Tijd voor een nieuwe maler

Thijn
Berichten: 5
Lid geworden op: di 15 aug 2017, 00:41

Re: Tijd voor een nieuwe maler

Berichtdoor Thijn » di 05 sep 2017, 16:19

Ik vind het een best interessante discussie zo, ik vraag me echter wel af waarom jij (Erik) er zo vanuit gaat dat hij met 2 a 3 jaar aan vervanging toe is. Ik zie niet in waarom een plastic behuizing direct maar wegwerp moet zijn, ik heb zat apparaten staan van plastic die al dik 10 jaar meegaan. Een steentje tussen je bonen is een ander verhaal natuurlijk, maar hoe kan er zo stellig geschreven worden dat een nieuw apparaat na 2 a 3 jaar afgeschreven is?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15136
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Tijd voor een nieuwe maler

Berichtdoor fransg » di 05 sep 2017, 17:12

Men kan die verwachting hebben, gebaseerd op ervaringen met eerdere vergelijkbare malertjes.

Je mag zelf meer optimistisch wezen, dat wordt toegestaan maar als je wil wedden dat het ding het net zo lang volhoudt als een Compak E5 of E8, dan zou ik je die weddenschap afraden.

Erik weet het soms zeer stellig te zeggen, daar kun je bezwaar tegen maken, ik ben er ook weleens beduusd van maar dat de spijker vrij vaak redelijk op de kop wordt getikt is ook een feit.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Tijd voor een nieuwe maler

Berichtdoor Erik82 » di 05 sep 2017, 18:13

Baratza heeft al vele jaren een zeer slechte reputatie voor wat betreft duurzaamheid. Met nagenoeg alle modellen zijn al veel problemen geweest en gaan gewoonweg niet lang mee. Dat is al jarenlang het geval en met elk nieuw model lijkt dit zich te herhalen. Dit was ook weer het geval met de Sette.

Om die reden zou ik persoonlijk nooit een Baratza overwegen. Ja ze presteren overwegend erg goed voor zolang ze het blijven doen. Ik ga dan liever voor een merk wat zich heeft bewezen qua kwaliteit en duurzaamheid.
Ik zie niet in waarom een plastic behuizing direct maar wegwerp moet zijn, ik heb zat apparaten staan van plastic die al dik 10 jaar meegaan.
Dit ging niet over het plastic maar over het niet kunnen vervangen van alleen de buitenste maalschijf waardoor je nagenoeg de halve maler moet vervangen bij een kapotte buitenste maalschijf. Het zou me niks verbazen als je ineens zo 150 euro kwijt bent bij een kapotte maalschijf waar dat bij een normaal design maar 40 euro geweest zou zijn. Hoeft je maar 1 maal te overkomen en je had al beter een maler as de Eureka Atom kunnen kopen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15136
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Tijd voor een nieuwe maler

Berichtdoor fransg » di 05 sep 2017, 19:02

Het zou me niks verbazen als je ineens zo 150 euro kwijt bent bij een kapotte maalschijf
Voor de kleine Vario was ik in de negentig Euro kwijt voor nieuwe schijfjes en nadat die waren geplaatst was het maalsel nog steeds knudde dus ik heb de hele boel weggegeven.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Tijd voor een nieuwe maler

Berichtdoor Erik82 » wo 06 sep 2017, 21:21

Kijk hier eens https://www.home-barista.com/grinders/m ... 48458.html.

Als dit wat gaat worden kun je tegenwoordig van je Mini E of SJ een bijna K30 maken :mrgreen: .
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Tijd voor een nieuwe maler

Berichtdoor R&B » do 07 sep 2017, 17:25

Erik, jij zegt 2-3 jaar en dan moet je een nieuwe kopen.
Het gemiddelde daarvan is 2,5 jaar.

Durf je de weddenschap aan om een zakje bonen (of coupon voor webwinkel) of m'n Sette het nog goed doet na 2,5 jaar gebruik?
Ik heb hem in juni gekocht, dus 2,5 jaar verder zou januari 2020 zijn.
:)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Tijd voor een nieuwe maler

Berichtdoor Erik82 » do 07 sep 2017, 18:08

Ja hoor die durf ik met gemak aan maar dan wel op een eerlijke manier.

Dat betekent dat jou Sette met de originele onderdelen die er nu inzitten het over 2,5 jaar nog geheel naar behoren doen. Een kapotte motor, defect display, verschuivende maalgraad of ander mankement waardoor er onderdelen opgestuurd moeten worden of de maler retour moet/ingeruild wordt betekent dat je af bent.

En dat met een normaal gebruik van ongeveer 2KG aan bonen per maand voor espresso gemalen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Pti
Berichten: 3273
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Tijd voor een nieuwe maler

Berichtdoor Pti » do 07 sep 2017, 18:29

Spannend! Januari 2020 staat genoteerd.

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Tijd voor een nieuwe maler

Berichtdoor Erik82 » do 07 sep 2017, 19:45

Ik ga het nog eerlijker maken aangezien ik best veel mensen ken die een Baratza hebben (gehad) maar niemand bij wie er eentje het 2,5 jaar heeft uitgehouden zonder problemen.

Zodra mijn Olympus binnen 2,5 jaar een probleem heeft ben ik af. Dit aangezien ik iedereen een grote maler aan het aanraden ben omdat die veel langer meegaan.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Pti
Berichten: 3273
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Tijd voor een nieuwe maler

Berichtdoor Pti » do 07 sep 2017, 20:17

Voor 2x de prijs zouden we ook ten minste 2x dat tijdsbestek mogen verwachten toch :lol:


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron