Espresso handmaler Advies.

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Espresso handmaler Advies.

Berichtdoor GuidovW » di 19 mei 2020, 18:57

Top, veel plezier. :D
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Espresso handmaler Advies.

Berichtdoor fransg » di 22 sep 2020, 15:37

Als je geen haast hebt, heb ik nog een Kinu traveller te koop.
Die is bij Tije terechtgekomen:

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Espresso handmaler Advies.

Berichtdoor cremalover » di 22 sep 2020, 15:50

Als je geen haast hebt, heb ik nog een Kinu traveller te koop.
Die is bij Tije terechtgekomen:

Heb nog een paar oude draaibanken staan. Krijg inspiratie.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Espresso handmaler Advies.

Berichtdoor Marcje » di 22 sep 2020, 16:09

Gaaf!
Ik kijk graag naar een combinatie van creativiteit en technisch vernuft!
dus...

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Espresso handmaler Advies.

Berichtdoor GuidovW » wo 23 sep 2020, 08:55

Ik vind het wel een beetje zielig voor de Kinu...... :shock: :ugeek:
Gr, Guido



La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Espresso handmaler Advies.

Berichtdoor Keyser » wo 23 sep 2020, 10:20

Ik vind het wel een beetje zielig voor de Kinu...... :shock: :ugeek:
Vind ik ook! Arm molentje.

Nee hoor, mooi dit soort experimenten AfbeeldingAfbeelding


Laatst gewijzigd door Keyser op wo 23 sep 2020, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Espresso handmaler Advies.

Berichtdoor fransg » wo 23 sep 2020, 10:39

Ik vind het wel een beetje zielig voor de Kinu...... :shock: :ugeek:
Ik heb daar natuurlijk over nagedacht en het blijkt toch anders te liggen.

Mechaniekjes, hoezeer ze ook vanuit hun hart de mens graag helpen, houden toch het meest van mechaniekjes.

Zo'n Kinu is geschapen om boontjes te malen voor hun meester, dus dat doet-ie maar al te graag.

Echter.

Vastgegrepen te worden door een hand die niet altijd even schoon is, soms wat vettig en zweterig, je zult de Kinu er niet over horen maar een beetje griezelig vindt-ie dat wel. Zou hij zelf nooit doen.

En de hand aan de zwengel draait om de as maar vanwege de koppelkracht die nu eenmaal op zo'n zwengel staat, trekt die ook steeds zijwaartsgericht aan de as. Nu kan die daar tegen, er is rekening mee gehouden, er is versteviging aangebracht maar echt lekker voelt het niet, het went nooit, zeg maar.

Een fijne draaibank, perfect gecentreerd, zonder enige wiebeling aan de as, dat is zó lekker voor de Kinu. Precies zoals een danser graag een partner heeft die niet rondgesleurd moet worden maar een die soepel en moeiteloos méé is met de beweging.

Als zo'n draaibankje er ook nog een is uit een oude juwelierswerkplaats, ja dan begrijp je wat een genot het is, voor beide partners.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Espresso handmaler Advies.

Berichtdoor GuidovW » wo 23 sep 2020, 13:51

Ik vind het wel een beetje zielig voor de Kinu...... :shock: :ugeek:
Ik heb daar natuurlijk over nagedacht en het blijkt toch anders te liggen.

Mechaniekjes, hoezeer ze ook vanuit hun hart de mens graag helpen, houden toch het meest van mechaniekjes.

Zo'n Kinu is geschapen om boontjes te malen voor hun meester, dus dat doet-ie maar al te graag.

Echter.

Vastgegrepen te worden door een hand die niet altijd even schoon is, soms wat vettig en zweterig, je zult de Kinu er niet over horen maar een beetje griezelig vindt-ie dat wel. Zou hij zelf nooit doen.

En de hand aan de zwengel draait om de as maar vanwege de koppelkracht die nu eenmaal op zo'n zwengel staat, trekt die ook steeds zijwaartsgericht aan de as. Nu kan die daar tegen, er is rekening mee gehouden, er is versteviging aangebracht maar echt lekker voelt het niet, het went nooit, zeg maar.

Een fijne draaibank, perfect gecentreerd, zonder enige wiebeling aan de as, dat is zó lekker voor de Kinu. Precies zoals een danser graag een partner heeft die niet rondgesleurd moet worden maar een die soepel en moeiteloos méé is met de beweging.

Als zo'n draaibankje er ook nog een is uit een oude juwelierswerkplaats, ja dan begrijp je wat een genot het is, voor beide partners.

Daar zit wel wat in, ja.
Maar ook deze filosofie dient van meerdere kanten bekeken te worden. :shock:

Zo'n Kinu is ook geschapen om te shinen.
De matte roestvrijstalen body steelt de show en wil dit ook!
Is hiervoor gemaakt....
Het zweet van 'his masters hand' laat hem alleen maar meer schitteren.

En de lagers en het maalwerk kunnen prima de kracht en hoge snelheid aan, die de motor en overbrenging erop uitoefenen.
Ook de extra warmteontwikkeling die hierdoor ontstaat kan moeiteloos afgevoerd worden, zonder de boontjes te verbranden.
Maar het is ontworpen om het breken en malen van elke boon door te geven aan de hand die de hendel rondpompt.
Zodat de man (of vrouw) niet alleen weet, maar ook voelt, dat de huidige noeste arbeid spoedig een superbe espresso zal leveren.

Maar nu is het goed kijken geblazen om de schoonheid van het initiële ontwerp terug te zien. :|
En hij past ook niet meer in een keukenkastje. :lol:

Daarom is het wel een beetje zielig voor de Kinu.
Gr, Guido



La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Boem
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 14 jun 2020, 20:21

Re: Espresso handmaler Advies.

Berichtdoor Boem » za 26 sep 2020, 20:18

Ik heb het algemene advies opgevolgd en ook een kinu gekocht. En ik moet zeggen dat ik tevreden ben. Het maalsel is mooi egaal en fluffy en na even instellen is de espresso uit m'n Robot voller en minder bitter dan met de elektrische maler. En de maaltijd is acceptabel voor enkele kopjes, ca 1 minuut voor 11g bonen.

Boem
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 14 jun 2020, 20:21

Re: Espresso handmaler Advies.

Berichtdoor Boem » za 26 sep 2020, 20:20

O ja, en ik gebruik geen draaibank om 'm aan te drijven.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten

cron