De MAHLGUT MG-1 handmaler!

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

De MAHLGUT MG-1 handmaler!

Berichtdoor bobbee » vr 05 feb 2016, 14:00

UPDATE : DEZE MALER IS NIET MEER RELEVANT EN WORDT OOK NIET MEER GEPRODUCEERD, ER ZIJN OP DIT MOMENT VEEL BETERE OPTIES DAN DE MAHLGUT MALERS!

Ik heb de Mahlgut MG-1 nu een paar weken in gebruik en omdat hij mij zo goed bevalt deel ik mijn bevindingen graag in een review!

De mahlgut werd de dag voor kerst bij mij afgeleverd. Alles is goed verpakt. In de doos zit het basis gedeelte verpakt in schuim en de losse onderdelen in een doosje erboven op.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding AfbeeldingAfbeelding Afbeelding
Zoals verwacht voldoet de Mahlgut direct out of the box aan de verwachtingen: het is allemaal zeer degelijk gemaakt en uit elkaar halen is, net als het weer in elkaar zetten, een fluitje van een cent. Alles gaat zonder gereedschap en met hetzelfde gemak!
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Je moet wel rekening houden dat je de bovenste plaat met de opening voor de bonen aan de kant doet waar je het opvangbakje in de molen schuift en het magneetje voor de hendel vs. maalgraad instelling rechts daarvan. Uitlijnen is easy, het hoeft namelijk niet, je zet hem in elkaar en klaar. Alles zit op zijn plek zoals het hoort te zitten, atijd. Geweldig goed bedacht!
Afbeelding Afbeelding

De maalgraad is traploos en makkelijk in te stellen. Er zit een thumb screw op de moer die op de as zit om de maalgraad te verstellen. Ik zit meestal rond maalstand #5 met verschillende bonen.
AfbeeldingAfbeelding
In het begin was het wat wennen met malen, ook zwaar maar dat is normaal met nieuwe schijven. Je moet wel “je draai” vinden letterlijk. De zuignapjes doen het bijzonder goed op een granieten aanrechtblad maar bij ons aanrecht helaas niet goed genoeg. Daarom heb ik een glasplaatje op mijn aanrecht geplakt. Dat kan met dubbelzijdige tape maar ik heb het nu even met plakkende anti slip matjes gedaan en dat werkt ook goed.
Afbeelding
Mahlgut zelf heeft van de week een granieten plaat van 25x25x3cm als tip op hun website geplaatst tegen het verschuiven als je daar last van hebt maar een granieten aanrechtblad is natuurlijk het mooist. De schijven zijn nu na een aantal weken gebruik al ontzettend consistent en malen stukken lichter als eerst. Ik wissel ook (af en toe) tussen filter en espresso maling zonder problemen: iedere keer dat ik de maalgraad weer terugzet op dezelfde stand is de maling ook weer hetzelfde. Nu ik het over de maalgraad heb ook meteen maar even een puntje van kritiek: de schroefdraad waar Mahlgut voor heeft gekozen is er 1 van 2mm, ik zie liever een schroefdraad van 1mm op een espresso maler. Ik heb hierover contact gehad met Mahlgut omdat ze aangeven feedback serieus te nemen dus hopelijk komt daar nog een upgrade voor. De 2mm schroefdraad erkt uiteraard wel goed maar het zou net iets meer comfort bieden bij precisie afstelling. Het contact met de heren achter Mahlgut verloopt trouwens bijzonder prettig. Meestal binnen een dag al antwoord op alle vragen die je maar hebt. Aan geduld van hun kant echt geen gebrek en aan de service hoef je echt niet te twijvelen! :)
Het malen zelf gaat snel. Ongeveer 20 wentelingen voor 18 gram op espressomaling! De 64mm conische maalschijven presteren bijzonder goed. Het zijn de Italmill food grade schijven dus daar is niks mis mee. De Compak K10 heeft dezelfde schijven en die bevielen mij (en vele anderen) al heel goed. De smaak is zoals je masg verwachten van 64mm conische maalschijven. Lekker veel lagen en goede romige espresso's net zoals dat bij de K10 ook is. Voor filter vind ik hem ook goed presteren!
Afbeelding AfbeeldingAfbeelding
Zoals iedere single dose handmaler heeft de mahlgut ook statische lading op het maalsel. Dit is geen uitzondering en dus ook geen mankement. De HGone, Lido’s etc hebben dat ook. Dus een water spray flesje of druppel flesje is de uitkomst. Een paar spraytjes op de bonen en je hebt geen last meer van de statische lading. Het gewicht wat je aan bonen in de mahlgut doet komt er ook precies weer uit. Soms scheelt het 0,1 gram maar nooit meer dan dat! Dit is precies waarom ik deze maler heb gekocht. Wisselen tussen bonen is nu mogelijk. Het kan wel met een standaard, veelal electrische maler, maar dat kost gewoon onnodig ontzettend veel bonen en ik vind het niet prettig werken.

