Re: Een volautmaat, maar welke dan?

21
Leuke machine voor dat geld. Kosten nieuw zeker 750 Euro dus je kan er best wat aan opknappen indien nodig. Het koffiegedeelte werkt met een aluminium blok dat warm gemaakt wordt. Daardoor lopen koperen leidingen waar het water door gepompt wordt wat dan uiteraard razendsnel heet is. Noemen ze een thermoblock. Voordeel is geen stilstaand water dus minder kans op verkalking. Stoompijp wil wel eens gaan lekken onder het koffie zetten als ze ouder worden. Dit komt omdat in de stoompijp een ventiel zit. Staat deze naar binnen gedraaid dan moet ie dicht zijn en naar buiten gedraaid dan moet ie heet water leveren. Dat ventiel verslijt. Verder willen de molens in deze machines wel eens vast gaan zitten op de maalgraad verstelling. Komt meestal door oude koffieprut.
Succes met opknappen is een leuk project wat de moeite wel waard is.
Euroquick (quickmill) of Evermes (La Messoni) kunnen je aan onderdelen helpen.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s

22
Deze machine toch maar niet aangeschaft, verkoper stuurde nogal agressieve mail. Dus nu op zoek naar een espresso machine. Ik denk dat het de keuze gaat worden tussen een quickmill 3035, een expobar pulser of een expobar lever. Morgen ga ik testen. Als jullie suggesties hebben ik lees ze graag.

23
Beetje mosterd na de maaltijd (poosje niet online geweest), maar hier ook nog een duit van mij in het zakje:
Als ik de Nivona 7xx serie zie, lijkt die echt sprekend op mijn Bosch Benvenuto B30!
Zelfde plaatsing van de knopjes aan de voorkant, zelfde uitneembare zetgroep, zelfde specificaties en ze komen uit dezelfde fabriek!

Zijn het dan eigenlijk dezelfde machine's? Ik denk het wel, ook Siemens heeft een gelijkende serie.
Qua prijs is er wel een duidelijk verschil: de Nivona is ca 50% duurder (€750 vs €500).

24
jabas schreef:Deze machine toch maar niet aangeschaft, verkoper stuurde nogal agressieve mail. Dus nu op zoek naar een espresso machine. Ik denk dat het de keuze gaat worden tussen een quickmill 3035, een expobar pulser of een expobar lever. Morgen ga ik testen. Als jullie suggesties hebben ik lees ze graag.
Aggressief?

25
pete vroeg me in een PM hoe of ik tevreden ben over mijn aasnchaf van de WMF 100 Pro. Omdat ook anderen mogelijkerwijs geïnteresseerd zijn, zal ik mijn antwoord hier, bij het oorspronkelijke onderwerp plaatsen.
Hallo,

Na je uitvoerige uitleg over het proces hoe je tot de keuze bent gekomen ben ik erg benieuwd hoe het nu bevalt na een hele tijd het apparaat gebruikt te hebben ? Ik ben zelf ook op onderzoek naar een dergelijke machine en de functies spreken me erg aan maar alvorens ongeveer het dubbele van andere apparaten uit te geven ga je natuurlijk eerst eens kijken of het dat waard is. In het kort: ben je nog steeds zo enthousiast als toen je het apparaat kocht en beveel het aan anderen aan ?

Bij voorbaat dank voor een reactie

Peter
Ik ben zeer tevreden over de WMF 1000 Pro en heb zeker geen redenen om hem iemand af te raden. Aanraden is lastig, omdat veel afhangt van je eisen, wensen en budget. Bovendien is de WMF het eerste en enige apparaat dat ik ooit heb gehad en kan ik dus geen objectieve vergelijking maken met andere apparaten. Waarschijnlijk is het prijskaartje voor velen de belangrijkste overweging om hem niet aan te schaffen. Voor mij was het dat niet en daar heb ik geen spijt van.

De machine heeft me tot nu toe niet in de steek gelaten en zet een uitstekende bak koffie. Toegegeven, ik drink het vaakst een "gewone" café crème, maar ook de espresso, cappuccino en latte macchiato zijn wat mij betreft prima. Ik moet er wel bij zeggen, dat ik alleen goed kwaliteit bonen gebruik (dank je Folkert).

Een echte criticus zal ongetwijfeld het een en ander aan te merken hebben. Zo zou het melkschuim op de cappuccino en latte macchiato misschien iets mooier kunnen, maar wellicht ligt dat ook aan de vetarme melk die ik gebruik. Voor wat betreft de smaak ben ik tevreden, alhoewel ook die ongetwijfeld beter kan. Ik heb echter nog nooit de tijd genomen, om eens flink te experimenteren en de boel echt optimaal af te stellen. Dat zou best nog wel eens wat verbetering kunnen opleveren. Maar zelfs zonder dat, is het resultaat naar mijn smaak over het algemeen minstens zo goed als in de meeste horecagelegenheden en soms zelfs beter. Maar smaken verschillen natuurlijk :)
Laatst gewijzigd door pjdevries op di 01 sep 2009, 08:49, 1 keer totaal gewijzigd.
WMF 1000 Pro - Compak K10