ECM Mechanika III project

Heb je een echte schuurvondst gedaan en ga je de door jou gevonden parel opknappen? Laat ons in dit topic met je meekijken!
YouriS
Berichten: 26
Lid geworden op: di 26 mei 2020, 09:54

Re: ECM Mechanika III project

Berichtdoor YouriS » vr 05 jun 2020, 12:13

Er zit een klep in de groep niet helemaal lekker, of er zit een veer niet goed.
Dank voor de aanwijzing! Ik neem aan dat je bedoelt een klep in de e61 groep? Ik heb net de groep even uit elkaar gehaald en opnieuw in elkaar gezet. Hetzelfde verschijnsel blijft echter. Ventielen en veren zijn nieuw.
Het lijkt mij dat ik dit in de inlaat moet zoeken? Kan het verwisselen van de veren (voor inlaat/uitlaat) dit soort verschijnselen tot gevolg hebben? Ik twijfel of ik bij de revisie de nieuwe veren op de goede plek heb geplaatst. Zo zit de grootste weerstand in het uitlaatstuk. Ook de trompet krijg ik redelijk makkelijk teruggeplaatst. De 2 langste veren leken mij echter nagenoeg gelijk.

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: ECM Mechanika III project

Berichtdoor HanR » vr 05 jun 2020, 12:25

Die veren zitten goed.
Het enige dat ik nog kan bedenken is de terugslagklep in het opv-huis. Maar volgens mij kun je de veer daarvan niet strakker zetten.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


YouriS
Berichten: 26
Lid geworden op: di 26 mei 2020, 09:54

Re: ECM Mechanika III project

Berichtdoor YouriS » vr 05 jun 2020, 13:25

Ik was toch al van plan om morgen een andere OPV er op te zetten. Ik zal nog laten weten of dat het verschil maakt.

Gebruikersavatar
Tekork
Berichten: 512
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 22:21
Locatie: Emmeloord

Re: ECM Mechanika III project

Berichtdoor Tekork » vr 05 jun 2020, 13:39

Het kan de pomp zelf ook nog zijn, probeer eerst de OPV dan heb je die alvast uitgesloten.

Hoe reageert hij met een blindfilter, bouwt hij constante druk op of wisselt dat ook?
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

YouriS
Berichten: 26
Lid geworden op: di 26 mei 2020, 09:54

Re: ECM Mechanika III project

Berichtdoor YouriS » vr 05 jun 2020, 14:18

De pomp is nieuw dus ik hoop dat die het niet is, tenzij deze even moest inlopen en het nu pas goed doet.
Met een blindfilter is het verloop hetzelfde. Of het nou zonder portafilter of met blindfilter is, de druk springt direct naar 8 bar. Na een seconde of 6-8 loopt de druk door naar 11 bar.
Maar ik verdenk/hoop eigenlijk ook de OPV dit is het enige onderdeel dat ik tot nu toe niet vervangen heb (wel schoongemaakt) en maakt flink wat lawaai op druk zoals ik vaker lees over deze modellen. Het kan dus sowieso geen kwaad deze te vervangen.

Hebben jullie eigenlijk een mening over de pomphouders op dit model? Normaal zie ik de rubberen L-profielen voor deze pompjes. Deze machine heeft een soort uitgevouwen paperclip op rubberen voet. Persoonlijk vind ik de pomp meer lawaai maken dan op mijn Silvia. Ik heb nog nieuwe rubberen L-profielen liggen, zou dit een verschil maken?

Gebruikersavatar
Tekork
Berichten: 512
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 22:21
Locatie: Emmeloord

Re: ECM Mechanika III project

Berichtdoor Tekork » vr 05 jun 2020, 14:33

Ik zit meer in de rotatie pompen, heb die van jouw net vervangen :-). Hier is nog een draadje over het stiller krijgen van de Ulka pomp: https://www.koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?t=6466
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

YouriS
Berichten: 26
Lid geworden op: di 26 mei 2020, 09:54

Re: ECM Mechanika III project

Berichtdoor YouriS » za 06 jun 2020, 22:43

Interessant draadje over pompisolatie, misschien nog iets voor later. :) Eerst de opv nog tackelen, vandaag nog niet aan toe gekomen.

De pomp toch gesneuveld? Dat de reserve niet goed meer was wist maar dat deze nog wel aardig was?

YouriS
Berichten: 26
Lid geworden op: di 26 mei 2020, 09:54

Re: ECM Mechanika III project

Berichtdoor YouriS » ma 08 jun 2020, 17:53

Van het weekend aan de slag gegaan met het plaatsen van een nieuwe OPV en nog een klein onderzoek naar de warmtewisselaar gedaan. Ondanks dat de temperatuur goed leek volgens de groepthermometer, vond ik het crema er licht en de koffie enigszins vlak smaken.
De OPV paste maar net maar was zo gepiept uiteindelijk.

Oude OPV eraf
Afbeelding

Oude veer en binnenwerk
Afbeelding

De warmtewisselaar leek op het oog prima te werken. De leidingen waren niet verstopt en alles zat op de goede plek. Maar na bestudering van de tekening viel iets op. De warmtewisselaar moest nog iets verder aangedraaid. Hierdoor kwam het hoogste punt voor de warme leiding hoger te liggen en die van de koude lager. Op onderstaande foto zie je aan de kniestukken hoeveel verder de warmtewisselaar gedraaid is.
Afbeelding

Resultaat: veel betere espresso!

Toch ben ik er nog niet helemaal. Het druk verloop blijft hetzelfde. Ook zonder portafilter schiet de druk direct naar 8 bar. Opvallend is dat de OPV al water terug naar het reservoir spuwt ook wanneer er geen PF geplaatst is. Normaal gesproken zou ik denken aan een OPV die open blijft staan. Omdat het bij de nieuwe en oude OPV precies hetzelfde verloop heeft, denk ik dat er iets anders aan de hand is. De groep heb ik inmiddels al een keer of 3 in- en uit elkaar gehaald ik verwacht niet dat het daar zit. :)
Iemand een idee? Een kleine blokkage in de water aanvoer naar de warmtewisselaar? Misschien een optie om een klein beetje ontkalkingsmiddel door de groep te spoelen? Ik blijf lekker bezig zo. :P

YouriS
Berichten: 26
Lid geworden op: di 26 mei 2020, 09:54

Re: ECM Mechanika III project

Berichtdoor YouriS » do 11 jun 2020, 10:28

Nog een (voorlopig) laatste terugkoppeling.

Gisteren bij HanR langs geweest om iemand anders een keer naar het apparaat te laten kijken. Het duurde niet lang voordat Han het euvel had gevonden: een verstopte injector/gliceur. verder werkte het apparaat gewoon goed. Ik moet zeggen dat het een aanzienlijk verschil maakt voor de koffie. De injector zat dermate verstopt dat er pas vanaf 8 bar water doorheen kwam. Dit verklaart ook waarom de OPV direct open ging ook zonder portafilter. De groep is nu sneller warm en de koffie is veel beter!
Gelijk van de mogelijkheid gebruik gemaakt om de druk te meten op de groep. Waar de manometer op de machine netjes 9 bar aangaf bleek dit ongeveer 7,5 bar te zijn, een afwijking van ongeveer 1,5 bar dus. OPV ietsje bij gesteld en zou nu net iets onder de 9 echte bar moeten zijn.

Tijd om dit klusproject af te sluiten en van de koffie te genieten! Met een schuin oog kijk ik stiekem al naar andere projectjes. :)

Gebruikersavatar
Tekork
Berichten: 512
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 22:21
Locatie: Emmeloord

Re: ECM Mechanika III project

Berichtdoor Tekork » do 11 jun 2020, 10:46

Top! Fijn zijn die adresjes als HanR, hij doet zijn naam weer eer aan. Nu lekker koffie maken.
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”


Terug naar “Restaureren/Reviseren Espressomachines”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron