Doserless maken LSM 96

Gebruikersavatar
MichigAlex
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 mar 2015, 08:17
Locatie: Roosendaal

Doserless maken LSM 96

Berichtdoor MichigAlex » wo 31 mei 2017, 21:25

Hallo allemaal,

Ik heb een likeurtrechter besteld om de LSM te voorzien van een trechter ipv de doser. Een mod die hier en op thuisbarista al vaker is uitgevoerd.

Ik vind het altijd een heel gedoe om de doser mooi schoon te krijgen en afgewogen bonen er als maalsel er weer volledig uit te krijgen. De chute zal ik natuurlijk nog wel schoon moeten blijven poetsen maar dat vind ik niet erg. Schoon poetsen, nog een keer aan/uit en poetsen klaar.

Gaten en uitgang zijn al gemaakt en past super!
Ik vroeg me alleen af hoeveel ruimte er bij jullie zit tussen bovenkant filterdrager (en eventueel de steun) en onderkant opening van trechter. En wat is de diameter van de onderkant van trechter?

Zelf zat ik te denken aan 2cm boven filterdrager om evt nog een funnel te kunnen gebruiken.

Ik hoor graag wat bovenstaande bij jullie malers is. (Mag ook als je een mazzer met trechter bezit Afbeelding)

Als de molen gereed is zal ik wel een paar foto's toevoegen.

Alvast een paar nog met doser:

Afbeelding

Afbeelding
Rocket Mozzafiato Type V, La San Marco SM 96 (Mod) (84mm), Brewista Smart Scale 2

Gebruikersavatar
2.0
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 14 okt 2016, 00:16

Re: Doserless maken LSM 96

Berichtdoor 2.0 » do 01 jun 2017, 08:14

Hoi, leuke aanpassing is dit. Hier ga je erg blij mee zijn. Ik heb hetzelfde gedaan met mijn 95/A. De binnen diameter van het uiteinde is bij mij 1,95 cm, de hoogte boven filterdrager ongeveer 1,5 cm maar dat was lastig meten. Bij mij ging de hoogte eigenlijk vanzelf, als je zorgt dat de bovenkant van de trechter goed gelijk is met maler en je de huidige filterdrager iets inkort, moet het goed gaan. Hier een close-up:Afbeelding

Gebruikersavatar
MichigAlex
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 mar 2015, 08:17
Locatie: Roosendaal

Re: Doserless maken LSM 96

Berichtdoor MichigAlex » do 01 jun 2017, 09:50

Oké bedankt voor je reactie.

Ik ben nog van plan om een nieuwe steun laten snijden en zetten zodat ik de portafilter handsfree kan laten liggen.

Vanavond/morgen maar eens even kijken hoeveel ik er af ga halen aan onderkant om rond de 2cm opening en 2cm ruimte uit te komen.
Rocket Mozzafiato Type V, La San Marco SM 96 (Mod) (84mm), Brewista Smart Scale 2

Gebruikersavatar
MichigAlex
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 mar 2015, 08:17
Locatie: Roosendaal

Doserless maken LSM 96

Berichtdoor MichigAlex » vr 02 jun 2017, 16:27

Weet iemand hoe groot de opening aan de onderkant van de trechter bij een mazzer mini is?

Ik ga de trechter aan binnenkant ook nog wel proberen te polijsten om hem iets gladder te maken.

Alvast bedankt!

Te weinig ruimte voor een eventuele dosing funnel
Afbeelding

Maalsel stapels meteen op met het kleine originele gaatje van 7mm
Afbeelding

2,5cm boven filterdrager geeft ongeveer een opening onderaan de trechter van 2,5cm
Afbeelding
Rocket Mozzafiato Type V, La San Marco SM 96 (Mod) (84mm), Brewista Smart Scale 2

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Doserless maken LSM 96

Berichtdoor Pti » za 03 jun 2017, 08:35

Bij mijn mazzer kony is hij 2 cm dus 2,5 lijkt me ruim voldoende.

Gebruikersavatar
MichigAlex
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 mar 2015, 08:17
Locatie: Roosendaal

Re: Doserless maken LSM 96

Berichtdoor MichigAlex » za 03 jun 2017, 11:26

Net de trechter ingekort met dun slijpschijfje en ging prima! Opening is nu 2,3cm dus zal wel goed zijn. Straks de molen maar eens terug in elkaar zetten. En nieuw steuntje tekenen voor portafilter.
Rocket Mozzafiato Type V, La San Marco SM 96 (Mod) (84mm), Brewista Smart Scale 2

Gebruikersavatar
MichigAlex
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 mar 2015, 08:17
Locatie: Roosendaal

Re: Doserless maken LSM 96

Berichtdoor MichigAlex » wo 07 jun 2017, 21:03

Trechter zit er nu mooi tegenaan. Tussen de chute en trechter heb ik celrubber geplakt om te zorgen dat er geen maalsel tussen schiet. Met het celrubber heb ik ook de trechter aan de onderkant uitgevuld zodat de portafilter een stukje van de molen blijft.

Ik ben alleen nog even aan het puzzelen met de steun voor portafilter. Kan een van jullie de maten X, Y en Z op onderstaande schets voor me nameten bij bijvoorbeeld een mazzer? Dat zou me erg helpen :)

Alvast bedankt weer!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Rocket Mozzafiato Type V, La San Marco SM 96 (Mod) (84mm), Brewista Smart Scale 2

Gebruikersavatar
MichigAlex
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 mar 2015, 08:17
Locatie: Roosendaal

Re: Doserless maken LSM 96

Berichtdoor MichigAlex » vr 09 jun 2017, 07:25

Kan iemand mij nog aan de X Y Z maatjes helpen?
Alvast bedankt!

Afbeelding
Rocket Mozzafiato Type V, La San Marco SM 96 (Mod) (84mm), Brewista Smart Scale 2

Gebruikersavatar
ThomS
Berichten: 20
Lid geworden op: do 14 jan 2016, 21:45

Re: Doserless maken LSM 96

Berichtdoor ThomS » zo 11 jun 2017, 14:04

Wellicht heb je 'm ondertussen al gemaakt, maar zie hier wat foto's met de afmetingen van de portafilterhouder van een Mazzer Mini E:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zelf had ik onlangs ook een trechter besteld (vanuit China) om mijn Compak K6 doserless te maken. Gisteren binnen gekregen en na een paar uurtjes zagen, dremelen en polijsten een heel mooi resultaat. Werkt perfect! Portafilterhouder heb ik verwijderd, aangezien ik de molen nu voor slow coffee gebruik.

Afbeelding
Afbeelding
Espresso: ECM Giotto Premium, Gaggia Factory G106, Compak K6
Filter: Hario V60, Solis Scala 166
Travel/office: Aeropress, Porlex Mini

Gebruikersavatar
MichigAlex
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 mar 2015, 08:17
Locatie: Roosendaal

Re: Doserless maken LSM 96

Berichtdoor MichigAlex » zo 11 jun 2017, 14:36

Super bedankt!! Hier kan ik wat mee.
Komende week tekeningetje afmaken en in de fabriek even laten snijden en zetten.

Ik vind de trechter ook ideaal. Werkt voor mij een stukje sneller en schoner dan met doser. Alleen shute even leeg krabben en klaar.
Rocket Mozzafiato Type V, La San Marco SM 96 (Mod) (84mm), Brewista Smart Scale 2


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten

cron