Kinu Traveler; lichtgewicht M47 in een kleiner jasje!

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Kinu Traveler; lichtgewicht M47 in een kleiner jasje!

Berichtdoor Fisherman » za 20 apr 2019, 14:31

Ik zit eraan te denken om binnenkort een Flair Espresso te proberen. Ik denk dat de M47 traveler dan een leuke molen is om naast de Comandante te hebben. Ben benieuwd hoeveel moeite het kost om redelijk lichtgebrande bonen voldoende fijn te malen, wat is jullie ervaring hiermee?

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Kinu Traveler; lichtgewicht M47 in een kleiner jasje!

Berichtdoor Capulus » za 20 apr 2019, 15:55

Ik zit eraan te denken om binnenkort een Flair Espresso te proberen. Ik denk dat de M47 traveler dan een leuke molen is om naast de Comandante te hebben. Ben benieuwd hoeveel moeite het kost om redelijk lichtgebrande bonen voldoende fijn te malen, wat is jullie ervaring hiermee?

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
Mijn ervaring is dat 1 a 2 espresso per dag prima te doen is, afhankelijk van of je moeite erin wil steken.
Als je visite krijgt en 3 espresso achter elkaar moet malen is de lol er snel af. Ik merk dat in het begin het prima is, maar even later je toch soms de koffie overslaat omdat het iets te veel moeite is.
Kortom, malen gaat prima(Wel even kracht zetten) maar de drempel voor een kopje koffie zetten gaat wat omhoog. Dat moet je afwegen.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

Pti
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Kinu Traveler; lichtgewicht M47 in een kleiner jasje!

Berichtdoor Pti » za 20 apr 2019, 17:06

Ik had de Kinu m47 mee op vakantie maar voor espresso had ik er vrij snel de P in. Gebrek aan toewijding misschien, maar als je toch iets meeneemt met een stekker namelijk de mini gaggia, dan kun je net zo goed ook een electrische molen meeslepen.

Ik vond niks vervelender dan na anderhalve minuut malen op een medium gebrande (maar kneppelharde hoog gekweekte) Costa Rica erachter te komen dat je maling net te grof of fijn is. En dan weer met dat ding in de weer te moeten terwijl je betere wederhelft mompelt dat ze nog wel een cappuccino zou lusten. Ik heb na enkele dagen de mini gaggia aan de kant gesme...geschoven en de moka-pot en aeropress uit de dakkoffer gevist. De maling luistert dan een stuk minder nauw en je serveert grotere porties in één keer, het is immers vakantie.

Handmalers zijn top, maar wat mij betreft absoluut niet voor espresso.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6422
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Kinu Traveler; lichtgewicht M47 in een kleiner jasje!

Berichtdoor cremalover » za 20 apr 2019, 17:10

Ik had de Kinu m47 mee op vakantie maar voor espresso had ik er vrij snel de P in. Gebrek aan toewijding misschien, maar als je toch iets meeneemt met een stekker namelijk de mini gaggia, dan kun je net zo goed ook een electrische molen meeslepen.

Ik vond niks vervelender dan na anderhalve minuut malen op een medium gebrande (maar kneppelharde hoog gekweekte) Costa Rica erachter te komen dat je maling net te grof of fijn is. En dan weer met dat ding in de weer te moeten terwijl je betere wederhelft mompelt dat ze nog wel een cappuccino zou lusten. Ik heb na enkele dagen de mini gaggia aan de kant gesme...geschoven en de moka-pot en aeropress uit de dakkoffer gevist. De maling luistert dan een stuk minder nauw en je serveert grotere porties in één keer, het is immers vakantie.

Handmalers zijn top, maar wat mij betreft absoluut niet voor espresso.
Ik draai met mijn Timermore 150 x voor 12 gram espressomaling.Voor filter vind ik dat ding zeer geschikt.Ligt erg lekker in de hand.

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Kinu Traveler; lichtgewicht M47 in een kleiner jasje!

Berichtdoor Fisherman » za 20 apr 2019, 18:14

Ik vermoedde zoiets al inderdaad. Dat stukkie malen en er dan achterkomen dat je de verkeerde maalgraad hebt, zou de lol er snel af zijn. Maar om nou gelijk weer een elektrische molen te kopen, dat is zeer zeker mijn intentie niet. Niet om de centen overigens want een BB005 heb je gemakkelijk onder de €150,-

Misschien maar eens wachten op een leuk tweedehandsje. Bevalt het niet, gaat de hele boedel gewoon weer weg =). De Comandante voorzien van Redclix zou ook nog een reële optie zijn, maar dan ben ik continue aan het zoeken voor de juiste instellingen voor filter/espresso.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6422
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Kinu Traveler; lichtgewicht M47 in een kleiner jasje!

Berichtdoor cremalover » za 20 apr 2019, 19:13

Als je op vakantie bent ga je trouwens toch niet zelf espresso maken? :mrgreen:
Duik je gewoon eren espressobar in.

Ik maak al 25 jaar mijn eigen pasta.Maar om nou op vakantie harde tarwe te kopen en een deegbal te kneje?Niet echt.

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Kinu Traveler; lichtgewicht M47 in een kleiner jasje!

Berichtdoor Fisherman » za 20 apr 2019, 19:17

Als je op vakantie bent ga je trouwens toch niet zelf espresso maken? :mrgreen:
Duik je gewoon eren espressobar in.

Ik maak al 25 jaar mijn eigen pasta.Maar om nou op vakantie harde tarwe te kopen en een deegbal te kneje?Niet echt.
Ik wil toch nog wel graag een keer bij een rustig beekje of in een mooie vallei een bakje koffie brouwen en genieten van de omgeving. Werkelijk waar een bucketlist item wat mij betreft. De gear gaat sowieso mee op vakantie, volgende maand. Of het gaat lukken allemaal is een tweede.

Zelf pasta maken is dan een ander verhaal, haha. Die ambitie heb ik niet buiten thuis om.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Pti
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Kinu Traveler; lichtgewicht M47 in een kleiner jasje!

Berichtdoor Pti » za 20 apr 2019, 19:30

Als je op vakantie bent ga je trouwens toch niet zelf espresso maken? :mrgreen:
Duik je gewoon eren espressobar in.

Ik maak al 25 jaar mijn eigen pasta.Maar om nou op vakantie harde tarwe te kopen en een deegbal te kneje?Niet echt.
Jij hebt overduidelijk nog nooit een koffie besteld in Frankrijk, laat staat espresso :mrgreen:

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Kinu Traveler; lichtgewicht M47 in een kleiner jasje!

Berichtdoor GuidovW » za 20 apr 2019, 20:50

Ik vermoedde zoiets al inderdaad. Dat stukkie malen en er dan achterkomen dat je de verkeerde maalgraad hebt, zou de lol er snel af zijn. Maar om nou gelijk weer een elektrische molen te kopen, dat is zeer zeker mijn intentie niet. Niet om de centen overigens want een BB005 heb je gemakkelijk onder de €150,-

Misschien maar eens wachten op een leuk tweedehandsje. Bevalt het niet, gaat de hele boedel gewoon weer weg =). De Comandante voorzien van Redclix zou ook nog een reële optie zijn, maar dan ben ik continue aan het zoeken voor de juiste instellingen voor filter/espresso.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Zoals je leest is het heel persoonlijk.
Dat zul je zelf moeten afwegen.

Ik maal al een aantal jaren met de hand en het laatste jaar met de Kinu M47.
Dat bevalt me prima, alhoewel 5 espresso's soms wel veel voelt....
Maar als dat het geval is, laat ik vaak mijn gasten malen, die vinden het nog leuk :lol:

Lichte brandingen malen wel echt zwaarder dan donkere.
Het is natuurlijk een beetje overdreven dat je er na een anderhalve minuut malen achter komt dat de koffie niet smaakt....
Zo snel gaan de boontjes in kwaliteit niet achteruit en de maler verloopt niet :!:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13271
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Kinu Traveler; lichtgewicht M47 in een kleiner jasje!

Berichtdoor bobbee » za 20 apr 2019, 22:08

Voor filter malen met de hand vind ik persoonlijk geen enkel probleem. Voor espresso malen met de hand wel, het is wel even malen. Ik doe het wel omdat het wel leuk is om een keer op locatie en espresso te brouwen met de Mypressi twist en m47 traveler in mijn geval. Ik brand de koffie dan wel liefst een slagje donkerder omdat dat de inspanning te goede komt.
Het is ook belangrijk om de "slag" te pakken te krijgen. Beste is om je handen tegelijk tegen elkaar in te draaien net zoals je met je voeten doet tijdens fietsen.
Ik ben erachter dat het op deze manier en met een niet te lichte roast best te doen is. De m47 (traveler) hebben ook nog die fijne duim - stop zodat je niet krampachtig de maler moet vast klemmen!
Je mag mijn Kinu's testen maar ik weet niet of je weleens in Emmen komt.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Erik82 en 35 gasten

cron