isomac MACININO PROFESSIONALE

Erik82
Berichten: 2893
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: isomac MACININO PROFESSIONALE

Berichtdoor Erik82 » vr 03 jan 2014, 08:26

Hou er wel rekening mee dat een hevelmachine veel gevoeliger is voor het maalsel dan een standaard E-61 of andere pompmachine. Je zult hier dus niet op de maler moeten besparen. De Isomac is hier gewoon echt niet geschikt voor.

Zoals al is gezegd zal elke horecamaler zonder hopper onder de 50cm vallen. De hopper zul je toch niet gaan gebruiken. Bij een hevel zou ik op zijn minst een Mahlkonig Vario aanraden en het liefst nog een iets betere. De Pro-M is wel heel erg mooi maar beetje afhankelijk van je budget. De smaak gaat er in ieder geval behoorlijk op vooruit.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: isomac MACININO PROFESSIONALE

Berichtdoor bvds » vr 03 jan 2014, 09:10

Ik weet zeker dat je met een bezzera BB005 ook met een hevel niks te kort komt.
Ik heb de bezzera namelijk veel gebruikt i.c.m. een pavoni, ponte vecchio, cremina en elektra.
Heb het hier al vaker gezegd: Voor een beter maalsel en meer smaak moet je echt naar de topklasse.

Mijn ProM is sneller, ergonomisch prettiger en doseert bovendien bijna perfect zonder noemenswaardige klonten en knoeien en in het midden van het bakje...maar ik kan niet zeggen dat hij veel meer smaak produceert en ook niet dat ik met de bezzera meer 'sink shots' heb.

T.o.v. de vario kan ik zeggen dat de vario wint op gebruiksgemak, maar de bezzera op de stabiliteit. Mijn ervaring met de vario is dat je vaker moet bijstellen en sneller channeling krijgt (goed zichtbaar met 'naked PF'. Smaak is met beide malers dik in orde. En betrouwbaarheid van de nieuwste versie vario schijnt i.t.t. eerdere versies nu ook goed te zijn.

Tenslotte: Het maalsel van de kleine conische malers zoals de nemox lux, ascaso i-mini, iberital challenge en ook de isomac moeten we niet onderschatten. Idem voor de baratza preciso, maar die acht ik wat kwetsbaarder voor wat betreft de lange termijn houdbaarheid. Al die malers (m.u.v. de baratza) maken veel herrie, zijn erg traag en doseren niet zo fraai, maar geven een meer dan behoorlijk resultaat! Okay, wat smaak betreft niet zo diep en breed als zeg een 68 mm conische maler, maar doet echt niet onder voor een mazzer mini als je het mij vraagt (op smaak dan he). En het conische maalgoedje zorgt voor een makkelijk te controleren extractie. Ik heb zelf met de Kerst de nemox lux gebruikt naast de elektra. Uitstekende shots!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: isomac MACININO PROFESSIONALE

Berichtdoor @3aan » vr 03 jan 2014, 09:20

hoppertje inkorten en doser vervangen is een peuleschil en daar kan je mooi een horecamaler voor opofferen, zie dit draadje; http://www.thuisbarista.nl/forum/viewto ... 223#p31893
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: isomac MACININO PROFESSIONALE

Berichtdoor Spironski » vr 03 jan 2014, 12:40

Die Tre Spade maalschijfjes in de kleine malertjes waar bvds het over heeft zijn inderdaad helemaal niet verkeerd. Maar waren die bij de Maccinino niet gemonteerd op plastic maalblokjes? Dat is natuurlijk vragen om problemen. Wat aanvankelijk redelijk goed presteert, zal na verloop van tijd niet met zo nauwkeurig zijn.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: isomac MACININO PROFESSIONALE

Berichtdoor bvds » vr 03 jan 2014, 14:58

Mijn lux is al 8 jaar oud.
Kunststof is erg sterk bij deze malers en sluit nauwelijks.
Tegen die tijd is de maler afgeschreven of vervang je het samen met schijven.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: isomac MACININO PROFESSIONALE

Berichtdoor Spironski » vr 03 jan 2014, 15:09

Heeft de Lux dus ook plastic maalbokken?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: isomac MACININO PROFESSIONALE

Berichtdoor bvds » vr 03 jan 2014, 18:24

Ja de burr carrier is van hard maar heel sterk kunststof. Dat gaat echt jaren mee. Tegen de tijd dat het kaduuk is de maler afgeschreven. En vervangen zal ook de kop niet kosten.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: isomac MACININO PROFESSIONALE

Berichtdoor R&B » zo 05 jan 2014, 16:41

Heeft de bezzera dezelfde maalschijven als deze isomac?
Indien ja, dan is de te verwachten winst nog?
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: isomac MACININO PROFESSIONALE

Berichtdoor bvds » zo 05 jan 2014, 19:34

Bezzera heeft aanzienlijk grotere maalschijven. 48 mm i.p.v. 38 mm. En dat maakt voor conisch flink uit. Ook motor en aandrijving is gelijkmatiger en stiller. En geen kunsstof.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: isomac MACININO PROFESSIONALE

Berichtdoor R&B » ma 06 jan 2014, 08:01

Oke, das wel beter idd! :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron