Afstelling Comandante Mk3

Gebruikersavatar
pkuiters
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:43

Afstelling Comandante Mk3

Berichtdoor pkuiters » za 12 mar 2016, 15:26

Even wat resultaten van mijn eerste schreden op koffiegebied en een vraag.

Ik probeer de aanpak zoals uiteengezet in de Barista Hustle te volgen. Dus eerst de dose vastzetten - 18g.
Nu bezig de extractie goed te krijgen. Echter ... het startpunt in barista hustle is een "redelijke" maalgraad.
Daar is de eerste extract 1:2 op 27 seconden. Mijn idee, laat ik daar ook eens in de buurt gaan zitten voor we verder pielen.

Dus een paar testjes gedaan met de Comandante Mk3 (elke poging 1 klikje groffer):
  • Eerste poging : 38,7 gram in 125 seconden
  • Tweede poging : 38,1 gram in 60 seconden
  • Derde poging : 35,7 gram in 33 seconden
  • Vierde poging : 34,4 gram in 10 seconden
Dit voelen als behoorlijke sprongen Zijn dit soort resultaten normaal?
Bacchi, Commandante Mk3

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: Afstelling Comandante Mk3

Berichtdoor Bluecold » za 12 mar 2016, 16:24

Waarom 18 gram precies?
Hoe dan ook, lijken wat grote stapjes, maar niet onwerkbaar. half grammetje plus of min houdt de stroming ook wat meer of minder tegen.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Afstelling Comandante Mk3

Berichtdoor Erik82 » za 12 mar 2016, 16:54

Dus elke klik geeft een halvering in tijd voor een 1:2 brew ratio? Dat lijkt me vrij waardeloos als je espresso wil finetunen. Je wil idealiter dat een klik hooguit 3-5s verschil geeft in extractietijd en zeker niet 25s. Wat mij betreft een teken dat de Comandante niet goed genoeg is voor espresso.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
pkuiters
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:43

Re: Afstelling Comandante Mk3

Berichtdoor pkuiters » za 12 mar 2016, 17:10

Waarom 18 gram precies?
Dit is een hoeveelheid die ik veel zie voor de Bacchi. Advies is 15, maar dat is wat dun.
half grammetje plus of min houdt de stroming ook wat meer of minder tegen.
Goed idee, ga ik mee spelen.
Dus elke klik geeft een halvering in tijd voor een 1:2 brew ratio? Dat lijkt me vrij waardeloos als je espresso wil finetunen. Je wil idealiter dat een klik hooguit 3-5s verschil geeft in extractietijd en zeker niet 25s. Wat mij betreft een teken dat de Comandante niet goed genoeg is voor espresso.
Dat was ook mijn gevoel. Dank voor het bevestigen. Op zich wel verrassend, aangezien de Comandante goed aangeschreven staat.
Bacchi, Commandante Mk3

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Afstelling Comandante Mk3

Berichtdoor bobbee » za 12 mar 2016, 17:34

Nu gebruik je ook een Bacchi wat een beetje afwijkend is van een gangbare espresso machine, wellicht dat de commandante daar anders uitpakt...?
Ik gebruik hem niet voor de strega maar alleen voor slow dus kan je niet verder helpen. Als ik tijd en zin heb zal ik eens een bakkie met de strega proberen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
pkuiters
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:43

Re: Afstelling Comandante Mk3

Berichtdoor pkuiters » za 12 mar 2016, 18:47

Ach ja, ik moet ook altijd een beetje moeilijk doen :lol:
Ik pruts nog even verder.
Bacchi, Commandante Mk3

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Afstelling Comandante Mk3

Berichtdoor bvds » zo 13 mar 2016, 12:15

En ik gebruik hem voor mijn Strietman. Geen enkel probleem met vinden van de juiste maalgraad. Natuurlijk is het een voordeel dat ik de druk manueel bepaal. Maar ik mik op een bepaald gevoel in de lever en dus NIET de ene meer met spierballen kracht en de andere keer met een vinger. Ook op KN zijn er genoeg mensen die de Commandante mit viel Spass und Erfolg gebruiken. Kortom ik herken je verhaal totaal niet. En snap ook dat het irritant is.

@Erik: Ik zou niet te snel zijn met dit soort conclusies. Je gaat af op een enkel verhaal. En niet je eigen ervaring. Ik probeer in het algemeen pas een oordeel te vellen als ik een apparaat zelf heb getest. Daarom wissel ik ook zo vaak. Wil het gewoon allemaal testen ;)
Laatst gewijzigd door bvds op zo 13 mar 2016, 12:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Afstelling Comandante Mk3

Berichtdoor bvds » zo 13 mar 2016, 12:19

Overigens gebruik ik de MK3 nu vooral voor Slow Coffee en de Hausgrind voor espresso. Vooral omdat de Hausgrind na inmalen net wat rapper is en de afsteling met de klok iets meer controle geeft. Maar niet omdat de Mk3 op smaak onder doet of niet bruikbaar zou zijn in de espesso range. En voor Slow Coffee vind ik de MK3 duidelijk beter geschikt dan de Hausgrind. Meer smaak.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Afstelling Comandante Mk3

Berichtdoor bobbee » zo 13 mar 2016, 12:45

Is er iemand die hem gebruikt met een E61 zetgroep en pomp?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Afstelling Comandante Mk3

Berichtdoor Erik82 » zo 13 mar 2016, 12:48

@Erik: Ik zou niet te snel zijn met dit soort conclusies. Je gaat af op een enkel verhaal. En niet je eigen ervaring. Ik probeer in het algemeen pas een oordeel te vellen als ik een apparaat zelf heb getest. Daarom wissel ik ook zo vaak. Wil het gewoon allemaal testen ;)
Ik had hier nog niet door dat het om een bacchi ging en niet een halfautomaat. Een handhevel is ook niet een goede test om de stappen te vergelijken. Je wil juist de constante druk van een pompmachine of hevel met veer om een goede uitspraak te doen. Als de stappen dan alsnog groter zijn dan 5s blijf ik bij mijn mening.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron