Rancilio Rocky of Demoka

NewBean
Berichten: 3
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 12:26

Rancilio Rocky of Demoka

Berichtdoor NewBean » do 23 aug 2012, 13:12

Hoi!

Het wordt tijd om mijn eerste maler aan te schaffen. Ik lees dat mensen vaak twijfelen aan deze instapmodellen (vooral als je een kleine keuken hebt komt de keuze hierop neer, nietwaar?), maar ik kan geen directe vergelijking vinden. Er wordt vaak gesuggereerd dat de Rocky een stapje hoger staat, maar is dit niet meer een effect van de naam? Het vermogen van de Demoka moter is, zover ik kan zien, hoger. Maalschijven zijn ongeveer even groot.

Hoor graag jullie mening. Uiteraard gaat het me vooral om het resultaat, dus advies van iemand die ervaring heeft met beide zou handig zijn.


Groet!

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Rancilio Rocky of Demoka

Berichtdoor Spironski » do 23 aug 2012, 14:07

Ze hebben beide hun voor-, en nadelen. Eén van de nadelen van de Rocky is dat 'ie niet stepless is. Maar dat kan je dan weer oplossen met een mod. De Demoka maakt dan weer een troep en ook lawaai, maar het maalresultaat moet goed zijn.

Overigens zou ik niet al teveel hechten aan grootte. Ook grote malers nemen niet eens zoveel oppervlak in beslag, mijn Mazzer Major b.v. niet meer dan 20cm in de breedte. De meeste ruimte wordt ingenomen door de werkruimte er vóór, en die is voor bijna alle malers gelijk.

Heb je overigens het beginnerstopic gelezen?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

NewBean
Berichten: 3
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 12:26

Re: Rancilio Rocky of Demoka

Berichtdoor NewBean » do 23 aug 2012, 14:51

Hey Spironski,


dank voor je feedback. Ik had het beginnersding doorgescand, maar de tekst was me te lang. Ik had mijn post misschien iets gerichter kunnen maken. Uiteraard kies ik voor rocky en demoka om budgettaire redenen, een mazzer mini loopt flink in de papieren. Ik ben op zoek gegaan naar goede gebruikte high end malers, maar die zijn echt heel erg groot en log (termen van hoogten, maar ook diepte).

Het gaat mij dan ook om de gebruikerservaring van iemand die demoka of rocky beide gebruikt heeft. Ik heb zelf een rancilio sylvia. Een vriend van me heeft overigens de demoka, en de hoeveelheid rotzooi valt mij eigenlijk nogal mee.

Gebruikersavatar
CarpSafari
Berichten: 425
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 00:53
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Rancilio Rocky of Demoka

Berichtdoor CarpSafari » do 23 aug 2012, 15:25

Wat je uit dat beginnersdraadje moest oppikken [blijkbaar niet gelukt], is het feit dat de maler eigenlijk het belangrijkste onderdeel is [na verse bonen uiteraard] om een echt goede espresso te reproduceren!

Ik heb geen ervaring met jouw keuzes, maar weet wel dat die onderaan de ladder staan.
De hier meestal geadviseerde horecamalers koop je uiteraard gebruikt en gaan een leven mee,..ik zou dus toch even verderkijken.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Rancilio Rocky of Demoka

Berichtdoor bvds » do 23 aug 2012, 16:41

Koop dan een bezzera BB005! Die heb ik veel liever dan een Rocky of Demoka.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Rancilio Rocky of Demoka

Berichtdoor Spironski » do 23 aug 2012, 16:51

Maar zijn die Bezzera's er al 2-de hands? Ik neem aan dat OP niet meer dan €150 heeft te besteden, dan worden keuzes wel beperkt natuurlijk.

En inderdaad zou ik hem aanraden even door te sparen, voor €100 méér krijg je zóveel meer maler! (en dus ook lekkerder espresso).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

NewBean
Berichten: 3
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 12:26

Re: Rancilio Rocky of Demoka

Berichtdoor NewBean » do 23 aug 2012, 16:54

Dank voor de info. Ik heb nu ook een Macap MC4 gevonden en een ascaso i-steel 1. Ik koop de ascas i-steel en zal ooit de set compleet verkopen om, zoals spironski eigenlijk al een beetje aangeeft, een betere machine en een nog betere maler te kopen. Budget is nu gewoon te krap.

Dank iig!

Gebruikersavatar
Thomaserati
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 17 okt 2011, 20:18

Re: Rancilio Rocky of Demoka

Berichtdoor Thomaserati » do 23 aug 2012, 17:55

--- foutje bedankt ---
Laatst gewijzigd door Thomaserati op do 23 aug 2012, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton

Gebruikersavatar
Thomaserati
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 17 okt 2011, 20:18

Re: Rancilio Rocky of Demoka

Berichtdoor Thomaserati » do 23 aug 2012, 17:56

Waarom verkies je de Ascaso boven de Macap?
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton

Nauti
Berichten: 526
Lid geworden op: di 03 feb 2009, 21:10
Locatie: Maastricht

Re: Rancilio Rocky of Demoka

Berichtdoor Nauti » do 23 aug 2012, 18:53

Ik had het beginnersding doorgescand, maar de tekst was me te lang.
Als jij het blijkbaar niet serieus neemt waarom zouden wij het dan wel serieus nemen? Ik zou zeggen pak de goedkoopste en kleinste maler die je vinden kan.
Is de 6th wave aan het voorbereiden


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jelveen en 10 gasten