DIY handmaler

Gebruikersavatar
joostvdb
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 25 mar 2016, 19:30

Re: DIY handmaler

Berichtdoor joostvdb » za 16 sep 2017, 10:14

...
De basis wordt van aluminium wat ik laat (hard)anodiseren, de as van RVS, de afstelmoer van messing, de rest moet ik nog even bekijken.
Ik raad aan om een fijne spoed van de as/afstelmoer te gebruiken zodat je kleine stapjes kunt maken voor espressomaling.
Mijn Mahlgut heeft een spoed van 2 mm. en dat maakt het fijn afstellen voor espresso soms lastig. Op de aflezing zijn de getallen ruim opgezet, dus soms is het gokken als ik de molen van espressomaling naar filter instel om hem vervolgens weer naar espressomaling te zetten.
Mahlgut MG-1 #zwart - Knock Feldgrind - Hario V60-01 glass & kettle - Aeropress

Gebruikersavatar
ArjanV
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 20:03
Locatie: Swifterbant

Re: DIY handmaler

Berichtdoor ArjanV » za 16 sep 2017, 11:56

Ik dacht aan een spoed van 1.5mm, dat lijkt mij een goed begin.

In eerste instantie wil ik de bovenplaat na het anodiseren lasergraveren, de 0-stelling kun je dan opzoeken, die geef je dan bijvoorbeeld een rode stip, espresso, filter en andere afstellingen geef je een ander kleurtje. Of dat goed gaat werken zien we dan wel weer ;)
AV Proto-molen 05.JPG
Cafelat Robot Barista, Technivorm-Mokkamaster Model 68, Hario V60, Hario Buono kettle, Mazzer Mini

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: DIY handmaler

Berichtdoor Erik82 » za 16 sep 2017, 12:48

Vergeet die 1,5mm want dat is al veel te veel. 1mm of kleiner en je zit goed. De Mahlgut (en Lido 2) vond ik niet zo best met 2mm en de HG One was met 1mm en een gigantische diameter goed te doen. Zelfs op de HG One met 1mm spoed was het bereik maar hooguit 40 graden van fijnste tot meest grove espresso maalstand. Met 1,5-2mm is het een ramp om de juiste setting te vinden en zijn aanpassingen in de orde van 1-2 graden wat ook problemen gaat geven met de borging van de maalgraad.

Op de M47 van Kinu zit een 0,5mm spoed en dan heb ik 3 getallen aan espressobereik op 10 voor een volle rotatie. Dat zou dan een bereik van iets meer dan 100 graden zijn maar 0,5mm spoed is bijna niet te doen. Die 1mm is echt wel de ondergrens voor een bruikbare maler voor espresso.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
joostvdb
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 25 mar 2016, 19:30

Re: DIY handmaler

Berichtdoor joostvdb » za 16 sep 2017, 14:44

Die 1mm is echt wel de ondergrens voor een bruikbare maler voor espresso.
Mee eens.
Mahlgut MG-1 #zwart - Knock Feldgrind - Hario V60-01 glass & kettle - Aeropress

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: DIY handmaler

Berichtdoor @3aan » za 16 sep 2017, 15:39

Als je een micrometerverstelling erop maakt dan is de de spoedmaat van minder belang.

Verstuurd vanaf mijn SM-T700 met Tapatalk
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
ArjanV
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 20:03
Locatie: Swifterbant

Re: DIY handmaler

Berichtdoor ArjanV » zo 17 sep 2017, 12:10

Vergeet die 1,5mm want dat is al veel te veel. 1mm of kleiner en je zit goed.
De afstelling wordt traploos, ik weet niet hoe het bij de ander malers is maar bij de HG One zijn het ongeveer 24 stapjes. (als ik het goed gezien heb)
Afbeelding
Dus dat is 15° per stap wat neer komt op 0.04 mm per stap. Als je van 1.5mm spoed uit gaat en een schaalverdeling van 50 streepjes, zoals ik het wil doen, zit je op 0.03 mm per streepje, en dan kun je ook nog tussen twee streepjes in gaan zitten, dus dat zijn kleinere stapjes dan de HG One. Dit neemt niet weg dat het bij een spoed van 1 mm en traploos nog beter wordt ;)

Borging van de stelmoer zie ik geen probleem in.
Cafelat Robot Barista, Technivorm-Mokkamaster Model 68, Hario V60, Hario Buono kettle, Mazzer Mini

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: DIY handmaler

Berichtdoor Erik82 » zo 17 sep 2017, 12:41

Ik had een HG One van de eerste generatie en die was compleet traploos (http://hg-one.com/the-hg-one-grinder/hg ... 012-model/). Wat je aanhaalt klopt ook niet want dat zijn de ingrijppunten (palletjes) waar de burr mount zelf 75 gaten heeft dus 1/75mm per stap (http://hg-one.com/the-hg-one-grinder/hg ... tructions/) "Each mark on the locking ring, indicates a vertical travel of the burr sets of only 1/75 or 0.013 mm."

De Mahlgut had precies wat jij nu omschrijft en die was totaal niet fijn om in te stellen voor espresso. Daar is genoeg over geschreven wereldwijd en andere fabrikanten hebben ook al dezelfde fout gemaakt. Je mag best dezelfde fout maken als andere voor je al hebben gedaan maar daar proberen we je voor te behoeden (het is niet nodig het wiel opnieuw uit te vinden). Zelf een maler ontwikkelen gaat veel tijd en geld inzitten en dan is het wel handig als je niet teveel fouten maakt. Een grotere spoed dan 1mm is gewoon waardeloos voor een espressomaler tenzij je doet wat @3aan aandraagt maar dan maak je je maler weer lastiger om te ontwikkelen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
ArjanV
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 20:03
Locatie: Swifterbant

Re: DIY handmaler

Berichtdoor ArjanV » zo 17 sep 2017, 18:34

Die info had ik nog niet gezien, bedankt voor het delen.
Met goede argumenten ben ik wel over te halen om aanpassingen te doen, beter goed gejat dan slecht bedacht :idea:
Ik ga kijken of wij gereedschap hebben voor een spoed van 1 mm.
Cafelat Robot Barista, Technivorm-Mokkamaster Model 68, Hario V60, Hario Buono kettle, Mazzer Mini

Heseven
Berichten: 96
Lid geworden op: za 30 sep 2017, 17:25
Locatie: Groningen

Re: DIY handmaler

Berichtdoor Heseven » zo 08 okt 2017, 11:24

Ik heb verleden jaar een soortgelijk project ondernomen, voor je het weet ben je aardig wat euro's verder en loop je toch tegen problemen aan die op de tekentafel niet leken te bestaan. :D De keuze voor aluminium is erg slim, ik heb alles uit dik RVS laten laseren, dat was geen leuk kostenplaatje en voor de toepassing compleet overbodig.

Wat voor lagers denk je te gaan gebruiken? Die spelen naast de kwaliteit van je schijven namelijk een belangrijke rol in het geheel.

Edit: ik heb een spoed van 1,75 gebruikt. Een fijne spoed is wel gebruiksvriendelijker, maar met een nauwkeurig mechanisme om alles vast te zetten is dit niet één van de grootste problemen voor een prototype.

Gebruikersavatar
ArjanV
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 20:03
Locatie: Swifterbant

Re: DIY handmaler

Berichtdoor ArjanV » zo 08 okt 2017, 21:33

Wat voor lagers denk je te gaan gebruiken? Die spelen naast de kwaliteit van je schijven namelijk een belangrijke rol in het geheel.

Edit: ik heb een spoed van 1,75 gebruikt. Een fijne spoed is wel gebruiksvriendelijker, maar met een nauwkeurig mechanisme om alles vast te zetten is dit niet één van de grootste problemen voor een prototype.
Ik ga standaard industrie lagers gebruiken, niks bijzonders.
De spoed gaat 1mm worden, beide delen kunnen nu gedraaid worden, in eerste instantie was het huis gefreesd en de stelmoer gedraaid.
De lasergesneden onderdelen zijn ondertussen binnen, zal van de week een foto maken.
Cafelat Robot Barista, Technivorm-Mokkamaster Model 68, Hario V60, Hario Buono kettle, Mazzer Mini


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten

cron