Erik probeer je bericht gewoon eens te nuanceren. SHG is helemaal geen domme marketingterm het is een duidelijke en belangrijke vakterm.
Het klopt dat het wat genuanceerder had gekund, dat was al overduidelijk uit Frans zijn reactie. Toch is Pichichi het hier blijkbaar ook niet helemaal mee eens.
Laat je niet teveel 'misleiden' door de term (Strictly) Hard Bean, het zegt meer iets over de hoogte. In Nicaragua, Mexico worden 'dezelde' bonen van die hoogte (S) High Grown genoemd.
Het is een term die wel iets zegt maar niet heel veel.
Naar mijn opvatting heeft de term SHG vooral betrekking op kwalitatief wat mindere koffie aangezien de term bij de branders van speciality koffie (nagenoeg) niet wordt gebruikt. De lots die niet goed genoeg zijn om afzonderlijk te verkopen worden per deelregio op een hoop gegooid waardoor de exacte herkomst niet zo duidelijk is als bij de betere kleinere lots. Doordat die herkomst niet duidelijk is heb je een dergelijke classificering nodig om koper enigszins gerust te kunnen stellen. Of je er kwalitatief iets aan af kunt leiden is natuurlijk weer een hele andere vraag (vandaar mijn opmerking over een marketingterm). Dit is bij de betere lots niet nodig omdat die informatie veel duidelijker is en dergelijke classificeringen overbodig zijn.