Een espresso maken gaat nu zo prettig, Ik weeg de bonen af in een bakje en spray er wat water op. Dan de bonen in de mahlgut, boontjes malen en het opvangbakje met maalsel onder de mahgut legen in je filter bakje (ik doe dat met behulp van de dosing funnel van dirossi maar het kan ook zondder.). Vervolgens verdeel je het maalsel met een paar tikjes tegen je filterdrager, dan tampen en gaan.

Mahlgut geeft aan dat future upgrades mogelijk zijn op de mahlgut door het ontwerp. Zo is er een motor unit in de maak en komt op dit moment de MG-1 in de ene na de andere kleur en materiaal uit. De Mahlgut MG-1 is dus volop in ontwikkeling en dat belooft veel goeds voor de toekomst! Ook zijn ze druk met accessoires, op dit moment tampers. Ik zit persoonlijk met smart te wachten op de motor unit want dat zou wel heel makkelijk zijn natuurlijk. Tot die tijd blijf ik lekker met de hand malen en genieten van iedere espresso of cappuccino die ik maak!
AfbeeldingAfbeelding Afbeelding
Laatst gewijzigd door bobbee op vr 05 feb 2016, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: De MAHLGUT MG-1 handmaler!

Berichtdoor Spironski » vr 05 feb 2016, 16:19

Dank je voor het uitgebreide verslag, ziet er mooi uit!

Ik vraag me wel af in hoeverre deze maler, ehh.....: "geïnspireerd" is door de OE maler?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: De MAHLGUT MG-1 handmaler!

Berichtdoor Bluecold » vr 05 feb 2016, 22:04

Wisselen tussen bonen is nu mogelijk. Het kan wel met een electrische maler maar dat kost gewoon onnodig ontzettend veel bonen en ik vind het niet prettig werken.
Ik vind het een leuke maler die MG-1, maar deze quote is gewoonweg niet waar. Veel elektrische doserless malers hebben inderdaad die eigenschap, maar dat heeft met de aandrijving niks te maken.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: RE: Re: De MAHLGUT MG-1 handmaler!

Berichtdoor bobbee » vr 05 feb 2016, 22:20

Wisselen tussen bonen is nu mogelijk. Het kan wel met een electrische maler maar dat kost gewoon onnodig ontzettend veel bonen en ik vind het niet prettig werken.
Ik vind het een leuke maler die MG-1, maar deze quote is gewoonweg niet waar. Veel elektrische doserless malers hebben inderdaad die eigenschap, maar dat heeft met de aandrijving niks te maken.
Je snapt mijn punt. Misschien anders geschreven maar de gedachte is hetzelfde, hoop ik.
Ik ken alleen de elektra nino, versalab en die tidaka maler die electrisch is zonder retentie. Vandaar dat ik alle electrische malers over 1 kant scheer doserless of met doser. Die malers zijn allemaal gebouwd met een maalkamer bovenop de motor en door een gat in de maalkamer komt het maalsel naar buiten geslingerd = retentie want nooit komt alles eruit. De verbouwing aan jouw faema is buitengewoon en niet standaard.
Wanneer er een motor aandrijving komt voor de mg1 is het een handmaler maar met motorhulp. En de hgone is ook een handmaler zonder retentie maar met een motor zoals van frans ook nog steeds een handmaler met motorondersteuning.
Vandaar mijn omschrijving.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: De MAHLGUT MG-1 handmaler!

Berichtdoor Bluecold » za 06 feb 2016, 10:23

Ik snap je punt zeker. Maar ik ben het nog steeds niet met je eens dat Frans zijn HG-1 een handmaler is met motorondersteuning. Het is gewoon een elektrische maler. En als ik een ratel op mijn Faema zet, dan is het een handmaler. Totdat ik de motor weer aanzet. Dan is het een elektrische maler.
Mijn punt is dat de aandrijvingsmanier in principe los staat van maalkamerontwerp.
Dat de meeste elektrische malers ontworpen zijn waarbij retentievermindering geen belangrijk ontwerpdoel was is een tweede. Daarbij, een beetje retentie inbouwen is een erg makkelijke manier om statisch maalsel tegen te gaan.

Ongeacht de aandrijving vind ik het wel erg fijn om simpel bonen te kunnen wisselen.

Ik vind de MG-1 wel best goed uitgedacht, en het is best duidelijk waarin de premium t.o.v. een Pharos zit.
Is je koffie te zuur?

Is je koffie te bitter?

Is je koffie te intens?

Snap je het allemaal niet meer?

Lees dit

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: De MAHLGUT MG-1 handmaler!

Berichtdoor bobbee » za 06 feb 2016, 11:18

Dank je voor het uitgebreide verslag, ziet er mooi uit!
Ik vraag me wel af in hoeverre deze maler, ehh.....: "geïnspireerd" is door de OE maler?
De Pharos is ook stukken goedkoper, andere doelgroep? Van de mahlgut was ik uiteindelijk overtuigd, zonde dat OE de pharos niet meer heeft ontwikkeld! Ik vind persoonlijk dat de Pharos valt onder prototype en niet een molen die geschikt is voor verkoop...daarom heb ik die ook niet gekocht maar het zijn wel dezelfde maalschijven dus voor het maalsel maakt het niet uit. Ejn tsja, zet een mazzer naast een quamar of compak en zie de gelijkenis... :D
Mijn punt is dat de aandrijvingsmanier in principe los staat van maalkamerontwerp.
Was het maar zo makkelijk, blijkbaar is er maar 1 ontwerp mogelijk want ze haken allemaal terug op hetzelfde...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: De MAHLGUT MG-1 handmaler!

Berichtdoor R&B » za 06 feb 2016, 12:23

Mooie review! :)
Was het maar zo makkelijk, blijkbaar is er maar 1 ontwerp mogelijk want ze haken allemaal terug op hetzelfde...
Toch heeft bluecold gelijk, dat de meeste molen fabrikanten grofweg hetzelfde ontwerpschema gebruiken doet daar niks aan af.

Fabrikanten doen dat (naar mijn idee) omdat het voordelen geeft (bij. degelijkheid aandrijflijn) die prevaleren over nadelen (bijv. retentie), zeker wanneer hun doelgroep een is die minder belang hecht aan dat nadeel.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: De MAHLGUT MG-1 handmaler!

Berichtdoor bobbee » za 06 feb 2016, 12:47

Die electrische malers hebben allemaal retentie. Ik vergelijk ze met de mahlgut mg-1 en geef daarmee aan waarom ik de Mahlgut verkies boven de standaard veelal electrische malers. Waarom een andere fabrikant wat anders op een bepaalde manier produceert en daarvoor kiest is niet waar het nu omgaat.
Noem anders maar een handmaler met veel retentie en electrische malers met 0 retentie die ik nog niet genoemd heb. Maar het wordt wel een beetje kinderachtig en onzinnig nu...
Ik zal het wel veranderen in "standaard veelal electrische malers" om de gemoederen te sussen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: De MAHLGUT MG-1 handmaler!

Berichtdoor bobbee » ma 15 feb 2016, 22:22

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
joostvdb
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 25 mar 2016, 19:30

Re: De MAHLGUT MG-1 handmaler!

Berichtdoor joostvdb » do 07 jul 2016, 22:10

Ik was benieuwd naar de hoeveelheid speling op de as, dus heb ik er een meetklok opgezet.
De as zit boven en onder in bronzen glijlagers, dus heb ik het midden als meetpunt gepakt.
Het verschil in 1 omwenteling is slechts 0,02 mm.
Maalstand op espresso (8,5), filter (16,5) en heel grof (25) maakt geen verschil.
Bij maalstand 2 beginnen de schijven lichtjes aan te lopen en bij 0,5 zitten ze nagenoeg vast.

Op mijn koffiehoekje ligt nu een granieten werkblad zodat de molen met zijn zuignappen mooi op z'n plek blijft staan. Bij hele lichtgebrande bonen is het noeste arbeid!

Ik vind de Mahlgut prachtig gereedschap, gemakkelijk schoon te maken, de maling is heel gelijkmatig en de koffie smaakt fantastisch! Dik tevreden :D

https://youtu.be/z3LG-R7l10A

Afbeelding

Afbeelding
Mahlgut MG-1 #zwart - Knock Feldgrind - Hario V60-01 glass & kettle - Aeropress


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron