Blow up systeem Atom

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Blow up systeem Atom

Berichtdoor Capulus » za 12 jan 2019, 10:21

Hallo,

Ik kan mij herinneren dat iemand dit systeem aangeschaft heeft, een poosje geleden. Ik ben benieuwd hoe de ervaringen daarmee nu zijn. Is het de (in mijn ogen toch behoorlijke prijs voor wat rubber) investering waard?

Ik ben benieuwd.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Blow up systeem Atom

Berichtdoor bobbee » za 12 jan 2019, 11:45

Het werkt goed hoor! Heb het getest op WOC. Maar als je wilt wisselen van bonen heb je de hopper niet perse nodig als je mijn blaasbalg gebruikt.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Blow up systeem Atom

Berichtdoor Capulus » za 12 jan 2019, 12:04

Het werkt goed hoor! Heb het getest op WOC. Maar als je wilt wisselen van bonen heb je de hopper niet perse nodig als je mijn blaasbalg gebruikt.
Klopt ik heb het ook getest. Ben alleen benieuwd naar iemand die het langdurig heeft gebruikt. Blaasbalg blijft ideaal als je wilt wisselen. Soms heb ik echter maar 1 soort boon en dan vind ik zo'n systeem er wel mooi uitzien en makkelijk.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.

Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...


Roaster: Huky500

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Blow up systeem Atom

Berichtdoor bobbee » za 12 jan 2019, 13:55

Het werkt goed hoor! Heb het getest op WOC. Maar als je wilt wisselen van bonen heb je de hopper niet perse nodig als je mijn blaasbalg gebruikt.
Klopt ik heb het ook getest. Ben alleen benieuwd naar iemand die het langdurig heeft gebruikt. Blaasbalg blijft ideaal als je wilt wisselen. Soms heb ik echter maar 1 soort boon en dan vind ik zo'n systeem er wel mooi uitzien en makkelijk.
Dat is denk ik ook de enige goede rede om er 1 te kopen.
Wel een flink bedrag inderdaad. Bij elektros.it is de zwarte versie stukje goedkoper.

https://www.elektros.it/it/en/spare_par ... _fume.html

En met mailtje vaak nog beetje korting.

Nu hopen dat er iemand reageert die er 1 heeft.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Blow up systeem Atom

Berichtdoor Capulus » za 12 jan 2019, 14:01

Het werkt goed hoor! Heb het getest op WOC. Maar als je wilt wisselen van bonen heb je de hopper niet perse nodig als je mijn blaasbalg gebruikt.
Klopt ik heb het ook getest. Ben alleen benieuwd naar iemand die het langdurig heeft gebruikt. Blaasbalg blijft ideaal als je wilt wisselen. Soms heb ik echter maar 1 soort boon en dan vind ik zo'n systeem er wel mooi uitzien en makkelijk.
Dat is denk ik ook de enige goede rede om er 1 te kopen.
Wel een flink bedrag inderdaad. Bij elektros.it is de zwarte versie stukje goedkoper.

https://www.elektros.it/it/en/spare_par ... _fume.html

En met mailtje vaak nog beetje korting.

Nu hopen dat er iemand reageert die er 1 heeft.
Ja goede tip!

Ik heb veel gezocht naar een mogelijkheid om het zelf te maken. Volgens mij is een stukje rubber dat aansluit op de deksel makkelijk (en goedkoop) te maken als je rubber kan verwerken. Nog niet gelukt.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.

Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...


Roaster: Huky500

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Blow up systeem Atom

Berichtdoor Marcje » za 12 jan 2019, 16:54

Als je kijkt naar het 'systeem' van de Ceado E37Z-Hero, dan is er ook iets alternatiefs te bedenken.

ceado-e37z-hero-03-1523352534.jpg
Volgens mij kun je bijvoorbeeld een voorvork rubber van een motor/brommer gebruiken als basis, en die dan inkorten. Bijvoorbeeld die van een Tomos A3.

tomos_voorvorkrubbers_a3_a35-0-1-2-900x675.jpg
De buitenmaat van de aansluiting moet 50mm zijn (en ik denk overigens dat die van een Tomos te klein is), maar ik heb nu wat vraagjes uitstaan bij verschillende brommerboeren om te kijken of ze iets passends hebben.
Voor die paar euro wil ik wel pogen er een ghetto-style single dose optie van te maken ;)
dus...

Gebruikersavatar
CafeSolo
Berichten: 98
Lid geworden op: di 16 dec 2014, 10:26

Re: Blow up systeem Atom

Berichtdoor CafeSolo » za 12 jan 2019, 19:28

Ik heb dit wel eens ergens zien voorbij komen. Slagroomspuit van Tupperware
Bijlagen
IMG_1594.JPG

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Blow up systeem Atom

Berichtdoor Capulus » za 12 jan 2019, 20:57

Ik heb dit wel eens ergens zien voorbij komen. Slagroomspuit van Tupperware
Dit lijkt mij een prachtige oplossing.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.

Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...


Roaster: Huky500

RikC
Berichten: 148
Lid geworden op: zo 15 jan 2017, 21:57

Re: Blow up systeem Atom

Berichtdoor RikC » zo 13 jan 2019, 07:21

Hoi Capulus,

Dat was ik, gebruik het nu al een tijdje.

Na eerst de indruk te hebben gehad dat ik miskoop had gedaan waarbij ik niet snapte dat het bij de demonstratie op WOC wel werkte kwam ik er achter dat er iets niet helemaal in de haak was met mijn maler. Wat bleek: bij een upgrade van een Atom V1 naar V2 had de dealer de nieuwe clump crusher verkeerd om geinstalleerd.

Ik heb hier ook iets uitgebreider over gepost op HB: https://www.home-barista.com/grinders/e ... 33-30.html

Dit euvel gerepareerd en toen deed blow-up het goed en mijn maler ook beter dan voorheen... win-win dus :-). Uit een reactie op HB maak ik trouwens op dat Eureka later het ontwerp vande Atom iets gereviseerd heeft en verkeerd om instaleren nu überhaupt niet meer mogelijk is.

Maar blow-up... geschikt om te single dosen of retentie naar nul te brengen? In theorie misschien maar in de praktijk wordt het dan een bende van stuifend maalsel zeker als je fijn maalt voor lichte espresso. Achteraf besefte ik dan ook dat de maler die ik op WOC teste waarschijnlijk vrij grof stond ingesteld waarbij dat minder een probleem is. Vergeet het maar als praktische oplossing voor licht gebrande espresso. Maar waar het wel echt erg goed voor is: de maalkamer leeg krijgen bij het wisselen naar een andere koffie. Om de twee, drie weken m'n maler open schroeven is nu verleden tijd. Een grote vooruitgang en daarmee m.i. de uitgave al waard.
Espressomachine: Linea Mini, Malers: etzMAX, Comandante

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Blow up systeem Atom

Berichtdoor bobbee » zo 13 jan 2019, 07:54

Vind het toch wel een te dure oplossing eigenlijk...
Ik kwam nog een oud filmpje tegen die ik had gemaakt toen ik de Strega en Olympus nog had. Dit kost een paar euro en heeft capulus in bezit. Ieder zijn ding maar ik zou liever koffie kopen van die 130 euro Afbeelding

https://youtu.be/NAkCYIZcG2E
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron