Maler voor filter

mmjb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 24 okt 2018, 20:20

Maler voor filter

Berichtdoor mmjb » za 02 feb 2019, 23:00

Goedenavond, naast met regelmaat espresso te zetten vind ik het (steeds) leuker om met filter te experimenteren. Ik heb v60, gabi a en ingeschreven op de gabi b inkoop actie. Zet op dit moment 3 tot 4 keer per dag filter. Uiteraard gebruik ik goede bonen, veelal de bonen van friedhats.

Als maler heb ik nu een lido-e. Werkt op zich prima maar niet altijd even comfortabel en vind het instellen met de lock ring niet fijn.

Ik vind het lastig om de juiste maalgraad te bepalen. In online recepten wordt vaak gesproken over medium, medium fine etc. En als een instelling van een maler genoemd wordt, is dit vrijwel nooit een lido. Vind dat lastig om naar mijn maler te ‘vertalen’.

Nu is mijn vraag of een upgrade van maler zinvol is. Ga ik de overstap naar een kino of commandante (of iets anders) merken in de dagelijkse praktijk (zowel in gebruiksgemak als in koffie resultaat)?


M.vr.gr.
Marcel


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Maler voor filter

Berichtdoor Erik82 » zo 03 feb 2019, 07:21

Instellingen van malers zijn nooit te vergelijken, zelfs niet tussen malers van exact hetzelfde type. Vergeet dat dus en ga gewoon voor doorlooptijd en stuur daarop bij.

Een Kinu gaat geen vooruitgang geven tov de Lido maar de Commandante zeker wel. Daarbij kan ik je zeggen dat je hele goede filterkoffie kunt maken met de Lido.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Maler voor filter

Berichtdoor Fisherman » di 19 mar 2019, 10:46

Ik heb zelf ook de Comandante aangeschaft en ben er zeer over te spreken. Heel anders dan mijn Vario met filterschijven, wat meer helderheid versus de body die de Vario biedt.

Zelf heb ik de Lido nooit geprobeerd maar ik heb wel geleerd dat de kwaliteit van het maalsel ontzettend belangrijk is voor filterkoffie. Hoe minder uniform dit is, hoe meer je dat zal merken in de kop. De Comandante en Vario met stalen schijven hebben voor mij bewezen dat zij een mooi uniform maalsel produceren.

Als ik jou was zou ik beginnen met experimenteren met verschillende maalgraden en kijken wat je lekker vindt. Houd niet teveel vast aan recepten op het internet, dit werkt niet tenzij er toevallig iets tussen staat wat bij jou past. Leuker om dit zelf te ontdekken. Houd eventueel een boekje bij!

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
m1k4
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 22 apr 2019, 19:45

Re: Maler voor filter

Berichtdoor m1k4 » do 25 apr 2019, 20:44

Goed topic wat mooi aansluit op mijn vragen.

De Comandante is kwa prijs nog net tedoen. (Sorry ik heb een gezin met kinderen)
Maar ik wil graag ook met een moccamaster koffie zetten,
gaat dat ook nog lukken met een Comadante of moet ik dan naar een andere maler kijken ?

groetjes

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Maler voor filter

Berichtdoor Fisherman » vr 26 apr 2019, 07:27

https://r.tapatalk.com/shareLink?url=ht ... are_type=t

Zo veel handmalertjes

Had je deze thread al gezien? Bovenin staat een review van verschillende molens door James Hofman. Hij test ook op filterkwaliteit. Maar ja, de Comandante Nitro Blade is veruit mijn favoriet voor filter en daar ga je heul veel plezier aan beleven =)

Elektrisch; Wilfa Svart en Baratza Encore schijnen goed te presteren voor filter én zijn spotgoedkoop. Denk niet dat ze net zo goed zijn als de Comandante voor filter maar de Comandante is dan ook wel top of the bill (past ong. 30 gram koffie per keer in, genoeg voor een kleine halve liter filterkoffie).

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk


All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
m1k4
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 22 apr 2019, 19:45

Re: Maler voor filter

Berichtdoor m1k4 » vr 26 apr 2019, 19:05

Ik heb het topic gezien, maar dacht dat het niet aan sloot op mijn zoektocht.
Dankje voor het wijzen er op , ik ga er naar kijken.

Ik vind Comandante echt heel erg mooi kwa model , een model die ik ook makkelijk mee kan nemen op vakantie.
Helemaal ivm de positieve verhalen.. is dit een aparaatje waar ik gewoon jaren mee kan doen ?

Dan maar 2x malen voor een pot koffie.

Alleen zie ik verschilende uitvoeringen mk3,c40 enz waar moet ik opletten?
en hoelang is het draaien voor 30 gram ?

groetjes


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten

cron