De beste koffiemaler voor espresso van rond de € 550,--

AndreM
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 18:19

De beste koffiemaler voor espresso van rond de € 550,--

Berichtdoor AndreM » zo 29 mar 2020, 20:01

Hallo,

Na ruim 20 jaar met mijn Rancilio Rocky ben ik (weer) op zoek naar een nieuwe maler. Hoewel ik helemaal niet ontevreden ben over mijn Rocky (samen met een BZ10 van Bezzera) wil ik me toch laten verrassen.

Eisen die ik stel zijn.
  • Geschikt om voor espresso te malen.
  • Een doseer mechanisme. (bijvoorbeeld een timer voor 1 of 2 kopjes). Liefst met mogelijkheid tot onderbreken om de koffie nog even
  • wat te verdelen.
  • Prijs rond de € 550,--
  • Ik zoek een NIEUWE maler en dus geen gebruikte machine.
Ik ben erg benieuwd wat jullie me aanbevelen. Wat is in deze categorie momenteel de beste keuze?

Olivier91
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 27 mar 2020, 21:52

Re: De beste koffiemaler voor espresso van rond de € 550,--

Berichtdoor Olivier91 » zo 29 mar 2020, 20:29

Dag. Ik ben bij lange na geen expert maar mij is onlangs verteld dat de Eureka mignon specialita een goede keus is, is met zijn 400 euro ook onder het budget. Volgens mij valt dit binnen jouw eisen?

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: De beste koffiemaler voor espresso van rond de € 550,--

Berichtdoor bvds » zo 29 mar 2020, 20:41

Zou zeggen de Niche Zero maar zo te lezen wil je geen single dosing.

De Eureka Specialita is een heel goed voorstel.

Kan voor max 550e nieuw niks beters bedenken.

De Mahlkonig Vario en Baratza Sette passen qua prijs maar doen het qua prestaties niet beter en zijn bovendien lang niet zo degelijk gebouwd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

AndreM
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 18:19

Re: De beste koffiemaler voor espresso van rond de € 550,--

Berichtdoor AndreM » wo 01 apr 2020, 22:20

Wat vinden jullie van de Quamar 80E? Deze past qua prijs ook in de range.

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: De beste koffiemaler voor espresso van rond de € 550,--

Berichtdoor Keyser » do 02 apr 2020, 00:36

Niet specifiek ervaring met die molen. Maar wanneer ik de website van casabarista moet geloven is het een vernieuwde versie van de Fiorenzato. Daar heb ik een T80 van gehad. Hij heeft 63mm schijven, dat is een mooie standaard bij dit soort grote molens. Deze is iets groter dan de 55mm van de Eureka molen. Beide molens zijn traploos instelbaar.
Het verschil in de praktijk weet ik niet.
Wat ik wel weet is dat dit soort bakbeesten erg mooi zijn, maar erg groot. Voor mijzelf niet nog eens.

De Niche is een ander soort molen. Die heeft conische schijven van het merk Mazzer. Platte en conische schijven kennen beiden zijn voor en tegenstanders. De molen gaat je niet teleurstellen. Echter is hij pas handig wanneer je op hetzelfde moment tussen verschillende bonen wil wisselen. Bij iedere shot weeg je vooraf de bonen af. Wanneer je één boon tegelijk hebt zou ik voor een andere molen gaan. Tenzij je toch iedere shot apart wil afwegen omdat de bonen dan beter vers bewaard kunnen blijven.


HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: De beste koffiemaler voor espresso van rond de € 550,--

Berichtdoor HanR » do 02 apr 2020, 08:28

T80E niet doen. Wat mij betreft is de feedback van de knoppen een echte afknapper.
Voor het budget haalt Eureka iedereen links in.
Ik blijf mijn tweedehands aangeschafte E5 trouw, maar om de zoveel tijd twijfel ik of ik deze zal inruilen voor een Specialita.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: De beste koffiemaler voor espresso van rond de € 550,--

Berichtdoor Marcje » do 02 apr 2020, 15:33

Wat vinden jullie van de Quamar 80E? Deze past qua prijs ook in de range.

Die heb ik gehad. Geen slechte maler en ik vond hem er mooi uitzien.
Ik ergerde me echter wel aan de getrapte verstelling, waar door ik er voor m'n gevoel net naast zat met de maalgraad. In je prijsrange zou ik dan eerder voor de reeds veel genoemde Eureka Specialita gaan. Lekker snel, stil en een hele prettige interface (simpel, onder menus enzo).
dus...

meg
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 11 okt 2019, 16:14

Re: De beste koffiemaler voor espresso van rond de € 550,--

Berichtdoor meg » zo 05 apr 2020, 08:52

Ik heb jaren een Quamar Q50 e gehad. (staat nog op zolder vindt het zonde er afstand van te doen :D )

Prima prijs kwaliteit verhouding. Wel luidruchtig en ik miste de fijninstelling en wellicht grotere schijven.
Ik heb nooit problemen met de tiptoetsen gehad.
Na lang wikken en wegen heb ik mij de Rocket Fausto gekocht.
Technisch een Eureka molen, minder herrie, goede fijninstelling en maalresultaat lijkt oké. Daarnaast ziet hij er ook nog eens fraai uit zonder giga groot te zijn.
Als ik jouw was zou ik hier ook nog wat onderzoek naar doen.
Wat ik nu nog op verlanglijstje heb staan is een goede hand maler, gaat ws een Kinu worden.
Succes.

Nelus
Berichten: 675
Lid geworden op: za 09 dec 2017, 22:10
Locatie: NH

Re: De beste koffiemaler voor espresso van rond de € 550,--

Berichtdoor Nelus » zo 05 apr 2020, 22:40

Persoonlijk, zou ik een ZGAN superjolly electronic halen, en investeren in een set SSP schijven.
Of een nieuwe en je budget iets oprekken.

Een tank heb je dan, solide en de beste schijven die er zijn...
Faema Lambro - Mazzer Major E

AndreM
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 18:19

Re: De beste koffiemaler voor espresso van rond de € 550,--

Berichtdoor AndreM » vr 10 apr 2020, 17:02

Persoonlijk, zou ik een ZGAN superjolly electronic halen, en investeren in een set SSP schijven.
[...]
Mooi, dankjewel maar ik had juist aangegeven dat ik dus geen gebruikte wil. En als ik voor dit budget geen verbetering kan realiseren dan koop ik fijn een paar nieuwe schijven. Voor de duidelijkheid: Ik hou van hele goede koffie maar ga daarvoor niet tot 't gaatje.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron