hoe gebruiken jullie je doser?

mike
Berichten: 19
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 22:46

hoe gebruiken jullie je doser?

Berichtdoor mike » ma 05 okt 2009, 21:20

Ik ben sinds dit weekend in het bezit van een fiorenzato F5. Ik heb hiervoor een weekje kunnen spelen met een demoka M203. De fiorenzato is een veel zwaardere machine dan de demoka. Hij heeft vrijwel dezelfde specs als een mazzer superjolly. Een groot nadeel t.o.v de demoka vind ik de doser die eraan hangt. Deze is namelijk zo groot bij de fiorenzato dat het doseren van een enkele of een dubbele kop lastig wordt.

Wij zijn hier geen hele grote koffiedrinkers. In het weekend ongeveer 8 koppen per dag, doordeweeks drinken we alleen s'ochtends een kop en incidenteel s'avonds. Om fatsoenlijk te kunnen doseren moet ik dus eigenlijk een behoorlijke hoeveelheid koffie malen. Deze krijg ik dan echter niet op, waardoor deze oud wordt.

Mijn vraag aan jullie is dan ook (aangezien hier genoeg mensen zijn die gebruik maken van een molen met doser) hoe jullie hiermee omgaan. Hoe houden jullie je doser schoon trouwens?

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: hoe gebruiken jullie je doser?

Berichtdoor Spironski » ma 05 okt 2009, 23:08

Gewoon tijdens het malen je doser bedienen: tjak tjak tjak! Vlak voordat je genoeg hebt stoppen met malen en je doser leeg maken. Na enig oefenen weet je precies wanneer je moet stoppen.

Schoonmaken doe ik vooraf met een kwast (terwijl ik de doser bedien).

Kijk maar eens op YouTube, staan genoeg filmpjes over op...

En het grote voordeel van een doser is dat deze eventuele klontjes breekt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Martijn
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 30 dec 2007, 11:28
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: hoe gebruiken jullie je doser?

Berichtdoor Martijn » di 06 okt 2009, 23:31

En het grote voordeel van een doser is dat deze eventuele klontjes breekt.
Is dat niet ook gelijk het enige voordeel? Grootste nadeel van dosers is volgens mij wel dat je met name in de horeca nog wel eens half-vol-gemalen-dosers achter de bar ziet...
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: hoe gebruiken jullie je doser?

Berichtdoor Spironski » wo 07 okt 2009, 03:18

Maar het is dan ook wel een groot voordeel, vooral bij lage en midrange malers, die vaak de neiging hebben meer te klonteren.
Verder hebben sommige doserless modellen nog wel eens te onhebbelijke gewoonte te sproeien (daarentegen kunnen dosers soms ook wel slordig werken).

Inderdaad is een doser in principe voor thuisgebruik onzin omdat men daar over het algemeen helemaal geen behoefte heeft aan een voorraadje gemalen koffie, integendeel. Het is een typische horeca voorziening, en als er maar een hoge doorloopsnelheid is, is er niet zoveel aan de hand natuurlijk. Helaas wil er inderdaad nog wel eens een voorraadje gemalen koffie in de doser zitten te verschalen...

Het is weer zo'n tegenstrijdigheid: de doser is voor horeca, maar is juist geschikt in "beginners-apparatuur" om een probleem op te lossen waar het helemaal niet voor was bedoeld.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

mike
Berichten: 19
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 22:46

Re: hoe gebruiken jullie je doser?

Berichtdoor mike » wo 07 okt 2009, 20:43

De vraag is dan wat nog als midrange maler beschouwd kan worden?
Ik ben nu een week verder en ik moet zeggen dat de youtube fimpjes wel verhelderend gewerkt hebben. Ik was in de veronderstelling dat ik de doser slechts 1 keer hoefde over te halen en dat ik met de schroef aan de onderzijde de hoeveelheid koffie zou kunnen instellen (tussen 5,5 en 8 gram). Je moet dan echter een aanzienlijke hoeveelheid koffie malen. Verder heb ik het licht nog niet gezien met de doser. Oke, het klontert minder en je hebt minder koffie over je aanrecht liggen, maar verder mis ik de directe link tussen maalsel en portafilter (is misschien puur persoonlijk). Tevens moet ik zeggen dat ik de koffieresten maar lastig uit de doser verwijderd krijg. Ik moet eigenlijk al de stofzuiger pakken om hem echt leeg te krijgen (vanwege alle hoekjes en randjes waarin het maalsel zich nestelt).

Hoewel ik verder zeer content ben met mijn fiorenenzato F5GA(qua geluidniveau, maling en algehele bouw) ben ik toch aan het denken om een doserless aan te gaan schaffen, puur bezien vanuit het gebruiksgemak. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een Fiorenzato F6D (83 mm maalschijven, 650W motor). Heeft iemand hier ervaring met deze moler? Hoe erg sproeit en klontert deze molen bijvoorbeeld? Er is namelijk zeer weinig op internet te vinden van deze molens.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: hoe gebruiken jullie je doser?

Berichtdoor Spironski » do 08 okt 2009, 01:23

Ik was in de veronderstelling dat ik de doser slechts 1 keer hoefde over te halen en dat ik met de schroef aan de onderzijde de hoeveelheid koffie zou kunnen instellen (tussen 5,5 en 8 gram). Je moet dan echter een aanzienlijke hoeveelheid koffie malen.
En dat is precies zoals de doser bedoeld en opgezet is. Maar dat werkt alleen in een druk café waar er de hele tijd koffie wordt gemaakt. Voor thuisgebruikt kan dat hele principe op de schroothoop en gebruik je de doser eigenlijk alleen om te ontklonteren.

Ik moet zeggen dat mijn Super Jolly ook nog wel en beetje klonterde. Mijn Major heeft echt wel een ander maalsel: losser en nauwelijks klonters....., is alles boven de SJ-klasse (64mm schijven, 350W elektromotor) dan een topmaler? Is natuurlijk erg arbitrair...
Ik vermoed dat die grote Fiorenzato nu Quamar heet. De grote Fiorenzato's (Doge) waren erg goede malers, niets mis mee.

Ik gebruik een gewoon schilderkwastje van zo'n centimeter of 3 breed die ik tussen de armen van de ster in de (bijna lege) doser mee laat lopen terwijl ik deze bedien. Werkt bijna alle maalsel wel weg.
Vergeet niet dat je bij een doserless maler ook meestal wel de uitloop vrij moet maken van koffie die daar al een tijdje in zit. Voor beide systemen is wat te zeggen, maar zeker voor goedkopere malers zou ik toch een doser adviseren.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

mike
Berichten: 19
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 22:46

Re: hoe gebruiken jullie je doser?

Berichtdoor mike » do 08 okt 2009, 11:24

De Fiorenzato waar ik het over heb is niet de quamar. Er zijn op dit moment drie fabrikanten onder de naam van fiorenzato. Quamar (T80,M80 etc), fiorenzato.it (deze bedoel ik) en fiorenzato.com van de doge malers. Fiorenzato.it bouwt alleen maar bonenmalers i.t.t. de andere 2 leveranciers.

Als ik de specs zie, vermoed ik dat mazzer en fiorenzato uit dezelfde fabriek komen.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten