Restaureren oude handkoffiemolen

Gebruikersavatar
Santa Clara
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 16 okt 2013, 15:02
Locatie: Schiedam 3112 DE

Restaureren oude handkoffiemolen

Berichtdoor Santa Clara » do 30 jan 2014, 20:08

Hoi koffievrienden,

Ik ben tegen een handkoffiemolen aangelopen die ik graag zelf zou willen restaureren. Één probleem ik weet niet hoe ik het aan moet pakken.

Het gaat met name om de roestvorming in het binnenwerk.

Ik heb een foto bijgevoegd.

Iemand ervaring mee? Hebben jullie tips?

Alvast bedankt.

Groeten Remco.

Arie19
Berichten: 158
Lid geworden op: vr 25 feb 2011, 00:51

Re: Restaureren oude handkoffiemolen

Berichtdoor Arie19 » vr 31 jan 2014, 10:32

Leuk om te doen Remco, ik heb er ook 1 staan die ik opgeknapt heb.
Maar de molen HELEMAAL uit elkaar halen, staaldraadborstel in de boormachine en alle metalen delen lekker ontroesten. Koper met een poetsschijf en de nodige koperreiniger. Hout met schuurpapier, maar niet te veel schuren anders gaat hij weer nieuw lijken. Daarna het houtwerk lakken, eventueel het koperwerk ook en hem een leuk plaatsje geven.

Succes !!!!

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Restaureren oude handkoffiemolen

Berichtdoor @3aan » vr 31 jan 2014, 10:45

Steeds meer is de huidige trend om de delen zoveel mogelijk origineel te houden en alleen te conserveren, als je de molen niet gaat gebruiken is dat zeker de beste methode, je kan er dan voor kiezen om met een wat dikkere olie op alle roestbare plekken met een kwast wat olie op te smeren en bij een teveel op zichtbare plekken deze weer wat af te nemen met een poetsdoek.

Als het een molentje betreft die je bij wijze van spreken op elke straathoek tegenkomt kan je voor de eerder door Arie aangehaalde methode kiezen, je ziet wel bij die mooie gepatineerde Franse molens dat ze die helemaal in nieuwstaat brengen, er is dan 1 maar aan verbonden, de molen verliest meer dan de helft aan waarde. :o

Het is maar waar je voor kiest. :)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
Santa Clara
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 16 okt 2013, 15:02
Locatie: Schiedam 3112 DE

Re: Restaureren oude handkoffiemolen

Berichtdoor Santa Clara » vr 31 jan 2014, 12:11

Bedankt mannen. Mijn bedoeling is om de molen zeker origineel te houden, maar hij gaat niet voor de sier in de kast. Ik wil hem echt in gebruik nemen en ik zag dat het binnenwerk de nodige aandacht heeft.

Is het eenvoudig om de molen uit en weer in elkaar te zetten? Heb het nog nooit gedaan namelijk.

Heb een keer een antieke klok uit elkaar gehaald en weer geprobeerd in elkaar te zetten en dat liep niet goed af. Die heb ik naar de klokkenboer moeten brengen :-)

@ @3aan: welke olie raad jij aan?

Gebruikersavatar
velvetvinnie
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 13 jan 2014, 20:46

Re: Restaureren oude handkoffiemolen

Berichtdoor velvetvinnie » vr 31 jan 2014, 12:22

heb je al gekeken op de site van Orphanespresso? Daar is wel het eea te vinden over restaureren van oude koffiemolens. Als je hem echt gaat gebruiken, zou ik hem alleen schoonmaken. Schroeven van de bovenkant los, aan de onderkant de maalschijf verwijderen, as los halen, hopper er af, alles laten weken in koffieontvetter en daarna schoonmaken en met een staalborstel de loszittende roest verwijderen, dan weer in elkaar zetten, waarbij je goed let op de uitlijning van de as.
succes ermee!

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Restaureren oude handkoffiemolen

Berichtdoor @3aan » vr 31 jan 2014, 13:23

Als je de molen wil gaan gebruiken zou ik er eerst maar een paar ons ongepelde rijst doorheen werken en dan een beetje bonen, en gewoon gebruiken zonder poespas, je gaat het maalsel toch voor een filter gebruiken moet je zien dat je nergens last van hebt, dat beetje roest op de as = jammer dan. 8-)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
Santa Clara
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 16 okt 2013, 15:02
Locatie: Schiedam 3112 DE

Re: Restaureren oude handkoffiemolen

Berichtdoor Santa Clara » vr 31 jan 2014, 16:11

Top dan doe ik het op die manier, hoef ik ook niet te tobben:grin:

Mocht het te erg worden, kan ik het alsnog proberen.

Bedankt voor de input people!


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron