Steentjes oogst

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Nelus
Berichten: 674
Lid geworden op: za 09 dec 2017, 22:10
Locatie: NH

Re: Steentjes oogst

Berichtdoor Nelus » do 14 mar 2019, 22:40

Dat is inderdaad erg zuur!

Screenshot_20190309-132223.png

Ik viste ooit deze hufters uit de destoner, met middennerf en al net een koffieboon. Ik kan me goed voorstellen dat een dergelijke steen een visuele inspectie gemakkelijk doorglipt...
Sneaky!!
Faema Lambro - Mazzer Major E

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Steentjes oogst

Berichtdoor fransg » do 14 mar 2019, 23:49

Ik werk in de cacao, bij binnenkomst van de cacaobonen worden steen en cacaoboon gescheiden dmv schud en trilzeven. Per 8 uur soms wel 5-6 emmers vol stenen van een vuist groot tot kiezeltjes. Vervolgens worden de cacaobonen gebroken tot snippertjes "nibs". In zeefkasten met afzuiging zó afgesteld op de nibs, wordt nog eens de laatste fractie kiezeltjes gescheiden van het product.

Men denkt in land van herkomst dat deze extra kilo's uitbetaald worden. Integendeel... leuk geprobeerd.
Soms zitten er trouwens ook horloges, trouwringen, aanstekers etc. tussen :D
Wel sneu dat mensen soms een ring verliezen bij het werk! Als wij kaas die kant op sturen moeten we er ook eens wat aardigs in doen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Steentjes oogst

Berichtdoor bobbee » vr 15 mar 2019, 00:03

Ik werk in de cacao, bij binnenkomst van de cacaobonen worden steen en cacaoboon gescheiden dmv schud en trilzeven. Per 8 uur soms wel 5-6 emmers vol stenen van een vuist groot tot kiezeltjes. Vervolgens worden de cacaobonen gebroken tot snippertjes "nibs". In zeefkasten met afzuiging zó afgesteld op de nibs, wordt nog eens de laatste fractie kiezeltjes gescheiden van het product.

Men denkt in land van herkomst dat deze extra kilo's uitbetaald worden. Integendeel... leuk geprobeerd.
Soms zitten er trouwens ook horloges, trouwringen, aanstekers etc. tussen :D
Wauw! Interessant!

En, kun jij ook mooie chocolade leveren? Koffiepraat aanbieding misschien?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Steentjes oogst

Berichtdoor Fisherman » vr 15 mar 2019, 07:28

Heel interessant idee Bob!! Ik lust wel wat lekkere chocolade bij mijn heerlijke koffie.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Nelus
Berichten: 674
Lid geworden op: za 09 dec 2017, 22:10
Locatie: NH

Re: Steentjes oogst

Berichtdoor Nelus » vr 15 mar 2019, 08:34

"Wij" maken geen chocolade, maar verwerken ruwe cacao tot cacaopoeder en cacaoboter. Daartussen zit nog een stap, namelijk vloeibare cacaomassa. Dat gaat naar de chocoladeindustrie. (Cacaomassa met suiker en evt toevoegingen = chocolade)

Leuk proces inderdaad, tevens wordt er een breed spectrum aan kleuren cacaopoeders gemaakt door de cacao voor/tijdens het branden te alkaliseren, zo wordt de cacao donkerder en dieper van smaak. On gealkaliseerd is cacao van nature ca ph 5,5 vanwege de melkzuur fermentatie.

Eigenlijk lijkt het heel erg op koffie (pulping, drogen, branden etc)
Faema Lambro - Mazzer Major E

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Steentjes oogst

Berichtdoor bobbee » vr 15 mar 2019, 11:21

"Wij" maken geen chocolade, maar verwerken ruwe cacao tot cacaopoeder en cacaoboter. Daartussen zit nog een stap, namelijk vloeibare cacaomassa. Dat gaat naar de chocoladeindustrie. (Cacaomassa met suiker en evt toevoegingen = chocolade)

Leuk proces inderdaad, tevens wordt er een breed spectrum aan kleuren cacaopoeders gemaakt door de cacao voor/tijdens het branden te alkaliseren, zo wordt de cacao donkerder en dieper van smaak. On gealkaliseerd is cacao van nature ca ph 5,5 vanwege de melkzuur fermentatie.

Eigenlijk lijkt het heel erg op koffie (pulping, drogen, branden etc)
Gaaf. Ik hou ervan, interessant!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Henrom
Berichten: 134
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 21:30
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Steentjes oogst

Berichtdoor Henrom » vr 15 mar 2019, 17:27

Ik werk in de cacao, bij binnenkomst van de cacaobonen worden steen en cacaoboon gescheiden dmv schud en trilzeven. Per 8 uur soms wel 5-6 emmers vol stenen van een vuist groot tot kiezeltjes. Vervolgens worden de cacaobonen gebroken tot snippertjes "nibs". In zeefkasten met afzuiging zó afgesteld op de nibs, wordt nog eens de laatste fractie kiezeltjes gescheiden van het product.

Men denkt in land van herkomst dat deze extra kilo's uitbetaald worden. Integendeel... leuk geprobeerd.
Soms zitten er trouwens ook horloges, trouwringen, aanstekers etc. tussen :D
Ook ik als hobby brander heb een hekel aan steentjes. Geen geld voor een dure installatie maar beschik over een oude stofzuiger. Werkt perpectAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Steentjes oogst

Berichtdoor Marcje » vr 15 mar 2019, 17:40

Da's we een interessante constructie.
Vis je er vaak steentjes uit?
dus...

Henrom
Berichten: 134
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 21:30
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Steentjes oogst

Berichtdoor Henrom » vr 15 mar 2019, 17:44

Tot nu toe niets maar werkt perfect. Heb een test badge met paar steentjes.
Heb wel een filmpje maar die kan ik blijkbaar niet uploaden

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Henrom
Berichten: 134
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 21:30
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Steentjes oogst

Berichtdoor Henrom » vr 15 mar 2019, 17:49

Was van plan om op basis van dit concept een ontwerp te laten maken. Die max 500 eur kost en geschikt is om badges van ca 5 - 6 kg snel te destonen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk



Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron