Wat drink je nu?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15098
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor fransg » do 09 apr 2020, 17:28

*Nu* is een rekbaar begrip ... wellicht *vanaf nu*? Afbeelding
//uploads.tapatalk-cdn.com/202004 ... b0f6a0.jpg
Buiten de tapatalk niet makkelijk te zien, maar als men even door klikt wel een indrukwekkende voorraad:
02802ce48a74d8c9f49e0b97ceb0f6a0.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor we tigers » do 09 apr 2020, 20:54

96BA4EB8-01A4-435F-A2DF-183723B4E06C.jpeg
De Cubaan van het Hoofdkwartier. Erg lekker. Best een eigenzinnig bakkie, maar hij bevalt goed.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15098
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor fransg » do 09 apr 2020, 21:59

Mooi in beeld gebracht ook!

Ja, een uitdagend boontje die, als hij een beetje tot rust is gekomen, mooi subtiel is het donker-chocola spectrum.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13271
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor bobbee » vr 10 apr 2020, 13:52

Ik ben met de Peruaanse begonnen want 2 zakjes. Ik drink hem nu, heb hem wat heter gezet om te proberen wat zoeter te krijgen maar hij is idd pittig/scherp. Hoop dat hij beter wordt. Nu niet zo lekker eigenlijk...
De Kenya moet echt nog ontgassen, was nog niet goed. De Ethiopië was al zoet maar heel waterig en droog. Ook nog liggen denk ik.

Net even op de website gezocht en dit is de smaak omschrijving;

Juicy and sweet! A layered coffee that starts with grapey acidity and sweet tropical lychee notes, then rounds things out with a milk chocolaty finish.

Flavors: Lime, lychee, papaya, red grape, milk chocolate, hazelnut

Denk dat we toch iets niet goed doen...
Was bij zak 1 minder dan bij zak 2 overigens. Als ik naar mijn notities kijk dan zie ik bij 26 clicks op mijn comandante de beste resultaten staan; spins bij bloom, halverwege en na 2e pour. Dus grof gemalen en ietwat geagiteerd tijdens het zetten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
Ik heb 2x 250 gram.

Ik heb hem nu heel lekker! Je moet een stuk fijner malen dan gewend. Ik heb de kinu gepakt met normale burr.
Proef nu echt luchee en choco! Niet meer piitig maar wel lekker zoet. Nog iets waterig maar denk dat ik er niet meer uit kan krijgen.

Ik deed in v60 15 gram koffie, bloom met 40 gram water op 94c voor 30 seconden. Daarna water in 1x opgieten tot 200ml om temperatuur te behouden, laten zakken tot bijna beneden en met 50 gram de wand schoon spoelen en door laten lopen tot bij leeg is. Totale tijd incl bloom was 2:45 ongeveer.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Fisherman » vr 10 apr 2020, 16:37

Ik ben met de Peruaanse begonnen want 2 zakjes. Ik drink hem nu, heb hem wat heter gezet om te proberen wat zoeter te krijgen maar hij is idd pittig/scherp. Hoop dat hij beter wordt. Nu niet zo lekker eigenlijk...
De Kenya moet echt nog ontgassen, was nog niet goed. De Ethiopië was al zoet maar heel waterig en droog. Ook nog liggen denk ik.

Net even op de website gezocht en dit is de smaak omschrijving;

Juicy and sweet! A layered coffee that starts with grapey acidity and sweet tropical lychee notes, then rounds things out with a milk chocolaty finish.

Flavors: Lime, lychee, papaya, red grape, milk chocolate, hazelnut

Denk dat we toch iets niet goed doen...
Was bij zak 1 minder dan bij zak 2 overigens. Als ik naar mijn notities kijk dan zie ik bij 26 clicks op mijn comandante de beste resultaten staan; spins bij bloom, halverwege en na 2e pour. Dus grof gemalen en ietwat geagiteerd tijdens het zetten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
Ik heb 2x 250 gram.

Ik heb hem nu heel lekker! Je moet een stuk fijner malen dan gewend. Ik heb de kinu gepakt met normale burr.
Proef nu echt luchee en choco! Niet meer piitig maar wel lekker zoet. Nog iets waterig maar denk dat ik er niet meer uit kan krijgen.

Ik deed in v60 15 gram koffie, bloom met 40 gram water op 94c voor 30 seconden. Daarna water in 1x opgieten tot 200ml om temperatuur te behouden, laten zakken tot bijna beneden en met 50 gram de wand schoon spoelen en door laten lopen tot bij leeg is. Totale tijd incl bloom was 2:45 ongeveer.
Gelukkig maar. Het blijft soms lastig om onder en overextractie enkel op smaak uit elkaar te houden. Nu ik wat terugblik in mijn notities zie ik bij fijnere standen ook goede commentaren. Heb er zeker een paar lekkere bakkies uit gehaald.

Nu weer van Single Estate besteld. De befaamde Brasil zit er weer bij en een zakje Costa Rica deze keer. Ben benieuwd. Branddatum 01 April.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Kaan
Berichten: 107
Lid geworden op: vr 07 jun 2019, 07:41

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Kaan » vr 10 apr 2020, 18:37

Nou ben ik zeker geen fijnproever.
Maar grapefruit, bosbessen of lychee proeven uit koffie heb ik nooit gehad en ik dacht altijd dat dat soort van onzin verkooppraat was.
Proeven jullie dat nou echt, of wil je het proeven omdat het op de verpakking staat :)

Verder dan chocola of een hint van karamel kom ik helaas niet.

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor ronald22 » vr 10 apr 2020, 18:50

Nou ben ik zeker geen fijnproever.
Maar grapefruit, bosbessen of lychee proeven uit koffie heb ik nooit gehad en ik dacht altijd dat dat soort van onzin verkooppraat was.
Proeven jullie dat nou echt, of wil je het proeven omdat het op de verpakking staat :)

Verder dan chocola of een hint van karamel kom ik helaas niet.
Als ik lees grapefruit dan komt dat overeen met zuur
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5638
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor gilleko B. » vr 10 apr 2020, 18:59

Nou ben ik zeker geen fijnproever.
Maar grapefruit, bosbessen of lychee proeven uit koffie heb ik nooit gehad en ik dacht altijd dat dat soort van onzin verkooppraat was.
Proeven jullie dat nou echt, of wil je het proeven omdat het op de verpakking staat :)

Verder dan chocola of een hint van karamel kom ik helaas niet.
Met wijn kan ik dat wel reproduceren, maar met koffie (nog?) niet. Voor zover mijn kennis reikt is het mij nog niet gelukt een uitgebreid smaakpalet uit een espresso te halen. Aan de andere kant, ook bij wijnproeverijen hoor je bij sippende, spugende en slikkende geluiden allerlei kwalitatieve omschrijvingen van lieden die meer voortkomen uit een soort dwangneurose een maatschappelijke status te vergroten. Dat is ook weer erg grappig als je er tussen staat.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15098
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor fransg » vr 10 apr 2020, 19:12

Nou ben ik zeker geen fijnproever.
Maar grapefruit, bosbessen of lychee proeven uit koffie heb ik nooit gehad en ik dacht altijd dat dat soort van onzin verkooppraat was.
Proeven jullie dat nou echt, of wil je het proeven omdat het op de verpakking staat :)

Verder dan chocola of een hint van karamel kom ik helaas niet.
Die discussie is al eens eerder gevoerd, hetzij hier of op het intussen stilgevallen andere forum.
Men hoeft die nuances niet allemaal te proeven en al helemaal niet alsof je een slok espresso neemt en zou zweren dat je verse aardbeien op een beschuitje hapte.

Echter, als je jezelf voor de taak stelt de smaak zo goed mogelijk te proeven, dan train je eerst je smaakpapillen, bijvoorbeeld door van die vrucht-beer gum snoepjes te verzamelen, ze op smaak apart te bewaren en dan blind te leren proeven zodat je ze uit elkaar kunt houden en benoemen, zoals een tekenaar 265 kleuren kan herkennen en benoemen of zoals een pianist op het gehoor kan zeggen welke toets je hebt aangeslagen. En voorts verzamel je tal van kruiden en specerijen en daarbij doe je hetzelfde. Ruiken, proeven, onthouden, herhalen, benoemen.

Daarna kun je jezelf oefenen om zoveel mogelijk verschillende smaaknuances in je espresso waar te nemen.

Nu kun je besluiten daar voor jezelf namen van kleuren aan te geven zodat je kunt onthouden wat je proefde en zodat je de volgende dag kunt nagaan of je die er nog steeds uithaalt.

Of je geeft er namen van muzieknoten aan, kan ook.

Nadeel van beide methodes is dat je met geen hond kan communiceren want verder weet niemand wat je in vredesnaam bedoelt.

Wat je ook kunt doen is aansluiten bij de namen voor alles wat je maar met je tong kunt proeven en met je neus kunt waarnemen aan fruit, kruiden, specerijen, bloemen, noem maar op.

En als je daarbij een selectioe aanhoudt van termen en voorbeelden die ook door anderen "in het vak" worden gehanteerd, dan kom je met smaak-beschrijvingen waar je collega's ook wat aan hebben.

Door veel onderling vergelijken en afstemmen leer je steeds beter iets te zeggen dat je collega's bij die ene koffie ook zouden waarnemen en dat scheelt een hoop gereis over de wereld als je een collega wat wil vertellen of wil laten delen in een waarneming.

Vinden veel collega's jou een proever van jewelste, dan is jouw oordeel voor meer anderen nuttig dan wanneer je een excentriekeling bent die zelf dichtregels en woorden verzint bij wat-ie proeft.

Vind je als beginner zulke termen op een pak, dan kun je daar eventueel wat aan hebben, meer dan wanneer er zou staan "koffie" of "vrij donkere koffie".

Staat erbij uit welk land het komt, weet je wie het heeft gebrand en hoe licht, dan kun je op den duur al heel redelijk voorvoelen wat jij ervan kan gaan maken met jouw machine.

Haal je het er niet uit, dan kan het zijn dat jij op jouw machine met jouw druk / temperatuur variabelen niet in de buurt bent geweest van degene die die woorden erbij noemde.

Ik ben zelf niet in staat dat allemaal te proeven en benoemen maar ik weet wel vrij snel of ik goed zit, of ik er wast mee kan, of ik er blij van word en de mensen die mijn bonen gebruiken weten ook wat ze kunnen verwachten. Dat is voor mij voldoende.

Iemand als ons forumlid Pichichi kan zich echter meten met de besten op aarde en hij heeft zelfs als enige Europeaan alle drie de essentiële certificeringen behaald op dit gebied.

Dat straalt natuurlijk op ons allen af en daarom ook nemen wij ons petje ervoor af.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
namor
Berichten: 338
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:27

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor namor » vr 10 apr 2020, 19:52

Eigenlijk alles is heel makkelijk.... je heb maar 5 smaken: zuur, zout, bitter, zout en heel leuke umami (dankzij Aziaten volgens mij). De rest zijn geuren.
Dus smaak te bepalen is niet moelijk toch ... er zijn maar 5

Met geuren is uiteraard veel en veel ingewikkelder....
Aardbei is eigenlijk combinatie van zuur en zoet en de rest is aardbei geur, dezelfde is geldt voor sinaasappel, aardappel en wellicht ook voor natte hond.

Dus als je geen q grader bent maak het niet te ingewikkeld.... gewoon goede bonen gebruiken en genieten.

Proost!









Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron