Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

2978
cremalover schreef: wo 01 jul 2020, 17:04 Mooi brood.Merk je verbetering met de mixer?
Dankje! Het is veel makkelijker nu. Ik had voorheen geen zin om te gaan kneden met die kleefzooi, nu kleeft er niks en wordt het deeg mooi elastisch. Ook is het leuk tijdens het kneden/mixen het deeg te zien veranderen en door te krijgen hoe het 'moet'.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

2979
Hier een leuke tip voor de desem bakkers.

De 1-2-3 methode!

je neemt 1 deel zuurdesem (gelijke delen water /meel), 2 delen water en 3 delen bloem/meel. Je komt dan uit op een hydratatie (vochtgehalte) van 71,4%.

Zo kun je zonder moeilijke berekeningen met percentages van alles maken. Zout is doorgaans 2% van de hoeveelheid meel/bloem.
Hoe eenvoudig wil je het hebben?
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

2980
bobbee schreef: do 02 jul 2020, 15:24 Hier een leuke tip voor de desem bakkers.

De 1-2-3 methode!

je neemt 1 deel zuurdesem (gelijke delen water /meel), 2 delen water en 3 delen bloem/meel. Je komt dan uit op een hydratatie (vochtgehalte) van 71,4%.

Zo kun je zonder moeilijke berekeningen met percentages van alles maken. Zout is doorgaans 2% van de hoeveelheid meel/bloem.
Hoe eenvoudig wil je het hebben?
Zoals ik het doe komt ook geen weegschaal aan te pas.
De grootste pitcher water tot de rand. Ongeveer 600 gram.
Jampotje desem.Ongeveer 200 gram.
Aanvullen met meel tot juiste substantie op gevoel.( ongeveer 78-80 % hydratatie heb ik ooit eens uitgerekend nadat ik allesafgewogen had).
Izzo espressokopje zout tot onderkant reckame( ongeveer 1.8% zout)
Ik weeg al jaren niks meer. Gewoon alles bij mekaar plempen. :D