Elektrische koffiemolen voor snelfilter, cafetiére enz

LVR
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 13:29
Locatie: Zaandam

Elektrische koffiemolen voor snelfilter, cafetiére enz

Berichtdoor LVR » wo 04 jul 2012, 12:59

Ik maal nu al een tijd mijn koffie met een simpel handkoffiemolentje. Dat dingetje doet het prima, maar ik heb niet zoveel zin meer om te moeten zwengelen. Er moet dus een alternatief komen.
Ik drink voornamelijk filterkoffie (uit een oude Technivorm uit de jaren 70), koffie uit de cafetiere en af en toe zet ik 't eens met een mokkapotje. De eisen zijn dus niet zo hoog als bij espresso. Ik ben inmiddels niet meer de enige die goeie koffie wil, dus het is al gauw een boel gezwengel als je voor meerdere personen koffie zet. Ik denk dat er grofweg 3 tot 6 koppen koffie per dag worden gedronken. Een zware horecamachine is dus niet nodig :lol:

In eerste instantie had ik 'n Rusell Hobbs stylo gekocht, maar dat ding is een ramp. Zelfs op de fijnste stand nog een te grove maling (misschien nét bruikbaar voor filterkoffie, maar het houdt niet over) én behoorlijk wat stof. Teruggebracht dus. De gebruiksaanwijzing pretendeert dat de fijnste stand geschikt is voor espresso, maar niets is minder waar...

Nu ben ik dus aan het kijken naar een koffiemolen in de prijsklasse van 50-100 euro.
Ik zat zelf aan de Gaggia MM te denken.
De Solis Scala 166 staat ook op m'n lijstje, en de Nivona NICG130 ziet er ook wel interessant uit.
Maar er zijn altijd wel gemengde meningen te vinden over de molens als je even gauw door de reviews kijkt.

Welke kunnen jullie aanraden, en welke moet ik vermijden? Als ik zo op internet kijk, zijn er ook veel koffiemolens in de 60 euro prijsklasse van severin, DeLonghi enzovoorts. Zit daar wat interessants tussen?

Ik ga nog een paar witgoedwinkels af om te kijken of ze daar showmodellen hebben dan kijk ik of ik daar ter plekke 'n lading bonen door kan sturen, maar ik vraag me af of ze dat goed vinden en of ze uberhaupt wel interessante malers hebben staan. Bij de Saturn hebben ze alleen twee hakselaarmolentjes...

Paultjuh
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 03 feb 2012, 22:14

Re: Elektrische koffiemolen voor snelfilter, cafetiére enz

Berichtdoor Paultjuh » wo 04 jul 2012, 13:50

Denk dat je in die prijsklasse het beste 2de hands kan gaan zoeken, denk niet dat er echt fatsoenlijke malers een nieuwprijs hebben van onder de €100.
Nivona 850
Pede handmolen
Bodum cafetière

LVR
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 13:29
Locatie: Zaandam

Re: Elektrische koffiemolen voor snelfilter, cafetiére enz

Berichtdoor LVR » wo 04 jul 2012, 14:58

Tweedehands is geen probleem, maar het aanbod is erg klein in deze prijsklasse. Kleiner dan het aanbod nieuw.
Let op, de molen hoeft niet geschikt te zijn voor een goede espresso, maar goed genoeg voor filterkoffie en voor in 't mokkapotje.

Nauti
Berichten: 526
Lid geworden op: di 03 feb 2009, 21:10
Locatie: Maastricht

Re: Elektrische koffiemolen voor snelfilter, cafetiére enz

Berichtdoor Nauti » wo 04 jul 2012, 15:11

Kwaliteit van het maalsel is wel degelijk belangrijk voor filter koffie, de eisen zijn alleen anders dan voor espresso. Kijk eens naar de solis maestro. Zoek ook eens in dit forum, is volgens mij al heel wat geschreven over dit onderwerp.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

LVR
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 13:29
Locatie: Zaandam

Re: Elektrische koffiemolen voor snelfilter, cafetiére enz

Berichtdoor LVR » zo 08 jul 2012, 21:12

Het is een Nivona Cafegrano 130 geworden. Ik heb 'm net besteld, over een paar dagen zal ik verslag uitbrengen :)

Nauti
Berichten: 526
Lid geworden op: di 03 feb 2009, 21:10
Locatie: Maastricht

Re: Elektrische koffiemolen voor snelfilter, cafetiére enz

Berichtdoor Nauti » ma 09 jul 2012, 10:44

Die kon ik Nog niet. Staat ie te boek als goede maler voor filter?
Is de 6th wave aan het voorbereiden

LVR
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 13:29
Locatie: Zaandam

Re: Elektrische koffiemolen voor snelfilter, cafetiére enz

Berichtdoor LVR » di 10 jul 2012, 22:32

Ik kan op internet alleen maar als negatief punt vinden 'niet geschikt voor espresso', en 'zelfs' hier kan ik alleen vinden dat ie volgens consensus een goede maler is.

Plaatjes dus.

http://i888.photobucket.com/albums/ac82 ... CN8446.jpg

Links de fijnste maling, rechts middelmatig.

http://i888.photobucket.com/albums/ac82 ... CN8444.jpg

Fijnste maling.

http://i888.photobucket.com/albums/ac82 ... CN8445.jpg

Middelmatige maling.

Qua smaak: ik wacht even een paar dagen voordat ik een definitief oordeel vel ;)
Terugsturen doe ik in ieder geval niet.

Nauti
Berichten: 526
Lid geworden op: di 03 feb 2009, 21:10
Locatie: Maastricht

Re: Elektrische koffiemolen voor snelfilter, cafetiére enz

Berichtdoor Nauti » wo 11 jul 2012, 07:59

Ok, ik ben benieuwd naar je bevindingen. Belangrijkste eis is dat de maler gelijkmatig maalt, dus zoveel mogelijk dezelfde korrel maat. De solis meastro is overigens wel een molen die uitgebreid is getest en is aanbevolen voor filter.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

LVR
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 13:29
Locatie: Zaandam

Re: Elektrische koffiemolen voor snelfilter, cafetiére enz

Berichtdoor LVR » wo 08 aug 2012, 15:20

Ik heb 'm nu grofweg een maand en ik ben er tevreden mee :)
De Nivona Cafegrano 130:
Als er een spoortje zurigheid in je koffie zit, dan wordt dat genadeloos hard doorgegeven. Zoete smaken blijven een beetje op de achtergrond. De koffie is wel lekker doordrinkbaar, en smaakt erg 'schoon'. Ik weet niet hoe ik dat moet uitleggen :lol:
Mijn handmaler (el cheapo DE kado, 1 lagerpunt) laat duidelijk meer zoete en romige smaken doorschemeren in de koffie, maar ook meer bitterheid.

Conclusie: de Nivona is een prima maler, maar let wel op dat ie samen gaat met je koffie. Ik had een vrij frisse koffie gekocht, en de frisse smaken worden dan wel érg sterk. Wie 'm zelf wil proberen is hier welkom voor een bakkie :)


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron