Uittreden olie

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Uittreden olie

Berichtdoor cremalover » wo 13 mar 2019, 10:02

Wat is hierin bepalend?
Bereikte eindtemperatuur of de kleur van de boon?
Ik heb mijn Malabar op de gewenste kleur gebrand.Echter sneller met hogere eindtemperatuur.Ik zie hier en daar een minuscuul druppeltje olie.
Normaal als ik langzamer maar op een lagere eindtemperatuur brand heb ik daar geen last van

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: Uittreden olie

Berichtdoor kilo » wo 13 mar 2019, 17:19

In mijn ervaring is de eindtemperatuur bepalend voor de vorming van oliedruppels. Maar natuurlijk zijn kleur en temperatuur ook gerelateerd.
Malabar gedraagt zich bij mij afwijkend van andere bonen. Ik brand tot voor de 2e krak zonder zichtbare olie, hoogstens een wat “ gematteerde” boon. Bij het bewaren kleuren de bonen na een a twee weken duidelijk donkerder en zie je overvloedig olie uit treden.
Hoelang bewaar je de malabar eigenlijk voor gebruik?
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Uittreden olie

Berichtdoor Pti » wo 13 mar 2019, 18:48

Malabar is een vreemde, maar zweten van olie gebeurt meestal als je met branden boven een bepaalde temperatuur komt. De celmembranen breken dan en de vetten trekken naar het oppervlak waar ze oxideren en ranzig worden.

Zowel een lange langzame branding als een korte intense branding kunnen voor zwetende bonen zorgen. Hoe hoger de eindtemperatuur hoe eerder het zweten begint.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Uittreden olie

Berichtdoor bobbee » wo 13 mar 2019, 19:27

Ik dacht dat het kwam door hoelang /donker je ze brand.
Na 2e krak en de olie komt eruit. Met lichte branding heb ik het niet. Iets te donker en hup, olie.

Verstuurd vanaf mijn SM-N960F met Tapatalk

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Uittreden olie

Berichtdoor Pti » wo 13 mar 2019, 23:15

Tijd zegt -in principe- niks, het is vooral de eindtemperatuur.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Uittreden olie

Berichtdoor bobbee » wo 13 mar 2019, 23:34

Tijd zegt -in principe- niks, het is vooral de eindtemperatuur.
Maar 2e krak hangt toch ook aan de temp/gewicht? Bij sommige bonen begint 1e krak bij 196c en andere bij 202c (Bhemor temperatuur!) en de tijd die ze nodig hebben om die temp te bereiken? Een Braziliaan schiet snel van 1e naar 2e krak en bij mij zit er dan al snel olie op. Ik heb dit zelf zo bedacht hoor als oorzaak. Is dat verkeerd beredeneerd?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Uittreden olie

Berichtdoor @3aan » do 14 mar 2019, 02:34

Ik heb eigenlijk nooit last van (olie) zweten, zodra de eerste krak zich heeft voltrokken, gas op 1 en goed luisteren en proeven en net voor de 2e krak in de ballenbak waar dan de 2e crack zich voltrekt, maar dan ben je al aan het koelen, dus echt met je neus er bovenop, zou je in principe met een Behmor ook moeten kunnen doen, 2e crack deur open en met een flinke koude blower doorkoelen?!

Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Uittreden olie

Berichtdoor bobbee » do 14 mar 2019, 06:01

Ik heb eigenlijk nooit last van (olie) zweten, zodra de eerste krak zich heeft voltrokken, gas op 1 en goed luisteren en proeven en net voor de 2e krak in de ballenbak waar dan de 2e crack zich voltrekt, maar dan ben je al aan het koelen, dus echt met je neus er bovenop, zou je in principe met een Behmor ook moeten kunnen doen, 2e crack deur open en met een flinke koude blower doorkoelen?!

AfbeeldingAfbeelding
Ik heb geen probleem met olie. Ik wil nooit in 2e krak branden. Minuutje in 1e krak en dan haal ik ze eruit. Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Uittreden olie

Berichtdoor Pti » do 14 mar 2019, 08:02

Tijd zegt -in principe- niks, het is vooral de eindtemperatuur.
Maar 2e krak hangt toch ook aan de temp/gewicht? Bij sommige bonen begint 1e krak bij 196c en andere bij 202c (Bhemor temperatuur!) en de tijd die ze nodig hebben om die temp te bereiken? Een Braziliaan schiet snel van 1e naar 2e krak en bij mij zit er dan al snel olie op. Ik heb dit zelf zo bedacht hoor als oorzaak. Is dat verkeerd beredeneerd?
Als je brander maar heet genoeg is kun je binnen enkele seconden bij tweede krak zijn, daarom zegt tijd niets. Het is de temperatuur die bepaald in welke krak je komt en dus in welke mate de bonen gebrand worden.

Natuurlijk staan tijd en temperatuur met elkaar in verband maar dat is brander afhankelijk niet boom afhankelijk.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Uittreden olie

Berichtdoor cremalover » do 14 mar 2019, 08:07

Ik brand vol de tweede crack in.Misschien wel 15 seconden vanaf de eerste crack.Daarna koelen en nooit maar iets van olie.


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron