Bezerra Unica: PID-probleem

Stef Pillaert
Berichten: 7
Lid geworden op: za 04 apr 2015, 21:25

Bezerra Unica: PID-probleem

Berichtdoor Stef Pillaert » di 24 mar 2020, 19:39

Gegroet,
onze Bezzera Unica heeft een probleem, dat om de twee jaar zowat lijkt terug te keren: warmt mooi op tot ingestelde 92°, maar eens die temperatuur bereikt, blijft hij op 92° staan. Machine koelt ondertussen af, maar blijft 92° aangeven. Boiler warmt dus niet meer op.
Nog gekker: machine afzetten, ganse dag laten rusten, weer aanzetten (volledig koud), en temp. geeft onmiddellijk weer 92° aan (!). Machine blijft dan ook gewoon koud, weigert op te warmen.
We hebben dit twee jaar geleden ook al eens gehad, toen PID moeten vervangen, maar zelfs met nieuwe PID gebeurde dit soms nog wel eens. Dan ooko maar eens temperatuurprobe vervangen, loste dergelijke problemen ook weer op.... voor een tijdje... en nu is het weer van dat!
PID is van het merk Gicar.
Hoe komt dit? Ligt het nu eigenlijk aan de PID, of de probe? Of beide?
Lijkt me toch niet normaal dat we hier blijven mee sukkelen: telkens werkt het toestel lange tijd perfect, en dan gebeurt het weer opnieuw..
Enig idee of dit op te lossen is? Is de kwaliteit van die PID (of probe) echt zo slecht? Kan ik die PID resetten?
Bedankt,
Stef

michel77
Berichten: 14
Lid geworden op: do 27 jul 2017, 17:12

Re: Bezerra Unica: PID-probleem

Berichtdoor michel77 » do 11 aug 2022, 12:09

Hallo Stef, heb je ooit een oplossing voor dit probleem gevonden? Ik heb volgens mij exact hetzelfde met mijn Unica.

Een paar maanden geleden kreeg ik een A2 error, wat een foutieve temperatuursensor zou zijn. Een nieuwe besteld, de sensor vervangen, en alles was weer okee. De laatste paar weken heb ik (achteraf gezien) een paar keer gehad dat de machine de pid temperatuur aangaf (94 graden) maar dat de temperatuur eigenlijk veel lager was, de koffie veel te snel doorliep. Af en toe sprong de temperatuur dan ineens naar 47 graden en heb ik zelfs eenmalig weer de A2 foutmelding gehad. Daarna niet meer.

De situatie nu is dat als ik de machine aanzet, ik direct 94 graden te zien krijg. Maar de boiler blijft koud, de machine doet niets. Verander ik de pid instelling, bv naar 95, dan springt de temperatuur op het display ineens naar 105, en gaat dan een beetje op en neer tussen 104 en 108. Maar de boiler blijft koud.

Ondanks weer eenmalig A2 te hebben gezien, vraag ik me af of de sensor de boosdoener is. De pid lijkt me waarschijnlijker, als die zogenaamd denkt dat de machine op temperatuur is, zal hij de machine immers niet proberen op te warmen. Maar is dat de sensor of de pid?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Bezerra Unica: PID-probleem

Berichtdoor fransg » do 11 aug 2022, 12:30

Wat zegt de leverancier / werkplaats ervan?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Stef Pillaert
Berichten: 7
Lid geworden op: za 04 apr 2015, 21:25

Re: Bezerra Unica: PID-probleem

Berichtdoor Stef Pillaert » do 11 aug 2022, 13:30

Een van de keren was het aantoonbaar de PID, die heb ik ooit moeten vervangen. Maar alle andere keren was het de temperatuurprobe. Bijna altijd is die stuk gegaan door kalk. Zelfs als ik regelmatig ontkalk, heb ik dit probleem geregeld. Die sensor vervangen lost dan telkens het probleem op . Ondertussen ben ik aan probe nummer 4...

Stef Pillaert
Berichten: 7
Lid geworden op: za 04 apr 2015, 21:25

Re: Bezerra Unica: PID-probleem

Berichtdoor Stef Pillaert » do 11 aug 2022, 13:35

Oh ja, kalk was niet elke keer de oorzaak: vocht van nog wat natte kopjes bovenop toestel kan ook in die probe druppen langs de bovenzijde, net naast de bedrading van de probe. De laatste probe die ik gekocht heb, was wat dat probleem betreft, beter ontworpen. Daar kon langs daar geen water binnenlekken.
Wel elke keer moeilijk te bestellen, die hulpstukken voor Bezzera. En ze worden steeds maar belachelijk duurder.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Bezerra Unica: PID-probleem

Berichtdoor fransg » do 11 aug 2022, 13:46

alle andere keren was het de temperatuurprobe. Bijna altijd is die stuk gegaan door kalk. Zelfs als ik regelmatig ontkalk, heb ik dit probleem geregeld
Ik vermoed dat je dan niet goed 'ontkalkt'

Wat versta jij onder 'ontkalken'?

Als je er kraanwater in gooit en de machine om de zoveel tijd 'ontkalkt' dan vraag je om problemen ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Bezerra Unica: PID-probleem

Berichtdoor HanR » do 11 aug 2022, 14:09

Inderdaad. Dat van die "andere" sensor klopt wel. Je kunt op je BZ ook Expobar sensor gebruiken.
Die zijn druipwaterdicht.

Stef Pillaert
Berichten: 7
Lid geworden op: za 04 apr 2015, 21:25

Re: Bezerra Unica: PID-probleem

Berichtdoor Stef Pillaert » do 11 aug 2022, 14:29

alle andere keren was het de temperatuurprobe. Bijna altijd is die stuk gegaan door kalk. Zelfs als ik regelmatig ontkalk, heb ik dit probleem geregeld
Ik vermoed dat je dan niet goed 'ontkalkt'

Wat versta jij onder 'ontkalken'?

Als je er kraanwater in gooit en de machine om de zoveel tijd 'ontkalkt' dan vraag je om problemen ;-)
Tja, inderdaad kraantjeswater. We hebben wel een waterontharder, en gebruiken dan dat kraantjeswater nadat het gefilterd is met een Brita-filter. En dan, op aanraden van de verkoper, om de zoveel tijd het toestel ontkalken met Dezcal. Die "om de zoveel tijd" was eerst "om de twee-drie maanden". Dan werd dat "maandelijks" op hun aanraden, ik heb een professionele hersteller ooit al "wekelijks" horen zeggen...
(Het omgekeerde heb ik ook al gehoord: niet ontkalken, laat dat maar aankalken, kan allemaal geen kwaad :roll: )

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Bezerra Unica: PID-probleem

Berichtdoor fransg » do 11 aug 2022, 15:08

als het nodig is de machine te 'ontkalken' dan is het erin gegooide water niet goed 'ontkalkt'

de machine kan niet 'verkalken' als er geen kalkrijk water in gaat

simpel ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron