Kinu Traveler; lichtgewicht M47 in een kleiner jasje!

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Kinu Traveler; lichtgewicht M47 in een kleiner jasje!

Berichtdoor bobbee » di 05 feb 2019, 19:32

Voor jou is de kinu de beste optie! Voor de mypressi is de kinu het beste en de comandante is voor filter het beste maar niet veel beter dan de kunu, in dit segment handmalers is de kwaliteit zo hoog dat het altijd wel goed zit. Met de comandante draai je een ongeluk voor espresso door de minder agressieve vertanding van de schijven.
Je hebt de voor jou beste keuze gemaakt.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Kinu Traveler; lichtgewicht M47 in een kleiner jasje!

Berichtdoor Erik82 » wo 06 feb 2019, 09:01

Yes, dat ik hem ook ga gebruiken voor espresso (icm mypressi) op vakantie / trips voor werk. Wilde geen twee malers aanschaffen dus het was de keuze om een commandante voor espresso te gebruiken of de Kinu voor filter. Op basis van ervaringen van anderen leek dat laatste het beste plan van de twee.

Voor welke optie was jij gegaan? Allebei telt niet ;).

Kreeg net trouwens al een berichtje van DHL dat hij morgen bezorgd wordt, dus ik kan sowieso niet meer terug.
Hangt van de verdeling af. Als ik hem 80% thuis voor filter zou gebruiken dan overduidelijk de Commandante want dan zou het zonde zijn om voor de Kinu te kiezen. Als het 50-50 is zou ik er goed over na moeten denken. De Commandante kan namelijk ook espresso dus icm de MyPressi is die goed genoeg, maar voor filter veel beter. Alleen als ik de maler 70% of meer voor espresso zou gebruiken zou ik nog voor de Kinu gaan.

Wat bob dus zegt vind ik te kort door de bocht aangezien je goed naar hoeveelheid gebruik moet kijken. Als je hem een handje vol keren per maand voor espresso zult gebruiken is het geen probleem om dan meer moeite te moeten doen als je daarmee in de overige 95% een veel betere maler hebt voor wat het doel is.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Kinu Traveler; lichtgewicht M47 in een kleiner jasje!

Berichtdoor bobbee » wo 06 feb 2019, 09:23

Ik heb beide malers zelf, comandante en traveler. Traveler moet echt even inmalen maar daarna heb je een top maler voor zowel filter als de mypressi.
De comandante voor Espresso is echt geen pretje, de kinu doet dat veel relaxter en vooral sneller. De versatiliteit en het stukje gebruiksgemak staat boven het beetje verschil met de comandante.
Ik vind jouw stelling veel te kort door de bocht aangezien je beide malers zelf niet hebt of veelvuldig hebt gebruikt.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Kinu Traveler; lichtgewicht M47 in een kleiner jasje!

Berichtdoor Erik82 » wo 06 feb 2019, 12:41

Dus in dat geval kies je voor sporadisch een beetje meer gemak boven een stuk betere koffie in het overgrote van de gevallen? Dat deel vind ik vreemd. De Kinu traveler heeft dezelfde schijven als de gewone M47 dus daar hoef je hem niet voor getest te hebben om te weten wat het resultaat gaat zijn als je wel lange tijd de gewone M47 hebt gehad.

Als je die lijn door zou trekken blijft er weinig meer van alle koffiefora over. Dan zijn singledosemalers en malers met dosers ook onzin want een GOD biedt meer gemak. Het punt retentie is dan ineens geheel van tafel af want je hebt gemak en dat is belangrijker dan verse koffie. Als je er dan 2 achter elkaar zet heb je in dat geval de 2de bak verse koffie en dat is voldoende dus bestaat er geen probleem genaamd retentie. Maakt de wereld wel veel overzichtelijker ;) .

Wellicht is bovenstaand voorbeeld wat overdreven maar komt in essentie op hetzelfde neer. Verreweg het overgrote deel die de handmaler voor filter en "op reis" gaat gebruiken zal hem voor meer dan 90% voor filter gebruiken en slechts een heel klein deel op reis. Net zoals wij thuis geen 40 espresso in een uur maken en dus geen last zouden hebben van retentie. Dan is het een kwestie van de juiste keuze maken op basis van gebruik wat een heel normaal fenomeen is. Je gaat ook geen grote Amerikaanse pickup kopen als je 1 keer per jaar grote dingen moet vervoeren en de rest van het jaar door de binnenstad van Amsterdam moet rijden.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Kinu Traveler; lichtgewicht M47 in een kleiner jasje!

Berichtdoor Capulus » wo 06 feb 2019, 14:25

Dus in dat geval kies je voor sporadisch een beetje meer gemak boven een stuk betere koffie in het overgrote van de gevallen? Dat deel vind ik vreemd. De Kinu traveler heeft dezelfde schijven als de gewone M47 dus daar hoef je hem niet voor getest te hebben om te weten wat het resultaat gaat zijn als je wel lange tijd de gewone M47 hebt gehad.

Als je die lijn door zou trekken blijft er weinig meer van alle koffiefora over. Dan zijn singledosemalers en malers met dosers ook onzin want een GOD biedt meer gemak. Het punt retentie is dan ineens geheel van tafel af want je hebt gemak en dat is belangrijker dan verse koffie. Als je er dan 2 achter elkaar zet heb je in dat geval de 2de bak verse koffie en dat is voldoende dus bestaat er geen probleem genaamd retentie. Maakt de wereld wel veel overzichtelijker ;) .

Wellicht is bovenstaand voorbeeld wat overdreven maar komt in essentie op hetzelfde neer. Verreweg het overgrote deel die de handmaler voor filter en "op reis" gaat gebruiken zal hem voor meer dan 90% voor filter gebruiken en slechts een heel klein deel op reis. Net zoals wij thuis geen 40 espresso in een uur maken en dus geen last zouden hebben van retentie. Dan is het een kwestie van de juiste keuze maken op basis van gebruik wat een heel normaal fenomeen is. Je gaat ook geen grote Amerikaanse pickup kopen als je 1 keer per jaar grote dingen moet vervoeren en de rest van het jaar door de binnenstad van Amsterdam moet rijden.
Volgens mij is voor beide iets te zeggen. Goed dat jullie beide opties geven. Beetje meer gemak vs beetje meer smaak. Volgens mij is ook niet duidelijk hoe veel filter koffie er gezet wordt, dus 95% / 5% is een aanname.

Volgens mij is er ook geen slechte keus.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Kinu Traveler; lichtgewicht M47 in een kleiner jasje!

Berichtdoor bobbee » wo 06 feb 2019, 16:47

Dat probeer ik duidelijk te maken. Kinu is besteld en misschien ook al binnen bij de vraagstelle. Top malertje voor filter en de mypressi! Geen enkele reden om daarover te gaan twijfelen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Kinu Traveler; lichtgewicht M47 in een kleiner jasje!

Berichtdoor Erik82 » wo 06 feb 2019, 18:27

Ik was alleen maar oprecht geïnteresseerd in de afwegingen van Wijmaar en hoe hij tot deze keuze was gekomen. Zeker omdat mensen bekend staan om het doen van impulsieve aankopen en er soms bepaalde zaken over het hoofd worden gezien (ben ik zelf ook eentje van :evil: ). Of de maler al binnen is of niet heeft daar niks mee te maken.

Dat er vervolgens een dergelijke discussie ontstaat was niet nodig. Zeker niet aangezien bobbee ook één van de mensen is die roept dat de Commandante zoveel beter is voor filter dan de Kinu vond ik zijn reactie wat vreemd. Daar wilde ik dan ook meer over weten aangezien het voor mijn gevoel niet klopte.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Kinu Traveler; lichtgewicht M47 in een kleiner jasje!

Berichtdoor bobbee » wo 06 feb 2019, 19:38

Was niet nodig nee maar die discussie ben je zelf gestart, ik snap heus wat je bedoelt maar mijn eerste reactie paar posts terug is nog steeds hoe ik erover denk en vindt jij te kort door de bocht en dat mag natuurlijk maar dat vind ik niet.
De comandante is iets beter voor filter, maar met een mypressi in bezit zou ik zeker niet voor de comandante kiezen. Comandante gebruik ik echt alleen maar voor v60, al het opgiet gebeuren etc..de kinu 100% voor mypressi en ook Aeropress en gabi. Vooral met Aeropress is de kinu ook erg goed.
Ik ben zo'n mafkees die een Comandante en Kinu heeft maar dat verwacht ik niet van een ander haha...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Kinu Traveler; lichtgewicht M47 in een kleiner jasje!

Berichtdoor bvds » do 07 feb 2019, 00:08

Ik ben zo'n mafkees die een Comandante en Kinu heeft maar dat verwacht ik niet van een ander haha...
Je bent niet de enige ;)

Ik vind overigens de Comandante persoonlijk niet een beetje maar duidelijk beter voor filter. Dat neemt niet weg dat je met de Kinu of een van de andere handmalers een uitstekend bakje filter kan maken.

Afhankelijk van de techniek kan ik me er wel wat bij voorstellen dat de verschillen met de aeropress minder uitgesproken zijn dan met een V60 of Chemex om maar iets te noemen.

Hoe dan ook koop je met de Kinu een kwaliteitsproduct en een hele goede allrounder. Dus daar gaat de topic starter veel lol mee beleven. No doubt.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Re: Kinu Traveler; lichtgewicht M47 in een kleiner jasje!

Berichtdoor Wijmaar » do 07 feb 2019, 08:59

Potverdrie, lees je ook even een dagje niet mee, heb je ineens heel wat in te halen :lol: . Ik vind het juist helemaal top dat dit soort uitgebreide, en goed beargumenteerde, discussies hier worden gevoerd. Dat maakt dit forum tot een mega waardevol naslagwerk voor potentiele kopers, en heeft mij de mogelijkheid geboden om een goede start met Espresso te maken. Dus ga er vooral mee door! Dank!

Wat mijn aankoop betreft. Ik denk dat het gebruik ongeveer 50/50 zal zijn. Ik was in eerste instantie op zoek naar een espresso oplossing voor op vakantie / werkgerelateerd reizen, en af en toe eens een andere boon naast de bonen die er in de Atom zitten. Aangezien ik toch al zeker twee maanden geen nieuwe koffie gear had gekocht, speelde het filter plan ook nog steeds een beetje op de achtergrond. Met de Kinu heb ik nu een oplossing voor de espresso, en een mooie start om eens kennis te maken met Filter.

Mocht filter mij enorm bevallen, dan ga ik zeker eens ergens de Kinu vergelijken met de Commandante, en wie weet word ik dan ook wel lid van de club van allebei :lol: . Heeft er iemand in dat geval nog een zolderkamertje ter beschikking, waar ik tijdelijk kan verblijven? Ik vrees dat ik dan namelijk thuis er niet meer in kom.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten

cron