Hi allemaal

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Pascal457
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 07 okt 2019, 10:54

Hi allemaal

Berichtdoor Pascal457 » za 12 okt 2019, 20:26

Hi allemaal,

Ik ben Pascal, 45 jaar samenwonend met mijn vriendin en zoontje.
Hou van varen, speel regelmatig een rondje golf en bij mooi weer gaat de BBQ aan.

Ik ben altijd een koffiedrinker geweest maar pas begin dit jaar heb ik mijn eerste 'echte' espressomachine gekocht; een jong gebruikte Rancilio Silvia V5 met een even jonge Rancilio Rocket grinder. Ik dacht hiermee een machine gekocht te hebben waar ik het minstens 5 jaar mee zou uithouden... niet dus, het bloed kruipt en een upgrade is nabij :)

De eerste kilo's koffie heb ik zo door de gootsteen kunnen spoelen maar nu ben ik op een punt gekomen waarin ik een beetje een idee heb waar ik mee bezig ben. Af en toe lukt het om een koffie te zetten waar ik écht blij van word, vaak ook net niet maar het leerproces is ook heel leuk.

Om het leven wat makkelijker te maken wil ik nu naar een machine met dubbele boiler, niet alleen om sneller meerdere cappuccino's te zetten maar juist ook om meer constantheid te krijgen in mijn single shots. Ik zit vanwege de prijs/kwaliteit verhouding te denken aan een (nieuwe) Brewtus IV. Mijn Silvia gaat dan de deur uit.

Dan komt dan eigenlijk direct mijn eerste vraag: is het handig om mijn maler ook direct te vervangen? Ik lees overal dat de invloed van de maler groter is dan die van de machine en je kan het zo gek maken als je wilt. Ik weet dat veel puristen grinders hebben van vele malen mijn budget maar als ik geld ga uitgeven dan zal dit zo in de EUR 350-400 range liggen.

Qua esthetiek neig ik sterk naar de Eureka Mignon malers. Zou dit een daadwerkelijke upgrade zijn welke ik ga merken of moet ik juist naar een andere maler kijken (of kan ik dan net zo goed mijn Rocket houden)?

Mijn bonen voor espresso haal ik over het algemeen vers bij lokale branderijen in Amsterdam (Rum Baba is favoriet) maar als ik cappuccino's maak dan gebruik ik de standaard Segafredo uit de supermarkt.

Als je vragen hebt, stel ze gerust! dat zal ik namelijk ook doen.

Gr,
Pascal

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Hi allemaal

Berichtdoor fransg » za 12 okt 2019, 23:56

Welkom Pascal, en veel plezier met de (weg langs de) upgrades!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Hi allemaal

Berichtdoor GuidovW » zo 13 okt 2019, 09:16

Welkom op het forum, Pascal. :)
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1501
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Hi allemaal

Berichtdoor Dirk Jan » zo 13 okt 2019, 09:52

Welkom en veel plezier op de koffie-weg.

Groet,
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Hi allemaal

Berichtdoor Keyser » zo 13 okt 2019, 09:55

Welkom Pascal! Ik hoop dat je hier veel plezier beleefd

Gebruikersavatar
Powerreserve
Berichten: 171
Lid geworden op: za 08 jun 2019, 12:55

Re: Hi allemaal

Berichtdoor Powerreserve » zo 13 okt 2019, 17:27

Van harte welkom & succes alvast met je toekomstige upgrade naar mooiere spulletjes...


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Life is too short for mediocre coffee

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Hi allemaal

Berichtdoor bobbee » zo 13 okt 2019, 18:49

Welkom.

Ja je maler upgraden is een logische stap die je snel beter resultaat gaat geven.
Maar je wisselt van koffie, hoe doe je dat met jouw maler? Want wisselen gaat niet makkelijk en als het al lukt moet je ook de maalkamer en chute schoonmaken. Anders krijg je de vieze oude smerige droge bittere supermarkt koffie gemixt met de verse koffie van jouw Amsterdamse brander in je espresso.
Wil je lekker kunnen wisselen tussen koffie dan zoek je het beste en Single dosing maler, dus niet een "grind on demand" want die lost het probleem van oude koffie in je koffiemaler niet op.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pascal457
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 07 okt 2019, 10:54

Re: Hi allemaal

Berichtdoor Pascal457 » zo 13 okt 2019, 20:41

Dank jullie allen!

@bobbee

Met mijn huidige maler maal ik, om het restant van de oude bonen te verwijderen, eerst een kleine hoeveelheid van de bonen waar ik koffie mee ga zetten. Daarmee hoop ik eea mee schoon te ‘spoelen’. Dan weeg ik 14-16 gr bonen waar ik koffie mee ga zetten.

Ik heb verder geen bonen in de hopper. Ik denk daarom ook dat een maler met doser niet voor mij geschikt is.

Zijn er binnen mijn budget (350-400) nieuwe malers te verkrijgen waar ik een verschil mee ga merken t.o.v. mijn huidige -Rocky- grinder? Of kan ik dan beter gaan voor een knappe gebruikte? Enige voorwaarde is dat hij niet zo groot is.

Thanks!
Pascal



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Hi allemaal

Berichtdoor bobbee » zo 13 okt 2019, 21:05

Ok. Dan is dat duidelijk.

Binnen jouw budget is niet veel mogelijk. Ik zou je de Niche Zero aanraden omdat ik die uit eigen ervaring kan aanraden.
De baratza sette heb ik zelf nooit gehad. Ik weet alleen dat hij veel herrie maakt, verder kan ik er niks van zeggen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Hi allemaal

Berichtdoor Capulus » zo 13 okt 2019, 21:15

Ok. Dan is dat duidelijk.

Binnen jouw budget is niet veel mogelijk. Ik zou je de Niche Zero aanraden omdat ik die uit eigen ervaring kan aanraden.
De baratza sette heb ik zelf nooit gehad. Ik weet alleen dat hij veel herrie maakt, verder kan ik er niks van zeggen.
De Sette geeft goed maalsel, maar heeft ook erg veel retentie wanneer de kamer dichtslibt. Die zou ik in jouw geval ook niet adviseren. Wachten of een goede aanbieding hier op het forum, de Niche of je budget verhogen zou ook mijn advies zijn. Verder zou ik geen supermarktbonen gebruiken voor een lekkere cappuccino, maar daar zul je vast goede redenen voor hebben.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron