Niche Zero Grinder

upatamby
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 25 jan 2019, 21:19

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor upatamby » ma 18 dec 2023, 10:26

Mij schiet nog iets te binnen: kan de motor doorgebrand zijn zodat hij nu nog maar op halve kracht draait? Dat zou ook een verklaring kunnen zijn voor het snel vastlopen.
Je zou de machine wat verder kunnen demonteren zodat je de motor ziet. Je kunt dan ook controleren of de motor nog goed bevestigd is, want bij sommige exemplaren schijnen ze de Loctite vergeten te zijn bij de bevestigingsschroeven.
ECM Classika PID met FC | Niche Zero | AeroPress | Gene Cafe CBR-101

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor bobbee » ma 18 dec 2023, 10:38

Wacht even op Niche hun antwoord. Of help ze even te herinneren te reageren als het lang duurt. Ze reageren doorgaans snel.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor bobbee » ma 18 dec 2023, 10:49

Kun je 'm naast een niche bij een ander in de buurt zetten en met dezelfde bonen testen ter vergelijking?
Helaas geen andere koffiemolen ernaast maar misschien wordt het tijd om er een naast te hebben en dan denk ik aan de DF83 V2.
Na kalibratie moet ik de molen minimaal in standje 7 zetten om niet te grof te malen. Ga ik nog wat fijner dan loopt de machine met licht gebrande koffie vast.
Als je de koffie niet fijn genoeg meer kan malen dat zeggen ze dat de maalschijven versleten zijn.
Zou even nadenken over 83mm. Heb ik juist gedaan na overstap van Niche naar df64.

83mm is niet beter dan 64mm. Eigenlijk is 64mm beter. Je kan best een hele grote schijf maken maar als het gat in het midden ook groot is heb je er weinig aan want maaloppervlak is kleiner. Dat is het probleem van 83mm. Daarbij komt ook dat de 83mm ssp schijven veel duurder zijn. 98mm is weer ander verhaal, die hebben wel een kleiner gat in het midden.

Succes met de zoektocht als je die kant opgaat.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

HuibN
Berichten: 118
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor HuibN » ma 18 dec 2023, 13:18

Nieuwe maalschijven geplaatst en het probleem is over. Ik kan weer zo fijn malen dat de koffie te fijn wordt zonder dat de molen vastloopt.
Zo op het oog zie je weinig verschil tussen oude en nieuwe schijven. Met je vinger voel je wel wat scherpte verschil.
Ondanks het plastic schijfje heb ik het idee dat er nu meer popcorn effect is met het malen. Het duurt ook langer.
Toch vreemd dat mijn maalschijven zo snel versleten zijn.
Van Niche kreeg ik vanochtend het commentaar: "Please note setting 0 is not the finest setting you can grind on, so if you need to close to 0 or below 0 that is totally fine." Meer niet.
Gelukkig lijkt erop dat mijn molen het weer doet zoals het hoort.
Bedankt allemaal voor het meedenken, maar voor het voorjaar staat er wel een nieuwe molen op aanrecht. Wellicht de TURIN DF83V
Nurri Leva / Lagom P64 / IKAWA roaster

Gebruikersavatar
robinfcb
Berichten: 322
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 13:55

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor robinfcb » ma 18 dec 2023, 13:22

Kun je 'm naast een niche bij een ander in de buurt zetten en met dezelfde bonen testen ter vergelijking?
Helaas geen andere koffiemolen ernaast maar misschien wordt het tijd om er een naast te hebben en dan denk ik aan de DF83 V2.
Na kalibratie moet ik de molen minimaal in standje 7 zetten om niet te grof te malen. Ga ik nog wat fijner dan loopt de machine met licht gebrande koffie vast.
Als je de koffie niet fijn genoeg meer kan malen dat zeggen ze dat de maalschijven versleten zijn.
Zou even nadenken over 83mm. Heb ik juist gedaan na overstap van Niche naar df64.

83mm is niet beter dan 64mm. Eigenlijk is 64mm beter. Je kan best een hele grote schijf maken maar als het gat in het midden ook groot is heb je er weinig aan want maaloppervlak is kleiner. Dat is het probleem van 83mm. Daarbij komt ook dat de 83mm ssp schijven veel duurder zijn. 98mm is weer ander verhaal, die hebben wel een kleiner gat in het midden.

Succes met de zoektocht als je die kant opgaat.
Volgens mij is de surface area van 83mm wel wat groter dan van 64mm.
- 64mm Italmill (SSP is the same, 3 screw) 1963.39mm sq.
- 83mm Italmill (SSP is the same, 3 screw) 3269.27mm sq.
Via https://www.reddit.com/r/espresso/comme ... omparison/
Bijlagen
c2md7fzkiota1.png
🟤 Ascaso Steel Uno PID × Hedone Honne × Superkop × NanoFoamer PRO 🟤

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor bobbee » ma 18 dec 2023, 13:43

Helaas geen andere koffiemolen ernaast maar misschien wordt het tijd om er een naast te hebben en dan denk ik aan de DF83 V2.
Na kalibratie moet ik de molen minimaal in standje 7 zetten om niet te grof te malen. Ga ik nog wat fijner dan loopt de machine met licht gebrande koffie vast.
Als je de koffie niet fijn genoeg meer kan malen dat zeggen ze dat de maalschijven versleten zijn.
Zou even nadenken over 83mm. Heb ik juist gedaan na overstap van Niche naar df64.

83mm is niet beter dan 64mm. Eigenlijk is 64mm beter. Je kan best een hele grote schijf maken maar als het gat in het midden ook groot is heb je er weinig aan want maaloppervlak is kleiner. Dat is het probleem van 83mm. Daarbij komt ook dat de 83mm ssp schijven veel duurder zijn. 98mm is weer ander verhaal, die hebben wel een kleiner gat in het midden.

Succes met de zoektocht als je die kant opgaat.
Volgens mij is de surface area van 83mm wel wat groter dan van 64mm.
- 64mm Italmill (SSP is the same, 3 screw) 1963.39mm sq.
- 83mm Italmill (SSP is the same, 3 screw) 3269.27mm sq.
Via https://www.reddit.com/r/espresso/comme ... omparison/
Notable takeaways:

- 83mm burrs have a large center hole that make them smaller than 78mm and 80mm burrs. For example, 78mm burrs are 9.2% larger than 83mm burrs despite the difference in diameter.

Dit bedoel ik. Wil je dus erop vooruit gaan pak dan 78 of 80mm maar ipv 83mm kiezen voor 64mm kiezen heeft vele voordelen. Ook zijn de ssp burrs van 83mm 1 op 1 vergroot van 64mm variant terwijl dat voor 83mm niet goed werkt zoals bij 64mm.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor bobbee » wo 20 dec 2023, 13:10

Nieuwe maalschijven geplaatst en het probleem is over. Ik kan weer zo fijn malen dat de koffie te fijn wordt zonder dat de molen vastloopt.
Zo op het oog zie je weinig verschil tussen oude en nieuwe schijven. Met je vinger voel je wel wat scherpte verschil.
Ondanks het plastic schijfje heb ik het idee dat er nu meer popcorn effect is met het malen. Het duurt ook langer.
Toch vreemd dat mijn maalschijven zo snel versleten zijn.
Van Niche kreeg ik vanochtend het commentaar: "Please note setting 0 is not the finest setting you can grind on, so if you need to close to 0 or below 0 that is totally fine." Meer niet.
Gelukkig lijkt erop dat mijn molen het weer doet zoals het hoort.
Bedankt allemaal voor het meedenken, maar voor het voorjaar staat er wel een nieuwe molen op aanrecht. Wellicht de TURIN DF83V
Geweldig dat hij het nu weer goed doet! Duur maar wel gefixed! Afbeelding Enjoy your coffee!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor fransg » wo 20 dec 2023, 13:16

voor het voorjaar staat er wel een nieuwe molen op aanrecht.
Ik zou die nieuwe er gewoon naast zetten.

Na een paar dagen op reis met de Niche heb ik die weer naast de andere gezet, ga ik toch ook weer vaker gebruiken ;-)

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron