Tijd voor een nieuwe maler

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Tijd voor een nieuwe maler

Berichtdoor R&B » do 07 sep 2017, 21:50

Uiteraard alleen met de originele onderdelen, daar gaat het juist om idd. :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Tijd voor een nieuwe maler

Berichtdoor Erik82 » do 07 sep 2017, 22:59

Leuk experiment :mrgreen:
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
seels
Berichten: 251
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 20:20
Locatie: Turnhout

Re: Tijd voor een nieuwe maler

Berichtdoor seels » ma 11 sep 2017, 11:01

De zenith is er al even. Maar sinds gisteren uitgebreid kunnen testen. Eerste bevindingen; snelle maler. Maar klonterig en blijft veel in chute zitten lijkt mij. Mss nog te fijn aan het malen want doorloop is alles behalve goed. Kan dat de oorzaak zijn ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: RE: Re: Tijd voor een nieuwe maler

Berichtdoor bobbee » ma 11 sep 2017, 12:31

Klontjes verdwijnen als de schijven wat meer ingelopen zijn, hoe heb je retentie bepaald of is het een wilde gok?
Gewoon nog even mee verder spelen en de nieuwe apparatuur leren kennen, het heeft gewoon tijd nodig.
Ik heb de Atom hier staan en die bevalt mij prima.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Tijd voor een nieuwe maler

Berichtdoor Pti » ma 11 sep 2017, 12:34

De zenith is er al even. Maar sinds gisteren uitgebreid kunnen testen. Eerste bevindingen; snelle maler. Maar klonterig en blijft veel in chute zitten lijkt mij. Mss nog te fijn aan het malen want doorloop is alles behalve goed. Kan dat de oorzaak zijn ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ja en het statische en de hoeveelheid fines wordt minder naarmate de maler ingelopen is.

Als je wil kan ik je tegen de verzendkosten een paar kilo gebrande koffiebonen sturen om er doorheen te malen. Je zult zien dat na zo'n 10kg het maalsel steeds fluffyer en gelijkmatiger zal zijn.

Gebruikersavatar
seels
Berichten: 251
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 20:20
Locatie: Turnhout

Re: RE: Re: Tijd voor een nieuwe maler

Berichtdoor seels » ma 11 sep 2017, 13:03

Klontjes verdwijnen als de schijven wat meer ingelopen zijn, hoe heb je retentie bepaald of is het een wilde gok?
Gewoon nog even mee verder spelen en de nieuwe apparatuur leren kennen, het heeft gewoon tijd nodig.
Ik heb de Atom hier staan en die bevalt mij prima.
geen retentie bepaling gedaan maar na het malen er met een ragertje in geweest en dan valt er toch een hele kwak uit, niet gewogen maar is qua schatting toch een drietal gram. maar misschien ook omdat ik wat te fijn maal en omdat hij nieuw is dat er vanboven wat ophoping is?
Ja en het statische en de hoeveelheid fines wordt minder naarmate de maler ingelopen is.

Als je wil kan ik je tegen de verzendkosten een paar kilo gebrande koffiebonen sturen om er doorheen te malen. Je zult zien dat na zo'n 10kg het maalsel steeds fluffyer en gelijkmatiger zal zijn.
Hou ik in gedachte, heb zelf nog een drietal oudere bonen liggen die ik er ook door aan het jagen ben.

nog een klein vraagje: als ik fijner wil malen is dit dan het beste als de schijven draaien?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: RE: Re: Tijd voor een nieuwe maler

Berichtdoor bobbee » ma 11 sep 2017, 13:07


nog een klein vraagje: als ik fijner wil malen is dit dan het beste als de schijven draaien?
Ja! wanneer je fijner gaat afstellen dan moet je dat doen met draaiende maler. Wanneer je dat niet doet klem je als het ware boontjes of maalsel tussen de schijven en zet je hem vast, de motor moet daar dan doorheen malen en dan kan hij vast komen te staan. Kleine minieme verandering kun je wel zo doen zonder dat de maler aanstaat.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
seels
Berichten: 251
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 20:20
Locatie: Turnhout

Re: Tijd voor een nieuwe maler

Berichtdoor seels » ma 11 sep 2017, 17:40

Malen jullie elke keer ook een seconde weg voor je de pf eronder steekt bijvoorbeeld?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: Tijd voor een nieuwe maler

Berichtdoor Jochen_P » ma 11 sep 2017, 18:01

Hangt er een beetje vanaf hoelang hij heeft stilgestaan. 's Morgens doe ik het sowieso, en als ik terugkom van het werk. Als hij slechts een paar uurtjes heeft stilgestaan meestal niet...
Ik maal 0.7 sec denk ik, is bij de Olympus een gram of 3 dacht ik.
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: Tijd voor een nieuwe maler

Berichtdoor Jochen_P » ma 11 sep 2017, 18:02

En het maalsel (en dus ook de extractie) zal beter en beter worden. Ik merkte dat goed na een kilo of 7-8 :)
_____________________________________________________________________________________________

Lelit PL41EM

Eureka Olympus Hi-speed


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten

cron