onderdelen vanuit China opgestuurd moeten worden dat extra milieubelasting zou betekenen. Ook is dit een relatief jonge maler en is de lange termijn betrouwbaarheid nog niet zeker. (De DF64 zelf vind ik lelijk)
- De Niche Zero verwacht ik dat het geluid beter zou zijn voor mij omdat de toonhoogte veel lager is. Helaas moet deze geïmporteerd worden en bij garantie weer opgestuurd naar Engeland. Dit is eigenlijk een no-go.

Ik hoop dat mijn overwegingen een beetje overkomen. Voor mij is €600,- veel geld, waarbij prijs/kwaliteit belangrijk is (en de looks ook wel). En als iets meer geld betalen betekent dat ik er langer mee kan doen (zowel betrouwbaarheid als leercurve), dan is mij dat het waard.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Eureka Mignon Single dose maler of toch een ander?

Berichtdoor fransg » di 27 feb 2024, 12:51

Tweedehands is de Niche wel in NL te vinden af en toe:

https://www.marktplaats.nl/v/witgoed-en ... zero-black

Eureka single dose ook:

https://www.marktplaats.nl/v/witgoed-en ... t-garantie
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Eureka Mignon Single dose maler of toch een ander?

Berichtdoor ErikvW » di 27 feb 2024, 12:59

- Onze gewaardeerde forumbeheerder Bobbee heeft een DF64V en is er net als YouTube zo lovend over dat ik deze zelf ook overweeg om deze te zetten naast mijn Niche. Als één van de nadelen van deze maler wordt genoemd: het geluid tijdens het malen. Als deze zonder bonen draait is deze juist weer heel erg stil.
- Ik heb zelf de Niche. Die dingen zijn tanks, ik hoor ook van bijna niemand dat er iets stuk gaat of dat er problemen mee zijn. En naar horen zeggen is de service van Niche geweldig. De Niche is standaard relatief langzaam, dus het geluid is niet vreselijk, maar een dosis doormalen duurt naar mijn gevoel lang, denk 20 seconden voor 18 gram?
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Eureka Mignon Single dose maler of toch een ander?

Berichtdoor ErikvW » di 27 feb 2024, 13:10

Bekijk ook even deze:

Eureka Mignon SD versus Niche Zero:
https://www.youtube.com/watch?v=_AYA6pEjM5M
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Gebruikersavatar
robinfcb
Berichten: 322
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 13:55

Re: Eureka Mignon Single dose maler of toch een ander?

Berichtdoor robinfcb » di 27 feb 2024, 13:57

Als je veel van bonen wisselt zou ik de Single Dose afraden. De specialita ook. Beiden hebben ze een te klein stelwiel. Ze zijn bij Eureka wel bezig met nieuwe versies met groter stelwiel, maar daar zou ik nu niet op wachten. Een Niche Zero lijkt me een prima keuze.
🟤 Ascaso Steel Uno PID × Hedone Honne × Superkop × NanoFoamer PRO 🟤

JanvD
Berichten: 10
Lid geworden op: di 24 okt 2023, 13:04

Re: Eureka Mignon Single dose maler of toch een ander?

Berichtdoor JanvD » di 27 feb 2024, 16:48

- Onze gewaardeerde forumbeheerder Bobbee heeft een DF64V en is er net als YouTube zo lovend over dat ik deze zelf ook overweeg om deze te zetten naast mijn Niche. Als één van de nadelen van deze maler wordt genoemd: het geluid tijdens het malen. Als deze zonder bonen draait is deze juist weer heel erg stil.
[...]

Misschien moet ik dan maar een keer in de trein stappen naar Breda om die te beluisteren. Is het een vergelijkbaar geluid als de Eureka SD?
Bekijk ook even deze:

Eureka Mignon SD versus Niche Zero:
https://www.youtube.com/watch?v=_AYA6pEjM5M

Die had ik idd al een keer gezien. Tnx voor de reminder.

In het filmpje wordt ook het smaakprofiel besproken. Ik neig naar het profiel van platte schijven, maar dat is een inschatting aangezien ik het verschil nooit heb kunnen proeven. Ik zal eens bij mijn lokale barista vragen wat hij gebruikt, aangezien ik dat heerlijke espresso vind. Wellicht is dat muggenziften en heeft het niet zóveel invloed?

Swirlyespresso
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 27 feb 2023, 11:30
Locatie: Den Haag

Re: Eureka Mignon Single dose maler of toch een ander?

Berichtdoor Swirlyespresso » di 27 feb 2024, 19:09

Wat voor koffie drink je het liefst? Wat voor type bonen koop je? Er zijn heel veel opties niet alleen betreft de molen maar ook de schijven. Het helpt denk ik om dat te beschrijven zodat we passend advies kunnen geven.

Sent from my SM-S906B using Tapatalk

Decent DE1 - P64 - Kafatek MC6

Swirlyespresso
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 27 feb 2023, 11:30
Locatie: Den Haag

Re: Eureka Mignon Single dose maler of toch een ander?

Berichtdoor Swirlyespresso » di 27 feb 2024, 23:43

Ik zou zeker ook de Timemore 64s bekijken.

Sent from my SM-S906B using Tapatalk

Decent DE1 - P64 - Kafatek MC6

JanvD
Berichten: 10
Lid geworden op: di 24 okt 2023, 13:04

Re: Eureka Mignon Single dose maler of toch een ander?

Berichtdoor JanvD » wo 28 feb 2024, 09:27

Wat voor koffie drink je het liefst? Wat voor type bonen koop je? Er zijn heel veel opties niet alleen betreft de molen maar ook de schijven. Het helpt denk ik om dat te beschrijven zodat we passend advies kunnen geven.
Ik gebruik licht gebrande bonen uit Honduras van Miss Morrison en decaf bonen van Simon Levelt. De zoektocht naar betere decaf start ik pas nadat ik in bezit ben van een maler.

Ik hou wel van koffie waar zowel zoet, bitter en zuur langskomen. In specifiekere benamingen als bloemig enzo ben ik niet verbaal in geoefend.
Ik zou zeker ook de Timemore 64s bekijken.

Sent from my SM-S906B using Tapatalk
Dan zit ik net als met de Niche met het probleem van garantie. Als er iets mis is dan kan ik em niet zomaar even langsbrengen. Is er al bekend of er een Nederlandse verkoper geïnteresseerd is in verkoop hiervan?

Als jullie zeggen dat garantie nooit nodig is bij makers, dan wordt het een ander verhaal. Speelt die zorg niet bij jullie?

Edit: ik zie nu dat ze ook een EU winkel hebben en dat het nu €600,- is t/m eind feb.

Ik vind het best een mooi ding. Ik zal het filmpje van Lance Hedrick nog eens kijken.
Laatst gewijzigd door JanvD op wo 28 feb 2024, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Eureka Mignon Single dose maler of toch een ander?

Berichtdoor fransg » wo 28 feb 2024, 09:39

van Simon Levelt.
Is erg matige leverancier. Er zijn veel betere!
Als jullie zeggen dat garantie nooit nodig is bij makers, dan wordt het een ander verhaal. Speelt die zorg niet bij jullie?
Ik heb nooit problemen gehad met goede malers. In de regel kun je er vanuit gaan dat een goede maler gewoon gaat en gaat tenzij visite er water in gooit om koffie mee te zetten, of tenzij je er andere dingen mee maalt dan koffiebonen.

Een MK Vario Home gaf eens de geest na een paar jaar, dat was ook een goeiekope instapper en ik heb eens dure maalschijven verknoeid met harde pitten verpulveren ipv koffiebonen. Garantie niet van toepassing.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron