SCAE Gold Cup Grinding Research Report = makkelijk kiezen :)

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13271
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: SCAE Gold Cup Grinding Research Report = makkelijk kiezen :)

Berichtdoor bobbee » di 26 mar 2019, 13:34

Dat proef je ook. Laten we wel wezen, 1 zo'n onderzoek tegen hele hordes mensen die het verschil kunnen proeven...uiteraard na elkaar geproefd. Een espresso ergens gaan drinken en dan bepalen of het plat of conisch gemalen koffie is lijkt mij behoorlijk lastig.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6423
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: SCAE Gold Cup Grinding Research Report = makkelijk kiezen :)

Berichtdoor cremalover » di 26 mar 2019, 13:39

Dat proef je ook. Laten we wel wezen, 1 zo'n onderzoek tegen hele hordes mensen die het verschil kunnen proeven...uiteraard na elkaar geproefd. Een espresso ergens gaan drinken en dan bepalen of het plat of conisch gemalen koffie is lijkt mij behoorlijk lastig.
Ik geloof in het onderzoek.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13271
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: SCAE Gold Cup Grinding Research Report = makkelijk kiezen :)

Berichtdoor bobbee » di 26 mar 2019, 13:52

Dat proef je ook. Laten we wel wezen, 1 zo'n onderzoek tegen hele hordes mensen die het verschil kunnen proeven...uiteraard na elkaar geproefd. Een espresso ergens gaan drinken en dan bepalen of het plat of conisch gemalen koffie is lijkt mij behoorlijk lastig.
Ik geloof in het onderzoek.
Dat doet er niet toe. Feit is dat mensen het verschil proeven afhankelijk van situatie uiteraard! Negeren = de waarheid negeren.

De gebroeders wright werden destijds ook uitgelachen. Hout is zwaarder dan lucht dus vliegen was onmogelijk...Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6423
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: SCAE Gold Cup Grinding Research Report = makkelijk kiezen :)

Berichtdoor cremalover » di 26 mar 2019, 14:03

Dat proef je ook. Laten we wel wezen, 1 zo'n onderzoek tegen hele hordes mensen die het verschil kunnen proeven...uiteraard na elkaar geproefd. Een espresso ergens gaan drinken en dan bepalen of het plat of conisch gemalen koffie is lijkt mij behoorlijk lastig.
Ik geloof in het onderzoek.
Dat doet er niet toe. Feit is dat mensen het verschil proeven afhankelijk van situatie uiteraard! Negeren = de waarheid negeren.

De gebroeders wright werden destijds ook uitgelachen. Hout is zwaarder dan lucht dus vliegen was onmogelijk...Afbeelding
De waarheid ligt in het onderzoek.
Een goed uitgevoerde blinde steekproef.
Zelfs mensen die al jaren koffie uit van alles en nog wat drinken kunnen het niet proeven.Klaar.Bewijs geleverd.Wat wil je nog meer.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13271
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: SCAE Gold Cup Grinding Research Report = makkelijk kiezen :)

Berichtdoor bobbee » di 26 mar 2019, 14:17

Heb je het onderzoek wel gelezen? Helmaal?

Bijvoorbeeld ;
Coffee was brewed on either a Wilfa Svart Presisjon machine filter brewer or a programmable BUNN filter ICB brewer.
• Two different types of filters were used: Wilfa svart presisjon uses standard white paper filters size 4
from supermarket. These were washed with hot water prior to brewing. For the BUNN brewers, official
BUNN paper filters were used. These were used dry due to practicality and the side of the filter being vertical.

Het gaat niet om espresso. Het overgrote deel is water bij filterkoffie dus sterk verdunde koffie waardoor de smaak ook wordt uitgedund. Nu nogmaals het onderzoek maar dan met het extract wat espresso heet.

En zo zijn er nog wel meer punten die bespreekbaar zijn.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6423
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: SCAE Gold Cup Grinding Research Report = makkelijk kiezen :)

Berichtdoor cremalover » di 26 mar 2019, 14:31

Heb je het onderzoek wel gelezen? Helmaal?

Bijvoorbeeld ;
Coffee was brewed on either a Wilfa Svart Presisjon machine filter brewer or a programmable BUNN filter ICB brewer.
• Two different types of filters were used: Wilfa svart presisjon uses standard white paper filters size 4
from supermarket. These were washed with hot water prior to brewing. For the BUNN brewers, official
BUNN paper filters were used. These were used dry due to practicality and the side of the filter being vertical.

Het gaat niet om espresso. Het overgrote deel is water bij filterkoffie dus sterk verdunde koffie waardoor de smaak ook wordt uitgedund. Nu nogmaals het onderzoek maar dan met het extract wat espresso heet.

En zo zijn er nog wel meer punten die bespreekbaar zijn.
Zeker heb ik dat gelezen.
Maar als er verschillen te proeven zijn dan ook bij espresso.Daar ga ik van uit.Uiteindelijk gaat men bij cupping ook uit van filterkoffie.

Wat Wright betreft.
Hij gaf met zijn vlucht aan dat vliegen mogelijk was .Eenduidig bewijs.Immers hij vloog.
Als iemand roept dat hij verschil proeft tussen conisch en vlak is dat een mening.Niet meer dan dat.Zo gekleurd als maar kan.
De blindproef is daadwerkelijk bewijs.En de enige manier om zoiets subjectiefs als smaak te bewijzen.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13271
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: SCAE Gold Cup Grinding Research Report = makkelijk kiezen :)

Berichtdoor bobbee » di 26 mar 2019, 14:44

Uiteraard bedoelde ik met Wright hoe hij werdt benaderd vóórdat hij het bewijs had geleverd.

Verder heb ik er eigenlik niks over te zeggen. Ik heb je net laten zien het het onderzoek is uitgevoerd en daar valt niet veel over te zeggen behalve dat jij en ik, zoals je aangeeft, ergens vanuit gaan. Niet onderzocht of onderbouwd. En cuppen heeft niks te maken met conisch of plat.

Het wordt nu beetje welles/nietes spelletje en ik wil je eigenlijk niet overtuigen of gelijk krijgen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15098
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: SCAE Gold Cup Grinding Research Report = makkelijk kiezen :)

Berichtdoor fransg » di 26 mar 2019, 14:46

smaak blijft een jury-sport

niet zoals verspringen keihard meetbaar

in het algemeen kun je zeggen dat een Nieuwe Zeer Dure Maler veel beter smaakt, zeker als hij zojuist is uitgepakt, en ook wanneer hij net lekker is ingemalen (dwz de eigenaar is er vertrouwd mee, proeft nog steeds de blijdschap van de aanschaf maar het is nog lang geen sleur).
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13271
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: SCAE Gold Cup Grinding Research Report = makkelijk kiezen :)

Berichtdoor bobbee » di 26 mar 2019, 15:45

Ja dat is wel een goede verklaring voor het fenomeen smaak.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6423
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: SCAE Gold Cup Grinding Research Report = makkelijk kiezen :)

Berichtdoor cremalover » di 26 mar 2019, 16:11

smaak blijft een jury-sport

niet zoals verspringen keihard meetbaar

in het algemeen kun je zeggen dat een Nieuwe Zeer Dure Maler veel beter smaakt, zeker als hij zojuist is uitgepakt, en ook wanneer hij net lekker is ingemalen (dwz de eigenaar is er vertrouwd mee, proeft nog steeds de blijdschap van de aanschaf maar het is nog lang geen sleur).
Nagel op de kop.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron