De beste koffiemaler voor espresso van rond de € 550,--

AndreM
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 18:19

Re: De beste koffiemaler voor espresso van rond de € 550,--

Berichtdoor AndreM » vr 10 apr 2020, 17:06

Zou zeggen de Niche Zero maar zo te lezen wil je geen single dosing.

De Eureka Specialita is een heel goed voorstel.

Kan voor max 550e nieuw niks beters bedenken.

De Mahlkonig Vario en Baratza Sette passen qua prijs maar doen het qua prestaties niet beter en zijn bovendien lang niet zo degelijk gebouwd.
Ik vind die Niche Zero ook een interessante maler. Omdat ie zo anders is. Die zero retentie maakt 'm in zekere zin dus ook weer heel goed doseerbaar. Maar héé denk ik dan: 'De weg naar de hel ligt bezaaid met hypes die nu even leuk lijken maar in de praktijk toch minder uitpakken'. Gaat deze Niche Zero significant beter zijn dan een Eureka Specialita of Quamar M80E ?

En in welke zin beter? Any thoughts?

Daarbij komt dat als ik naar de plaatjes van de Niche kijk ik steeds denk: Héé wat doet die Senseo naast die mooie espresso machine? Ik hoop dat dat in de praktijk meevalt maar ik heb voor mezelf dus nog wel een hobbeltje te nemen voor ik echt verliefd wordt. Gelukkig is mijn Rocky ook geen beauty dus ik denk dat ik uiteindelijk toch voor de functie ga en niet voor het uiterlijk.

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: De beste koffiemaler voor espresso van rond de € 550,--

Berichtdoor Keyser » vr 10 apr 2020, 17:49

De Niche is geen hype. Dat is een gevestigde naam. Voor wat je ervoor betaald koop je een dijk van een molen. Er zitten conische Mazzer schijven in. Mazzer is wel wat anders dan de Quamar.
Van de Niche tot beter kost je vele honderden euro's meer. En je wil niet tot het gaatje zeg je.

De Niche is overigens een hele andere molen dan de Eureka en de Quamar. De werkwijze is anders. Je gebruikt hem voor andere hobby doeleinden. Meerdere bonen tegelijk zonder retentie is een reden. En dat erg goed gemaald. Aan je bericht lees ik dat je nog niet goed het verschil helder hebt.

Maar voor er in herhaling wordt gevallen; lees even goed op dit forum. Pak er ook een buitenlands forum bij. Op 'Coffee forums UK' hebben ze zelfs een topic waarin ze de Niche zijn negatieve kanten belichten.
Zoek ook op YouTube: Met name James Hoffman zijn review. Die man is veelal kritisch, die krijg je niet snel enthousiast.
Lees en ga begrijpen waarom die molens echt anders van elkaar zijn.
En met een Niche of een Eureka zet je beiden hele goede koffie. Alleen jij kan die verpesten met gebrek aan vaardigheden

Ps. Ik was voor de aanschaf net zo sceptisch. Maar kies sowieso een traploos instelbare molen. Dat zijn de Niche en Eureka





Nelus
Berichten: 676
Lid geworden op: za 09 dec 2017, 22:10
Locatie: NH

Re: De beste koffiemaler voor espresso van rond de € 550,--

Berichtdoor Nelus » vr 10 apr 2020, 19:57

Als je die niche niet mooi vind, en een “gebruikte” te min is. Koop je toch lekker die eureka.
Faema Lambro - Mazzer Major E

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13271
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: De beste koffiemaler voor espresso van rond de € 550,--

Berichtdoor bobbee » vr 10 apr 2020, 23:29

De Niche is geen hype. Dat is een gevestigde naam. Voor wat je ervoor betaald koop je een dijk van een molen. Er zitten conische Mazzer schijven in. Mazzer is wel wat anders dan de Quamar.
Van de Niche tot beter kost je vele honderden euro's meer. En je wil niet tot het gaatje zeg je.

De Niche is overigens een hele andere molen dan de Eureka en de Quamar. De werkwijze is anders. Je gebruikt hem voor andere hobby doeleinden. Meerdere bonen tegelijk zonder retentie is een reden. En dat erg goed gemaald. Aan je bericht lees ik dat je nog niet goed het verschil helder hebt.

Maar voor er in herhaling wordt gevallen; lees even goed op dit forum. Pak er ook een buitenlands forum bij. Op 'Coffee forums UK' hebben ze zelfs een topic waarin ze de Niche zijn negatieve kanten belichten.
Zoek ook op YouTube: Met name James Hoffman zijn review. Die man is veelal kritisch, die krijg je niet snel enthousiast.
Lees en ga begrijpen waarom die molens echt anders van elkaar zijn.
En met een Niche of een Eureka zet je beiden hele goede koffie. Alleen jij kan die verpesten met gebrek aan vaardigheden Afbeelding

Ps. Ik was voor de aanschaf net zo sceptisch. Maar kies sowieso een traploos instelbare molen. Dat zijn de Niche en Eureka
Het was ook nog even stoeien om jou enthousiast te krijgen weet je nog? En moet je nu eens kijken! Geweldig!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

AndreM
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 18:19

Re: De beste koffiemaler voor espresso van rond de € 550,--

Berichtdoor AndreM » za 11 apr 2020, 17:23

Ik heb eens zitten kijken op YouTube en mij valt op dat die James Hoffman vooral met allerlei niche <sorry> producten bezig lijkt te zijn die uitgerekend hij toevalligerwijs van een recensie voorziet. Op internet moet je extreem goed opletten wie voor welke recensie betaalt. Anyway. Ik ga toch nog eens wat uitgebreider op zoek naar pro's & con's van die Niche Zero. Who knows what happens.

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: De beste koffiemaler voor espresso van rond de € 550,--

Berichtdoor Fisherman » za 11 apr 2020, 17:41

Ik zou de niche blind kopen. Veel kenners zijn er laaiend over en het is helaas niet te doen om een vergelijkend waren onderzoek uit te voeren door bijvoorbeeld jouw top 3 naast elkaar te zetten en de output te proeven om de maximaal beoogde prijs(<€600)/kwaliteit (beter dan Niche zero) uit een maler te halen.

Het is dan geen Lynn Weber, MK ek43 of Victoria Arduino Mythos (al dan niet met SSP schijven) maar tussen de Niche en deze malers is het speelveld heel klein volgens mij. En dat voor onder de 1000 piek (kan je er nog een Comandante naast kopen).

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: De beste koffiemaler voor espresso van rond de € 550,--

Berichtdoor Keyser » za 11 apr 2020, 18:00


Het was ook nog even stoeien om jou enthousiast te krijgen weet je nog? En moet je nu eens kijken! Geweldig!
Haha dat klopt, ik was niet voor één gat te vangen. Ik beken volledig mijn ongelijk destijds.

@AndreM
Je bent niet voor één gat te vangen, goed zo Afbeelding
Betreft James Hoffman, ik zou als fabrikant niet met vertrouwen op een goede review mijn product naar hem toesturen. Wanneer het niet goed is, dan verteld hij dat. De producten die hij reviewd worden betaald van Patreon donaties. Juist om een onpartijdige review te plaatsen. Daarna wordt het product gedoneerd aan een patreon donateur, zijn fans dus.
James Hoffman is deed vroeger mee en wedstrijden voor barista en is onderdeel van een bekende Engelse brander. Ik vind zijn mening over een product wel waardevol om in een overweging mee te nemen. Maar ieder zijn mening.

Maar het gaat mij niet om hem, er zijn ook genoeg andere reviews te vinden over de Niche. Hij verteld het gewoon goed en leuk. Alleen uitgaan van zijn review zou een beetje dom zijn. Alleen uitgaan van NOS of 1 krant is ook een beetje dom. Uitgaan van wat ik alleen zeg is al helemaal dom. Maar zoek vooral verder en ontdek dat deze maler echt een ding is binnen de hobby. Ga een aantal jaar terug en toen was het de Mazzer Super Jolly.

Is de Niche wereld zijn beste maler: Nee. Maar in jouw budget een aanrader. De Eureka idem. Of je moet tweedehands een horeca molen kopen met 80mm schijven. Spaar even door en koop een Mythos, Mahlkonig EK43, Mahlkonig K30. Ook die hebben hun nadelen.
Alles staat of valt met geld en ruimte. Zo'n horeca maler is een bakbeest, ik heb er twee gehad. Ik heb liever kleiner nu.

Als laatste: welk belang hebben leden op dit forum bij het advies voor een molen? Ze verdienen er niets mee. Ze delen enkel hun ervaring. Grappig dat ook vandaag een Niche en een Eureka molen in een Engels forum werden aangeraden. Die machines doen denk ik iets goeds. Nee niet wereld beste machines, dat niet. Wel heel goed.




AndreM
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 18:19

Re: De beste koffiemaler voor espresso van rond de € 550,--

Berichtdoor AndreM » za 11 apr 2020, 18:06

Het was ook nog even stoeien om jou enthousiast te krijgen weet je nog? En moet je nu eens kijken! Geweldig!
Haha dat klopt, ik was niet voor één gat te vangen. Ik beken volledig mijn ongelijk destijds.

@AndreM
Je bent niet voor één gat te vangen, goed zo Afbeelding
Betreft James Hoffman, ik zou als fabrikant niet met vertrouwen op een goede review mijn product naar hem toesturen. Wanneer het niet goed is, dan verteld hij dat. De producten die hij reviewd worden betaald van Patreon donaties. Juist om een onpartijdige review te plaatsen. Daarna wordt het product gedoneerd aan een patreon donateur, zijn fans dus.
James Hoffman is deed vroeger mee en wedstrijden voor barista en is onderdeel van een bekende Engelse brander. Ik vind zijn mening over een product wel waardevol om in een overweging mee te nemen. Maar ieder zijn mening.

Maar het gaat mij niet om hem, er zijn ook genoeg andere reviews te vinden over de Niche. Hij verteld het gewoon goed en leuk. Alleen uitgaan van zijn review zou een beetje dom zijn. Alleen uitgaan van NOS of 1 krant is ook een beetje dom. Uitgaan van wat ik alleen zeg is al helemaal dom. Maar zoek vooral verder en ontdek dat deze maler echt een ding is binnen de hobby. Ga een aantal jaar terug en toen was het de Mazzer Super Jolly.

Is de Niche wereld zijn beste maler: Nee. Maar in jouw budget een aanrader. De Eureka idem. Of je moet tweedehands een horeca molen kopen met 80mm schijven. Spaar even door en koop een Mythos, Mahlkonig EK43, Mahlkonig K30. Ook die hebben hun nadelen.
Alles staat of valt met geld en ruimte. Zo'n horeca maler is een bakbeest, ik heb er twee gehad. Ik heb liever kleiner nu.

Als laatste: welk belang hebben leden op dit forum bij het advies voor een molen? Ze verdienen er niets mee. Ze delen enkel hun ervaring. Grappig dat ook vandaag een Niche en een Eureka molen in een Engels forum werden aangeraden. Die machines doen denk ik iets goeds. Nee niet wereld beste machines, dat niet. Wel heel goed.
Klinkt redelijk en afgewogen. Dankjewel, dat waardeer ik!

Gebruikersavatar
namor
Berichten: 338
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:27

Re: De beste koffiemaler voor espresso van rond de € 550,--

Berichtdoor namor » zo 12 apr 2020, 10:18

Hallo,

Na ruim 20 jaar met mijn Rancilio Rocky ben ik (weer) op zoek naar een nieuwe maler. Hoewel ik helemaal niet ontevreden ben over mijn Rocky (samen met een BZ10 van Bezzera) wil ik me toch laten verrassen.

Eisen die ik stel zijn.
  • Geschikt om voor espresso te malen.
  • Een doseer mechanisme. (bijvoorbeeld een timer voor 1 of 2 kopjes). Liefst met mogelijkheid tot onderbreken om de koffie nog even
  • wat te verdelen.
  • Prijs rond de € 550,--
  • Ik zoek een NIEUWE maler en dus geen gebruikte machine.
Ik ben erg benieuwd wat jullie me aanbevelen. Wat is in deze categorie momenteel de beste keuze?
AndreM, heb je nog ervaring met de andere malers dan 20jaar Rancilio Rocky?

Ik denk dat elke maler die in post genoemd is zou veel beter zijn dan je huidige.

Als je geen ervaring met meerdere malers van verschillende klassen en types nooit naast elkaar blind getest en geen duidelijk verschil in bakje geproefd dan alle die super lange discussies hebben niet echt veel zin.
Jij hebt prima project scope afgebakken: <500 euro, instelbaar voor twee dozen, nieuw.
Daarna heb je kennera om advies gevraagd.

Je kreeg twee prima opties: eureka is 100% voldoet aan je scope en de andere is een top single doos.... geen 100% maar blijkbaar ook acceptabel.
Ik zou dan een van die twee kiezen. Over twee jaar kan je beide met 30% verlies hier verkopen en met je nieuwe ervaring een nieuw project starten.

Mer koffie als met alles ... je moet eigen praktijk ervaring opbouwen om iets te leren. Jij vraag de juiste richting bij mensen die je vertrouwt en gaat zelf ervaring opdoen. Met toetsenbord alleen kom je echt niet echt verder

Veel plezier met het afronden project en fijne dagen



Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

AndreM
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 18:19

Re: De beste koffiemaler voor espresso van rond de € 550,--

Berichtdoor AndreM » ma 13 apr 2020, 14:07

Ik heb inderdaad geen ervaring met andere machines dan mijn vertrouwde Rocky. In de loop der tijd heb ik er wel een paar keer nieuwe maalstenen ingezet en zoals je in een andere post over de Silvia PRO kunt lezen heb ik achtien jaar geleden of zo het doseersysteem eraf gesloopt en vervangen door een uitloop zoals die later :lol: ook door Rancilio geïntroduceerd werd.

Nou zie ik mezelf ook niet als purist of zo. Ik hou van goede koffie maar ga daarin zeker niet tot het gaatje. Heb in de loop der tijd wel wat training gehad (o.a. www.koffieschool.nl) en ben eigenlijk redelijk tevreden over de combinatie van vijf of meer M's zoals ik 'm voor mezelf heb ingericht cq mezelf eigen heb gemaakt.

De laatste tijd ben ik echter toch weer eens aan het kijken of ik nog iets kan verbeteren en dan denk ik met name aan enigszins consistente doseringen. Mijn Rocky vind ik een fijne machine maar maalt ongeveer 1 gram per seconde en da's best lang.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten