Eureka Mignon XL verstopt - hoe uitloop schoon te maken?

Blawan
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 19:13

Eureka Mignon XL verstopt - hoe uitloop schoon te maken?

Berichtdoor Blawan » ma 15 apr 2024, 15:37

Mijn Eureka Mignon XL deed het deze week niet meer. Er werd niets gemalen en ik zie het display wel aftellen. Hoor ook geen schijven malen. Daarom heb ik de schijven schoongemaakt en ik kwam er ook achter dat de uitloop verstopt zat. Die uitloop heb ik met een cocktail prikker schoongemaakt. Die zat namelijk verstopt.

Nu heeft de maler het twee dagen gedaan en het werkt weer niet. Ik vermoed dat de uitloop nog beter schoongemaakt dient te worden maar ik kan hier geen duidelijk aanwijzing voor vinden. Van Pommeren https://www.vanpommeren.nl/blog/Onderhoud-Eureka-Mignon heeft een filmpje staan maar dat werkt anders dan bij de Eureka Mignon XL. Er zit nog een kabel die gaat naar het display? en dan daarom krijg ik de kap niet zo ver naar voren.

Wie kan aangeven hoe ik de uitloop goed schoon krijg? Ik vermoed dat daar het probleem zit maar het kan ook maar zo iets anders zijn.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Eureka Mignon XL verstopt - hoe uitloop schoon te maken?

Berichtdoor fransg » ma 15 apr 2024, 15:49

Wat voor boontjes gebruik je precies, van welke brander exact en wat is de branddatum op de verpakking?

Het zou mogelijk zijn dat je oude bonen gebruikt, dat je dientengevolge extreem fijn maalt en dat alles daardoor verstopt raakt.

Heb je de maler al eens op extreem veel grover gezet en zo wat gemalen?

Je kunt ook de slang van de stofzuiger onder de uitloop houden. Wel met de stofzuiger ingeschakeld.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Blawan
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 19:13

Re: Eureka Mignon XL verstopt - hoe uitloop schoon te maken?

Berichtdoor Blawan » ma 15 apr 2024, 15:59

Wat voor boontjes gebruik je precies, van welke brander exact en wat is de branddatum op de verpakking?

Het zou mogelijk zijn dat je oude bonen gebruikt, dat je dientengevolge extreem fijn maalt en dat alles daardoor verstopt raakt.

Heb je de maler al eens op extreem veel grover gezet en zo wat gemalen?

Je kunt ook de slang van de stofzuiger onder de uitloop houden. Wel met de stofzuiger ingeschakeld.
Bedankt voor de snelle reactie.

Het lijkt inderdaad allemaal heel fijn te zijn geworden. Heb zonet weer met een prikker koffie uit de uitloop gehaald en er wordt nog steeds niet gemaald. Zal zo nog eens met de stofzuiger er voor gaan.

Het idee was om op de grofste stand te malen maar zo ver kom ik nu helaas niet omdat er niets wordt gemalen.

De bonen komen van Hoofdkwartier en zijn net geen maand oud conform branddatum.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Eureka Mignon XL verstopt - hoe uitloop schoon te maken?

Berichtdoor fransg » ma 15 apr 2024, 16:02

Dikke kans dat de stofzuiger de prop er zo uitzuigt, klaar!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Eureka Mignon XL verstopt - hoe uitloop schoon te maken?

Berichtdoor bobbee » ma 15 apr 2024, 16:12

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Eureka Mignon XL verstopt - hoe uitloop schoon te maken?

Berichtdoor Pti » ma 15 apr 2024, 17:01

Achter het eureka logo op de achterkant zit een schroefje, daarmee kun je het deksel eraf halen, daarna kun je de molen openmaken.
Stofzuiger doet wonderen.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Eureka Mignon XL verstopt - hoe uitloop schoon te maken?

Berichtdoor fransg » ma 15 apr 2024, 19:52

Nou ben ik benieuwd of het is gelukt! Er heerst stilte ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Blawan
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 19:13

Re: Eureka Mignon XL verstopt - hoe uitloop schoon te maken?

Berichtdoor Blawan » ma 15 apr 2024, 22:47

Het is gelukt. Bedankt voor de tips en inspiratie.

Heb de bovenkant open gemaakt en de schijf er uit gehaald. Vanuit boven zag ik dat er richting de uitloop nog een verstopping zat. Met een prikker dat weg gehaald en nu doet de maler het weer.

De maalgraad tijdens de test maling naar grof ingesteld.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Eureka Mignon XL verstopt - hoe uitloop schoon te maken?

Berichtdoor fransg » di 16 apr 2024, 08:02

Goed nieuws!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Eureka Mignon XL verstopt - hoe uitloop schoon te maken?

Berichtdoor gilleko B. » di 16 apr 2024, 12:30

Ja die glijbanen zijn lastig met een clumpcrusher erachter. Die Etzmax spuugt het maalsel rechtstreeks naar benee zonder dat alles. Ideaal.





Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron