Waar op letten bij tweedehandse machines?

Heb je iets te melden? Zoek je personeel, een penvriend of een carpool-maatje? Dit is de plek bij uitstek!
Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 558
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

Waar op letten bij tweedehandse machines?

Berichtdoor Madencio » di 30 jun 2020, 12:42

Hoi allemaal,

Ik weet niet zo goed of het hier in dit rubriek hoort, maar ik dacht het hoort in ieder geval bij 'vraag en aanbod'.
Na lang zoeken op de kanalen hier op koffiepraat ben ik tot de conclusie gekomen dat er veel mensen zijn die ook tweedehandse machines hebben gekocht. Nou ben ik zelf ook behoorlijk van het handelen op Marktplaats, alleen weet ik bij espressomachines niet erg goed waar ik op zou moeten letten. Hebben jullie nog tips of essentiële dingen waarvan je zegt: dat is een go of no go?
Hoor het ontzettend graag van jullie!
... / DF83

Gebruikersavatar
ArjanV
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 20:03
Locatie: Swifterbant

Re: Waar op letten bij tweedehandse machines?

Berichtdoor ArjanV » di 30 jun 2020, 14:04

Ik heb ondertussen een beetje ervaring met gebruikte machines...
Ga uit van een revisie bij een gebruikte machine, dan kan het alleen maar meevallen :mrgreen:
Afhankelijk van het type machine zit je aan een paar euro voor wat O-ringen tot een paar 100 euro om de boel weer compleet werkend te krijgen, en dan reken ik het uurloon er niet bij want het repareren doe je voor de lol.
Cafelat Robot Barista, Technivorm-Mokkamaster Model 68, Hario V60, Hario Buono kettle, Mazzer Mini

Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 558
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

Re: Waar op letten bij tweedehandse machines?

Berichtdoor Madencio » di 30 jun 2020, 14:16

Ik heb een machine gevonden die onlangs (in maart) een onderhoudsbeurt heeft gehad. Nou weet ik natuurlijk niet hoe oud de machine zelf is maar ik neem aan dat na zo'n onderhoudsbeurt de machine wel weer een tijd vooruit kan? Het is namelijk een Bezzera Magica en ik dacht dat het een mooie upgrade zou zijn voor mijn Sage Barista Express wat ik nu heb staan.
... / DF83

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Waar op letten bij tweedehandse machines?

Berichtdoor fransg » di 30 jun 2020, 14:25

"onderhoudsbeurt" kan van alles betekenen. Zegt niet zoveel.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Waar op letten bij tweedehandse machines?

Berichtdoor bobbee » di 30 jun 2020, 14:51

2e hands blijft altijd een gok. Op bezzera machines staat het productiejaar meestal achter de lekbak op een sticker.

Verkoper vindt het waarschijnlijk niet fijn als je een machine open schroeft maar dat kan al veel zeggen. Lekkages etc. Mushroom van een E61 kun je eruit draaien om te zien of die vol met kalk zit. Douchzeef verwijderen, zit die vol met aangekoekt koffievet dan dan is ook dat een indicator.

https://youtu.be/SztMhSrSKxg

https://youtu.be/Q7Ljpg8breY
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Waar op letten bij tweedehandse machines?

Berichtdoor turboyeast » di 30 jun 2020, 15:48

LS.,
Ik heb er eens ooit wat over geschreven, zie hieronder.
viewtopic.php?f=44&t=4666

Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 558
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

Re: Waar op letten bij tweedehandse machines?

Berichtdoor Madencio » di 30 jun 2020, 23:04

Bedankt alleen voor de reacties. Na het lezen van meerder verhalen en jullie advies heb ik toch maar wel besloten om een tweedehands links te laten liggen en een nieuwe machine te kopen. De Lelit MaraX wordt ook zo te zien als de beste keuze gezien dus misschien gaat die ook binnenkort in de keuken staan. Nogmaals dank!
... / DF83

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Waar op letten bij tweedehandse machines?

Berichtdoor bobbee » di 30 jun 2020, 23:20

Of pak meteen de Lelit Bianca.

Nog even om te overwegen, als je nou een leuke 2e hands machine kunt kopen voor een leuk bedrag dan kun je de kosten van onderhoud /reparatie meenemen in je aankoopbedrag. 200 a 300 euro extra bijvoorbeeld. Er komen vaak echt juweeltjes voorbij op marktplaats hoor.
Er staat trouwens ook een bezzera strega te koop voor 1150 euro met garantie op marktplaats. Ook het overwegen waard.

Hopelijk kom je eruit. De afschrijving is altijd het grootst op een nieuwe machine. Dat moet je ook meenemen in je aankoop.

Succes!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 558
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

Re: Waar op letten bij tweedehandse machines?

Berichtdoor Madencio » di 30 jun 2020, 23:30

De Lelit Bianca is dan wel bijna twee keer zo duur als de nieuwe MaraX geloof ik, maar kan het ook mis hebben? Mijn budget laat dat helaas nog niet toe, de Bezzera Strega is inderdaad nog wel het overwegen waard maar had nog niet naar leverapparaten gekeken. Ik ga mij daar eens in verdiepen.
... / DF83

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Waar op letten bij tweedehandse machines?

Berichtdoor Keyser » wo 01 jul 2020, 09:08

De Strega kan wat de Bianca ook kan. Beiden wat anders dan een standaard E61 als de MaraX. Al heeft de MaraX een vernieuwd hx systeem.


Terug naar “Oproepjes”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron