Re: advies gevraagd

21
Het backflushen van een (goede) semiautomaat is het schoonmaken van de grouphead (kop waar de filterhouder in past) en filterhouder. Dat gebeurt met een reinigingsmiddel dat onder hoge druk en tegen de normale stroomrichting in de grouphead wordt geschoten. Mits met enige regelmaat uitgevoerd is de backflush een zeer efficiente methode om een semi-automaat schoon en in goede conditie te houden.
Ik dacht toch dat de backflush het "terugspoelen" op zich was, dus met-, of zonder reinigingsmiddel.
Ikzelf doe een dubbele backflush met alleen water na elke "sessie", en een chemische backflush (met reinigingsmiddel) elke twee weken. Op die manier komt er maar weinig bruin water uit de machine, zelfs als ik dus na twee weken een chemische reiniging doe.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

22
als ik het goed begrijp zijn er twee methode om (mijn jura) schoon te maken:
1. openen lade en brewunit + filter schoonmaken met doekje/stofzuiger.
2. uitvoeren van backflush (al dan niet chemisch)
ik heb hier een aantal vragen bij:
hebben deze methoden hetzelfde effect of maken ze iets anders schoon?
is brewunit hetzelde als zetgroep?
los ik hiermee het probleem op dat ik geen uitneembare zetgroep heb?
hoe voer ik een backflush uit?

23
Het hele "backflushen" gaat niet echt op voor een volautomaat.
Ik vroeg me alleen af of het spoelen voor en na er enigszins mee te vergelijken was, maar gezien de stroomrichting niet echt.

Het spoelen doet hij uit zichzelf, dus daar kan je niks aan doen.
Het chemisch reinigen gaat met een soort mini-vaatwasser-tabletjes en daar vraagt hij automatisch om (om de 200 kopjes volgens mij?)
Dit is mn bedoeld om koffievetten en dergelijke op te lossen.

Afhankelijk van de hardheid van je water en het wel of niet aanwezig zijn van een claris-filter zal hij ook om de zoveel tijd vragen om ontkalking, dat gebeurt met zure tabletten.

Alles gebeurt op aangeven van het apparaat en is zeer simpel (evt met foto-quickguide erbij) uit te voeren.
Het mechanisch reinigen met een doekje spreekt ook wel voor zich! :D
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

24
Schoonspoelbeurtje pas na 200 kopjes?
Dat moet ik niet proberen met mijn Peppina.
Zou natuurlijk een erg dure grap worden om het bij een redelijk aantal te doen (50) met die dure tabletjes enzo, maar toch. Blech.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

26
Bluecold schreef:Schoonspoelbeurtje pas na 200 kopjes?
Nee, spoelen doet hij elke keer bij aan en uitzetten.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

27
Bluecold schreef:Schoonspoelbeurtje pas na 200 kopjes?
Dat moet ik niet proberen met mijn Peppina.
Zou natuurlijk een erg dure grap worden om het bij een redelijk aantal te doen (50) met die dure tabletjes enzo, maar toch. Blech.
Volgens mij is dat een schoonspoelbeurt van de gefixeerde zetgroep.

28
Nou hij is binnen, de jura C5. afgelopen zaterdag kwam de verkoper hem brengen en installeren. Ik kreeg er vijf zakken koffie (verschillende sterktes van Kaldi) bij dus kan meteen experimenteren met smaken/sterktes.

Over de resultaten ben ik nog niet tevreden. Wellicht ligt het aan de bonen maar de boel is mij nog wat waterig. Ik heb bonen van kaldi er bij zelfs de sterke bonen vind ik waterig, zelfs als ik het apparaat op volle sterkte zet. De zak geeft echter niet aan wat voor soort bonen het zijn. Normaal kan ik een goede espresso amper aan maar nu kan ik zelfs een sterke espresso aan. Er valt geen lekkere cappuccino van te maken, melk overheerst dan en het is dan gewoon een waterige senseoachtige bak

Ik dacht eerst dat er iets met het apparaat mis was maar hoop nu dat het aan de bonen ligt. Ik ga experimenteren met sterke bonen. Het zal hier wel vloeken in de kerk zijn maar ik ga de perla espresso en de perla dark roast halen, kijken of dat qua sterkte helpt.

Zeg ik nou gekke dingen of zou er toch iets mis kunnen zijn met het apparaat en hoe kan ik dat evt checken?

Verder vind ik hem prima werken. De draaiknop vind ik nou niet super handig werken maar ook niet hinderlijk.

29
Zelfs met slechte koffie zet ik niet meteen waterige koffie, hoogstens vieze. Komt op mij over dat het aan het apparaat ligt. Hoe snel zijn je extracties en heb je wel crema?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

30
Ik neem aan dat je met extracties de tijd van het doorlopen van een espresso bedoelt? Vanaf het moment dat er koffie uit komt tot dat het kopje vol is duurt een kleine 10 seconden. Crema zit er op en ziet er als volgt uit:
http://www.mijnalbum.nl/Album=8AJ7V764

Mijn nespresso cubjes deden er langer over en ik had sterkere koffie. Daar deed ik melk/koffie ong half/half. Terwijl ik nu echt een klein beetje melk doe en de espresso op sterk zet om een een goede smaak te krijgen. Zou het ook aan de malingsgraad kunnen liggen?