Jaja, daar ben ik dan!

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Sparky666
Berichten: 13
Lid geworden op: do 21 nov 2019, 21:07

Jaja, daar ben ik dan!

Berichtdoor Sparky666 » zo 12 jan 2020, 19:52

Bij deze zal ik mijzelf eens voorstellen, wel zo netjes toch? De naam is Mark, 38 jaar oud en ben een paar jaar geleden een beetje in de koffiewereld gerold. Begonnen met een Rancilio Silvia V3 en een isomac malertje. Na een beetje aanrommelen en wat gelezen te hebben over de veel te hoge druk waarmee deze machines de fabriek uit komen, besloten om er een manometer bij te plaatsen. En inderdaad, de druk stond volgens mij op 11 bar ofzo. Die dus terug geregeld naar 9,5 bar en vandaar uit verder geëxperimenteerd. Niet veel later heb ik er een PID controller ingebouwd. Dat was de beste upgrade tot nu toe. Daarna nog een verzonken schroef gemonteerd in het douche scherm, omdat de originele steeds een diepe afdruk in de puck achterliet.
En dan lees je ineens dingen over malers en hoe belangrijk die eigenlijk zijn. Toch maar eens wat maalsel uit de Isomac op een a4tje uitgestrooid en tja, dan zie je toch veel ongelijke korrels. Dus er moest een andere maler komen. Dat is uiteindelijk een Mazzer mini electronic geworden.

Toen kwam er een weegschaal bij en nog wat meer ingelezen over brewratio's en doseringen. In het standaard filterbakje past met moeite 16 gram, dus kwam er een naked portafilter bij met een 21 grams filterbakje.

En toen kwam het grote schrikmoment van rondspuitende koffie! Er gaat ineens vanalles mis! Veel channeling rond de rand, ongelijke extractie, etc. Toch maar eens beter verdelen en preciezer tampen. Dat maakt een wereld van verschil zeg. Dan denk je dat je al wat jaartjes ervaring hebt en het al aardig goed doet en dan dit. Dat was een wijze les.

En nu wil ik een stap verder. Aangezien er hier nogal wat cappuchino's gedronken worden is een HX machine met E61 zetgroep toch iets wat er binnenkort in huis komt.

Groet, Mark

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Jaja, daar ben ik dan!

Berichtdoor bobbee » zo 12 jan 2020, 20:27

Welkom Mark!
Dank voor je leuke introductie.
Ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat aanschaffen als volgende machine en misschien ook maler.

Grt
Bob
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Jaja, daar ben ik dan!

Berichtdoor Marcje » zo 12 jan 2020, 20:31

Welkom!
Leuke weg heb je al afgelegd. Ik heb ook nog een oude Silvia met PID (voor op vakantie), maar de koffie die daar uit komt is ook nog steeds erg goed! (eigenlijk net zo lekker als uit m'n eerste HX machine ;) )
dus...

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Jaja, daar ben ik dan!

Berichtdoor Pti » zo 12 jan 2020, 22:33

welkom

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Jaja, daar ben ik dan!

Berichtdoor GuidovW » ma 13 jan 2020, 20:46

Ha ha, mooi verhaal zeg!
Welkom Mark. :lol:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Jaja, daar ben ik dan!

Berichtdoor Keyser » ma 13 jan 2020, 23:12

Welkom Mark

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Jaja, daar ben ik dan!

Berichtdoor gilleko B. » do 16 jan 2020, 07:44



Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Sparky666
Berichten: 13
Lid geworden op: do 21 nov 2019, 21:07

Re: Jaja, daar ben ik dan!

Berichtdoor Sparky666 » zo 19 jan 2020, 21:28

Nou, die HX machine is er hoor. Ik heb een jong gebruikte Bezzera Giulia gekocht. Ik ben er helemaal blij mee. :D :D

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Jaja, daar ben ik dan!

Berichtdoor fransg » zo 19 jan 2020, 22:39

Gefeliciteerd!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Jaja, daar ben ik dan!

Berichtdoor gilleko B. » zo 19 jan 2020, 22:56

Leuk om te lezen! Altijd spannend zo'n nieuw masjien. Goede molen heb je al. Succes!

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk



Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron