Omre Monza Quick-Mill

hrichard

Omre Monza Quick-Mill

Berichtdoor hrichard » di 23 jun 2015, 11:06

Tijdens mijn vakantie in Italië heb ik een leuk malertje op de kop getikt. Veel te koop aangeboden via ebay maar toch vind ik er maar weinig informatie over.

Het is een Omre Monza Quick-Mill, dat is ook alles wat er staat vermeld opop apparaat. Op afbeeldingen zoeken levert ook weinig informatie op. Zeker aangezien dit een verzamelnaam lijkt te zijn zonder type aanduiding.

Nu wil ik vooral weten hoe ik de maling kan instellen. Er zit een ring met cijfers op, je zou denken dat je die kunt draaien, maar hij zit muurvast. Er zit 1 moertje bovenop het apparaat, die heb ik los gedraaid, maar daar kom ik ook niet verder mee. Ik denk dat hij vanwege ouderdom vast is gaan zitten. Echter wil ik niet aan het verkeerde onderdeel gaan trekken met als resultaat dat hij kapot gaat. Ook weet ik niet hoe ik bij de maalschijven kom.

Heeft iemand ervaring met dit apparaat?
Rocket Cellini - Fiorenzato F64 Evo

bobbee

Berichtdoor bobbee » di 23 jun 2015, 12:01

Heb je hier wat aan?

http://www.home-barista.com/grinders/vi ... 26522.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je in dit topic kijkt zie je de stelring met bovenste maalschijf liggen. 43mm schijfjes, hoge toeren.... Hmmm.....

Bluecold

Re: Omre Monza Quick-Mill

Berichtdoor Bluecold » di 23 jun 2015, 12:58

Die QM malers werken met geveerde pinnetjes die in deukjes vallen en zo genoeg draaiweerstand geven dat de maler tijdens het draaien de maalinstelling niet verandert.
Met andere woorden, als alles goed zit moet je zonder al teveel moeite de bovenste ring kunnen draaien. Als de ring niet wil draaien, ondanks flink kracht zetten, dan zit het schroefdraad waarschijnlijk vastgekoekt met koffieprut wat na verloop van jaren tot een soort teer is verworden. WD40 werkt best redelijk om dat op te lossen.

Lijkt erop dat je nieuwe maalschijfjes het makkelijkst van ebay kan trekken, het zijn de 43mm schijfjes, meeste onderdeelsites lijken alleen de 54- en 66mm schijven te hebben.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

hrichard

Berichtdoor hrichard » di 23 jun 2015, 14:31

Heb je hier wat aan?

http://www.home-barista.com/grinders/vi ... 26522.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je in dit topic kijkt zie je de stelring met bovenste maalschijf liggen. 43mm schijfjes, hoge toeren.... Hmmm.....
Die website had ik al gevonden inderdaad. Het is ook niet mijn dagelijkse maler, maar vooral voor de leuk :)
Die QM malers werken met geveerde pinnetjes die in deukjes vallen en zo genoeg draaiweerstand geven dat de maler tijdens het draaien de maalinstelling niet verandert.
Met andere woorden, als alles goed zit moet je zonder al teveel moeite de bovenste ring kunnen draaien. Als de ring niet wil draaien, ondanks flink kracht zetten, dan zit het schroefdraad waarschijnlijk vastgekoekt met koffieprut wat na verloop van jaren tot een soort teer is verworden. WD40 werkt best redelijk om dat op te lossen.

Lijkt erop dat je nieuwe maalschijfjes het makkelijkst van ebay kan trekken, het zijn de 43mm schijfjes, meeste onderdeelsites lijken alleen de 54- en 66mm schijven te hebben.
Mmm dat is een idee, zou cola ook werken vraag ik me af? Hoe reinig ik het apparaat na het gebruik van de WD40?

Bluecold

Berichtdoor Bluecold » di 23 jun 2015, 15:15

Geen idee of cola werkt. Denk het niet, WD40 lost vet op, cola voor zover ik weet niet. Daarnaast, WD40 heeft een rietje erop dat je het in het schroefdraad krijgt.
Is je koffie te zuur?

Is je koffie te bitter?

Is je koffie te intens?

Lees dit

hrichard

Berichtdoor hrichard » wo 24 jun 2015, 13:27

Ik heb hem gisteren ingespoten met wd40, op zijn kop gezet en rechtop in de hoop dat het overal zou komen. Tot op heden geen resultaat geboekt.

Bluecold

Berichtdoor Bluecold » wo 24 jun 2015, 14:33

Je moet de WD40 ook niet op de maalschijven spuiten. Je moet de WD40 op het schroefdraad krijgen. Onder de ring met cijfers zie je misschien wel een stukkie. Op zn kop zetten hoeft niet.
Verwarmen kan ook werken.
Er is al redelijk veel geschreven over vastgekoekte malers, even zoeken.
Is je koffie te zuur?

Is je koffie te bitter?

Is je koffie te intens?

Lees dit

sinkshot

Berichtdoor sinkshot » wo 24 jun 2015, 17:31

op z'n kop zetten is wel handig, je ziet dan aan de onderkant van de ring drie hele kleine uitsparingen, daar kun je een heel klein beetje wd 40 in spuiten, precies achter de uitsparingen zitten kogeltjes met een veertje, die voor de klikjes zorgen. Als je dit model molen een jaar of zo niet gebruikt loopt het al stroef, een beetje wd 40 op die plek (en dan een kopje koffie drinken) doet dan wonderen. Vervolgens kun je de ring helemaal los draaien en zo bij de maalschijven en de schroefdraad komen.
In gebruik: Mahlkonig w401, aeropress, chemex, able, en veel meer. buiten gebruik: K30 vario (te koop), Pharos (te koop)

@3aan
Contacteer:

Omre Monza Quick-Mill

Berichtdoor @3aan » wo 24 jun 2015, 20:49

Kopje koffie drinken? Waar heb je dat mee gemalen?

sinkshot

Berichtdoor sinkshot » wo 24 jun 2015, 21:05

de molen doet het toch? weliswaar is hij niet verstelbaar, dus een kwestie van de zetmethode aanpassen. Daarnaast heeft een beetje koffieliefhebber heeft toch wel een stuk of wat molens :mrgreen:
In gebruik: Mahlkonig w401, aeropress, chemex, able, en veel meer. buiten gebruik: K30 vario (te koop), Pharos (te koop)

Terug naar “Koffiemolens & malers”