Handleiding faema E91 ambassador 2 groeps

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Handleiding faema E91 ambassador 2 groeps

Berichtdoor fransg » zo 24 mei 2020, 12:56

Fransg bedankt voor je reactie en je beledigd ons helemaal niet. We weten inderdaad weinig van de techniek af.
We willen de machine niet reviseren we willen alleen De zetgroepen schoonmaken en de ringen die daarin zitten vernieuwen want die zijn keihard en lekken ook. Maar ja dan moet je wel weten waar je dit kan kopen allemaal.
Als blijkt dat Er iets kapot is willen we inderdaad iemand hierna laten kijken.
Han kan je die onderdelen zo opsturen, maar er is goede kans dat je je vervolgens afvraagt "waar moet welke ring precies, ik heb de zetgroep los gehaald en gesmeerd maar verschillende onderdelen lijken erg op mekaar en zijn toch net anders, hoe zit dat?" -- en met die vragen kun je, zo begrijp ik, altijd bij cremalover terecht.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Marco113
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 22 mei 2020, 16:58

Re: Handleiding faema E91 ambassador 2 groeps

Berichtdoor Marco113 » zo 24 mei 2020, 13:17

Cremalover espressoservice Nederland begon gelijk te roepen dat hij niks met doe het zelfers Te maken wilde hebben?
De machine die wij gekocht hadden had waarschijnlijk een pak koffie gekost en dit was al te veel want zo’n machine hoorde op de schroothoop. Hij wilde absoluut ook niet hebben dat we er mee langskwamen want dat was allemaal veel te duur voor ons en onbegonnen werk. Waarschijnlijk was de boiler helemaal dicht van de kalk en de pijpjes heel dun door het reinigen met zuur? Voor 3600,— hadden we bij hem een gloednieuwe kunnen kopen.
Hij is Notabene een faema dealer en hij gaf aan dat ik maar contact moest opnemen met faema in Spanje? Heb tegen hem gezegd dat we eigenlijk beter geen faema in de toekomst moeten aanschaffen als de faema dealers zulke slechte service geven. (Heb contact gehad met espresso service Achterhoek die kon ons ook niet helpen en deze verwees ons naar hem) Hij had ook geen handleiding voor ons en wist ook niet waar we deze zouden kunnen vinden, want de machine was zo oud dat deze er gewoon ook niet meer te vinden waren. Hij was gelijk al fel tegen mij waarschijnlijk een slechte bui? Ik weet wel dat ik nooit naar hem zal gaan.
Dat de machine met stoom en electriciteit werkt Is zeker een ding om mee op te passen dat weten we wel.
Enige kennis van techniek hebben we wel maar soms moet je het gewoon overlaten aan degene die bekend Is met in dit geval espresso apparaten. :D

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Handleiding faema E91 ambassador 2 groeps

Berichtdoor fransg » zo 24 mei 2020, 13:43

Espressoservice Nederland begon gelijk te roepen dat hij niks met doe het zelfers te maken wilde hebben?
De machine die wij gekocht hadden had waarschijnlijk een pak koffie gekost en dit was al te veel want zo’n machine hoorde op de schroothoop. Hij wilde absoluut ook niet hebben dat we er mee langskwamen want dat was allemaal veel te duur voor ons en onbegonnen werk.
Hij bracht het dus een beetje tactloos maar verder kan ik me zijn standpunt wel voorstellen.

Hij is geen hobbyclub. Horecamensen die een machine kopen voor 15.000-25.000 Euro en daarbij tegen betaling een onderhoudscontract afsluiten zijn zijn doelgroep. Die verpatsen een machine zodra die is afgeschreven, maar dan wil hij niet dat een andere koper vervolgens langs komt met diezelfde machine, advies wil, tips, handleiding, onderdelen... dat is allemaal onnoemelijk veel werk. Daar is het bedrijf absoluut niet op ingericht.
3600,— hadden we bij hem een gloednieuwe kunnen kopen.
Een Linea Mini bijvoorbeeld, een leuk gelijkende mini-versie van wat bij veel cafe's staat. Daar heeft hij wel een punt.
Hij is Notabene een faema dealer en hij gaf aan dat ik maar contact moest opnemen met faema in Spanje?
Dat er een merknaam op de oude machine staat zorgt niet vanzelf voor een bevoorrecht lidmaatschap van zijn klantenkring. Stel je belt hem af en toe op, hij stuurt je een en ander aan informatie toe, soms wil je een beetje gegidst worden door een monteur in de werkplaats die dit model vaker onder handen heeft gehad, dat kost over enkele maanden gespreid een uur of twee aan de telefoon, een half uur voor de secretaresse om e.e.a. op te zoeken en toe te sturen, wie gaat dat betalen?

Je kunt bijvoorbeeld een Lelit Bianca in Italië bestellen, dan spaar je wat uit, maar je kunt dan niet verwachten dat de Lelit dealer in Nederland dermate blij is er eentje te zien dat hij die graag voor je onderhoudt. Waar zou die man van moeten leven?
Heb tegen hem gezegd dat we eigenlijk beter geen faema in de toekomst moeten aanschaffen als de faema dealers zulke slechte service geven.
Ik begrijp niet helemaal waar de verwachting vandaan komt dat een verkoper van merk A ook iedereen die daar iets van in huis heeft, elders gekocht, van hulp en advies moet voorzien.

Jij kreeg het idee dat hij jou beledigde, maar ik kan me ook voorstellen dat hij de hoorn op de haak smeet en uitriep "wat denken die mensen wel!" ;-) Zo te lezen gewoon een klein misverstand, een totaal verschil in standpunt en verwachting van elkaar.

Geen reden om anti-reclame te maken over het desbetreffende bedrijf, met naam ervan in beeld, terwijl je eigen volledige naam buiten beeld blijft.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

ahuitema
Berichten: 45
Lid geworden op: za 30 jun 2012, 22:28

Re: Handleiding faema E91 ambassador 2 groeps

Berichtdoor ahuitema » zo 24 mei 2020, 13:44

Met alle respect, maar op basis van de vragen die je stelt zou ik niet zelf aan de slag gaan om deze machine op te knappen.

Backflushen doe je om de ca. 50 extracties met een blindfilter en een beetje koffie-oplosmiddel (bijv puly caff). Op internet meer dan voldoende instructies te vinden. Samen met het afnemen van koffieresten en even doorspoelen van de zetgroep na een bereiding is dit zo'n beetje de basis om je machine schoon te houden. En dit kun je allemaal prima zelf.

Je geeft echter aan dat de machine niet goed is onderhouden, zonder waterontharder gebruikt is en ook nog op plekken lekt. Alleen een paragnost kan op afstand inschatten wat er dan met een machine moet gebeuren om deze weer in behoorlijke staat te krijgen. En zelf dan: een rubbertje rond de douchezeef vervangen is ook weer andere kost dan de hele machine uit elkaar schroeven...

Ik denk dat je er goed aan doet om de machine voor een grote inspectie en (reinigings)beurt langs te brengen bij een speciaalzaak. Die kunnen hem dan voor je onderzoeken, en je een gespecificeerde offerte geven wat er nodig is om hem weer netjes te krijgen. Dan kun je ook zelf beslissen of je dat het waard vindt, want afhankelijk van wat er voor nodig is kan dat aardig in de papieren lopen. En voor de inspectie zelf kun je denk ik ook kosten verwachten.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Handleiding faema E91 ambassador 2 groeps

Berichtdoor cremalover » zo 24 mei 2020, 17:00

In dit geval is Kafko misschien de beste oplossing.

www.kafko.nl

Hoor ik goede dingen over.
Ik hoor daar ook altijd héle goede dingen over. Een van de allerbeste adressen, maar 1) hij moet er tijd voor hebben 2) je moet de machine daarheen brengen en later weer eens ophalen en daar gaan (veel) uren in zitten. Kost ook wat, en terecht.
Moet voor een amateur te doen zijn.
Nu, dan zou ik zeggen, brand los en leg het even uit, stap voor stap! Boter bij de vis voor wie a zegt en ook b kan zeggen want een kind kan de was doen en je weet van wanten dus je kunt van wal steken!
Ik heb nog nooit een espressoapparaat gerepaareerd. Ik koop altijd goed werkende machines dus heb er 0 verstand van.

Maar als er iets kapot is ga ik als volgt te werk .Of het nu een koppeling van een tractor of een nieuwe distributieriem van mijn auto of de centrifugaalkoppeling van mijn oud Solex of een snaar van een wasdroger is.
Documentatie bezorgen(werkplaatsboeken, de originele).Lezen. Kijken welk specifiek gereedschap er eventueel nodig is.
Spullen open maken.Fotos maken hoe het zat.Kijke (checken,meten) of iets kapot is .Daarna repareren.
En weer in mekaar zetten. Bouten en moeren die ik over heb gooi ik altijd a la Lambik terug in de olievuldop van de motor .Want het moet compleet blijven. :D

Ik heb geen idee hoe die Faema in mekaar zit maar ik zou er bovenstaand systeem op los laten.
Oh ja.En contact zoeken met mensen die er verstand van hebben wil ook wel eens helpen.
Laatst gewijzigd door cremalover op zo 24 mei 2020, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Marco113
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 22 mei 2020, 16:58

Re: Handleiding faema E91 ambassador 2 groeps

Berichtdoor Marco113 » zo 24 mei 2020, 18:50

In dit geval is Kafko misschien de beste oplossing.

www.kafko.nl

Hoor ik goede dingen over.
Ik hoor daar ook altijd héle goede dingen over. Een van de allerbeste adressen, maar 1) hij moet er tijd voor hebben 2) je moet de machine daarheen brengen en later weer eens ophalen en daar gaan (veel) uren in zitten. Kost ook wat, en terecht.
Moet voor een amateur te doen zijn.
Nu, dan zou ik zeggen, brand los en leg het even uit, stap voor stap! Boter bij de vis voor wie a zegt en ook b kan zeggen want een kind kan de was doen en je weet van wanten dus je kunt van wal steken!
Ik heb nog nooit een espressoapparaat gerepaareerd. Ik koop altijd goed werkende machines dus heb er 0 verstand van.

Maar als er iets kapot is ga ik als volgt te werk .Of het nu een koppeling van een tractor of een nieuwe distributieriem van mijn auto of de centrifugaalkoppeling van mijn oud Solex of een snaar van een wasdroger is.
Documentatie bezorgen(werkplaatsboeken, de originele).Lezen. Kijken welk specifiek gereedschap er eventueel nodig is.
Spullen open maken.Fotos maken hoe het zat.Kijke (checken,meten) of iets kapot is .Daarna repareren.
En weer in mekaar zetten. Bouten en moeren die ik over heb gooi ik altijd a la Lambik terug in de olievuldop van de motor .Want het moet compleet blijven. :D

Ik heb geen idee hoe die Faema in mekaar zit maar ik zou er bovenstaand systeem op los laten.
Oh ja.En contact zoeken met mensen die er verstand van hebben wil ook wel eens helpen.
Hahaha zo zou Marco denk ik ook te werk gaan. Gezond verstand gebruiken is ook goed.. maar nogmaals
De machine is niet kapot alleen vies. De grote afdichtrubbers in de zetgroep moeten vervangen worden want die zijn uitgedroogd en hard maar deze zou ik zo bij Kafko kunnen bestellen net als de schoonmaak middelen voor de zetgroepen en de pistons te reinigen. Het valt dus allemaal wel mee maar een handleiding zou handig zijn.

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Handleiding faema E91 ambassador 2 groeps

Berichtdoor GuidovW » zo 24 mei 2020, 20:58

Ha, zie je het nog zitten, lucienne? ;)
Zo stel je een simpele vraag en vervolgens wordt je bedolven onder goedbedoelde- en technische vragen en adviezen.... :lol:

:ugeek:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Handleiding faema E91 ambassador 2 groeps

Berichtdoor fransg » zo 24 mei 2020, 22:22

Zo stel je een simpele vraag en vervolgens wordt je bedolven onder goedbedoelde-
Goed bedoelde? Goede adviezen en vragen zou ik zeggen! ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Handleiding faema E91 ambassador 2 groeps

Berichtdoor GuidovW » ma 25 mei 2020, 15:26

Zo stel je een simpele vraag en vervolgens wordt je bedolven onder goedbedoelde-
Goed bedoelde? Goede adviezen en vragen zou ik zeggen! ;-)

Ja ook. :D
Gr, Guido



La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron